RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Интересът към инженерните професии – Познаваме ли го и как се формира?
[The Interest in Engineering Professions – Do We Know it and how is it Formed?] /
Силвия Трайкова, Сеня Терзиева / Silvia Traykova, Senia Terzieva – стр. 351
Прилагане на алгоритъма на Гейл-Шапли при формиране на приема в средните и висшите учебни заведения
[Using Gale-Shapley Algorithm in the Formation Enrollment in Secondary and Higher Education Institution] /
Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov – стр. 363
METHOLODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Педагогически особености при извеждане на практическо занятие на тема „Механизирана технология за съхранение на зърно в полиети- леновите ръкави“
[Pedagogical Features in “Power Technology of Grain Storage in Plastic Sleeve Bags” Practical Teaching Lessons] /
Виктор Дуганец, Димитър Иринчев / Viktor Douganec, Dimitar Irinchev – стр. 376
Приложение на интерактивните методи на обучението по професионална подготовка в специалност „Селски туризъм“, професия „Орга- низатор на туристическа агентска дейност“
[Application of Interactive Teaching Methods in Vocational Training in “Rural Tourism” –“Organizer in Tourist Agency Activities” Specialist] /
Мариана Йорданова / Mariana Yordanova – стр. 384
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Общински празник на етносите – толерантен мултикултурен диалог за превръщане на училището в желана територия на ученика (добри практики от училището за обществен мир)
[ Community Celebration of Ethnic Groups – Tolerant Multicultural Dialogue for Students (Good School Practices for Public Peace) /
Калинка Гайтанинчева, Мехмед Имамов / Kalinka Gaytanicheva, Mehmed Imamov – p. 395
Разбиранията за качеството на човешкия ресурс в системите на корпо- ративно управление
[Understanding the Quality of Human Resources in the Corporate Governance System] /
Юлия Юрдекова / Julia Yurdekova – p. 405
INTERNATIONAL EXPERIENCE / МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ
Learning to Give Power to the People: Competences for Students and Young Professionals /
Jeroen de Vries / Frans van den Goorbergh – стр. 417
The Green Pedagogy Learning Arrangement at a Tertiary Institution /
Beate Kralicek – стр. 420
Green Pedagogy: Empowerment for Change /
Wilhelm Linder – стр. 422
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
СРЕДНО ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНО УЧИЛИЩЕ „ВАСИЛ ЛЕВСКИ“ – ВЕЛИНГРАД /
VASIL LEVSKI HIGH SCHOOL – VELINGRAD
Стратегическото планиране в българското училище – необходимост и инструмент за модернизация на образованието
[Strategic Planning in the Bulgarian School – a Necessary Tool for Modernization of Education] /
Неджат Кехайов / Nedjat Kehayov – стр. 427
Компютърът в часовете по математика [The Computer in Math Classes] /
Даниела Груева / Daniela Grueva – стр. 433
Създаване на интерактивна образователно-предприемаческа среда за формиране на основните компетентности на учениците чрез използва- не на проектоориентиран подход
[Creating Interactive Educational and Entrepreneurial Environment for the Formation of Key Competences of Students Through Using Practice-Oriented Approach] /
Людмила Рижук / Liudmula Ryzhuk – стр. 440
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
ЦЕРН – една сбъдната мечта [CERN – A Dream that Comes True] /
Снежина Димитрова / Snejina Dimitrova – стр. 447
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 451
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 453
ИНТЕРЕСЪТ КЪМ ИНЖЕНЕРНИТЕ ПРОФЕСИИ – ПОЗНАВАМЕ ЛИ ГО И КАК СЕ ФОРМИРА?
Силвия Трайкова, Сеня Терзиева
Химикотехнологичен и металургичен университет – София
Abstract.. Диагностиката и прогностиката в областта на професионални- те интереси ще позволи да се дефинират и развиват качества, необходими за адаптация и себеактуализация на личността. Недостигът на персонал с подхо- дящите умения в световен мащаб се усеща и в България. Бизнесът се оплаква от недостиг на инженери. Обучението, изборът на професия и адаптацията са взаимообвързани стъпки по пътя на професионалното определяне и кариерно- то развитие на личността. Проучването на професионалните интереси е най- важният етап от професионалното ориентиране. Формирането на интерес към професия трябва да става още в началното училище и да продължи да се раз- вива в средното и висшето училище. Процесът на формиране на интерес към професия е отговорност на преподаватели, специалисти и на родители. Въздействието върху емоции, чувства, потребности и мотиви ще подобри анализа и предлагането на ефективни стратегии за приспособяване на личността към изискванията на средата. За формирането на професионален интерес е нужна подкрепяща и мотивираща учебна среда. Това ще помогне за проследяване на уменията за прилагане на знания в динамични ситуации – както в практиката на учебния процес, така и извън него.
Keywords: professional interests, shortage of engineers, motivation, diagnostics, prognostics, learning, adaptation
THE INTEREST IN ENGINEERING PROFESSIONS – DO WE KNOW IT AND HOW IS IT FORMED?
Abstract. Diagnostics and prognostics in the fi eld of professional interests allow to defi ne and develop qualities needed for personal adaptation and self-actualization. Shortage of personnel with the right skills in the world felt in Bulgaria. Businesses complain of a shortage of engineers. Training, career choice and adaptation are interrelated steps towards a professional designation and career development of the personality. The study of professional interests is the most important stage of career guidance. Formation of interest in the certain profession should be established in the primary school and should be continued to be developed in the middle and high schools. The process of formation of interest in the certain profession is the responsibility of teachers, professionals and parents. Infl uence on emotions, feelings, needs and motives will improve the analysis and offering of effective strategies of adaptation of the personality to the requirements of the environment. The formation of professional interest needs supportive and motivating learning environment. This will help to track the skills for application of knowledge in dynamic situations – in the practice of the learning process as well as beyond it.
Dr. Silvia Traykova, Assist. Prof.
Dr. Senia Terzieva, Assoc. Prof.
University of Chemical Technology and Metallurgy
ПРИЛАГАНЕ НА АЛГОРИТЪМА НА ГЕЙЛ-ШАПЛИ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА ПРИЕМА В СРЕДНИТЕ И ВИСШИТЕ УЧЕБНИ ЗАВЕДЕНИЯ
Николай Качармазов
Abstract.. Развитието на количествените методи през последните години и прилагането им в икономическата и социалната сфера бе мотивирано от проблема за преразпределителните процеси в различните области на об- ществените дейности. Постигането на оптималното (балансирано) състоя- ние на това разпределение бе поставено като основна цел в емпиричните и теоретичните изследвания на икономистите от края на миналия и началото на настоящия век. Естествено, понятието разпределение (преразпределение) в никакъв случай не трябва да бъде разбирано като контрапункт на класиче- ските принципи на съвършената конкуренция, които не предполагат монопол или държавна намеса в стопанските процеси, но тези модерни прийоми бяха прилагани от социални и етични подбуди. В области като разпределянето на донорски органи между нуждаещите се реципиенти или разпределението на местата в учебните заведения не може да се борави с традиционните ценови системи и това поражда нуждата от институционална намеса, която да регулира тези процеси, защото подобни „тънки” (с ограничен брой контрагенти от двете страни) пазари изискват регулаторни режими поне на определени нива. Настоящата статия описва прилагането на подобни разпределителни алгоритми, техните предимства и слабости и съпоставката между тях. Раз- гледано е практическото прилагане на алгоритъма на Гейл-Шапли и т. нар. Унгарски алгоритъм (Кьониг-Егервари алгоритъм) с техните силни и слаби страни. Изложени са и основни моменти от кооперативната теория на игри- те. Теоретично обосновани са двата практически използвани алгоритъма.
Keywords: Gale-Shapley algorithm, Hungarian algorithm, cooperative games, stable matching, mathematical model
USING GALE – SHAPLEY ALGORITHM IN THE FORMATION ENROLLMENT IN SECONDARY AND HIGHER EDUCATION INSTITUTION
Abstract. Development of quantitative methods in recent years and their application in the economic and social sphere was motivated by the problem of redistribution processes in different areas of public affairs. Achieving optimal (balanced) state of this distribution was set as a primary objective in the empirical and theoretical research of economists at the end of last and beginning of this century. Naturally, the concept of distribution (redistribution) in no way should be understood as a counterpoint to the classical principles of perfect competition in which no monopoly or state intervention in economic processes but these advanced maneuvers were applied by social and ethical reasons. In areas such as the allocation of donor organs to needy benefi ciaries and allocation of seats in educational institutions can not be handled by traditional cost systems and this raises the need for institutional intervention to regulate these processes, because such “thin” (with a limited number parties from both sides) markets soaking regulatory regimes at least at certain levels. This article describes the application of such distribution algorithms, their strengths and weaknesses and the comparison between them. Addressed is the practical implementation of the algorithm of Gale-Shapley and the so-called Hungarian algorithm (Koenig-Egervari algorithm) with their strengths and weaknesses. Exposed are the main points of cooperative game theory. Theoretically justifi ed are both practical algorithm used.
Mr. Nikolay Kacharmazov
ПЕДАГОГИЧЕСКИ ОСОБЕНОСТИ ПРИ ИЗВЕЖДАНЕ НА ПРАКТИЧЕСКО ЗАНЯТИЕ НА ТЕМА
„МЕХАНИЗИРАНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА СЪХРАНЕНИЕ НА ЗЪРНО В ПОЛИЕТИЛЕНОВИ РЪКАВИ“
1) Виктор Дуганец, 2) Димитър Иринчев
1) Подолски държавен аграрно-технически университет, Каменец-Подольский, – Украина
2) Аграрен университет, – Пловдив
Abstract.. Статията разглежда практически проблеми и насоки при придоби- ване на умения от страна на бъдещите агроинженери гъвкаво да преустройват съдържанието на своята производствена дейност. Авторите описват начина за провеждане на практическо занятие, свързано с изучаване на режимите на съхранение, устройството, работния процес и регулирането на средствата за механизация за пълнене и изпразване на полиетиленови ръкави със зърно.
Keywords: practical lessons, agro engineer, grain, plastic sleeve bag, working process
PEDAGOGICAL FEATURES IN „POWER TECHNOLOGY OF GRAIN STORAGE IN PLASTIC SLEEVE BAGS“
PRACTICAL TEACHING LESSONS
Abstract. The article reveals some features regarding innovative teaching practice session on “Power Technology of Grain Storage in Plastic Sleeve Bags” practical lessons for students in Agro Engineering profi le.
Dr. Victor Douganec, Assoc. Prof.
Department of Transport Technologies and Energy Resources
Podolsky State Agrarian Technical University
Kamenetz-Podolsk
Dr. Dimitar Irinchev, Assoc.
Prof. Agricultural University Plovdiv
ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ НА ОБУЧЕНИЕ ПО ПРОФЕСИОНАЛНА ПОДГОТОВКА
В СПЕЦИАЛНОСТ „СЕЛСКИ ТУРИЗЪМ“, ПРОФЕСИЯ „ОРГАНИЗАТОР НА ТУРИСТИЧЕСКА АГЕНТСКА ДЕЙНОСТ“
Мариана Йорданова
Професионална гимназия по земеделие и хранителни технологии – Шумен
Abstract.. С помощта на новите методи и техники на обучение се придава практическа насоченост на образованието, повишаване на ефективността и пре- образуване на учениците от пасивни получатели на чужди знания в активни конструктори на тяхното собствено и чуждо знание. Знанието се получава чрез индивидуално участие и контакт с информацията, а не чрез имитации или пов- торения, както е в традиционните дидактически памет-ориентирани модели. За целта учебните дейности се характеризират с активно ангажиране, изследова- телска активност, решения на проблеми и сътрудничество с другите. Използваните интерактивни методи и средства в училище повишават нагледност- та, улесняват възприемането, осмислянето и обобщаването, а оценката става част от процеса на обучение, така че учениците да могат активно да се самооценяват. Учебното съдържание по „Настаняване и обслужване в къща за гости“ и „Транспорт и туристическа агентска дейност“ притежава много добра основа за внедряването на иновационни методи на обучение. И в настоящата разра- ботка са представени примерни методически разработки в обучението по про- фесионална подготовка в специалност „Селски туризъм“, професия „Организатор на туристическа агентска дейност“.
Keywords: interactive learning, situational method, RPG, multimedia, practical, increase effi ciency, professional competence
APPLICATION OF INTERACTIVE TEACHING METHODS IN VOCATIONAL TRAINING IN
“RURAL TOURISM” – “ORGANIZER IN TOURIST AGENCY ACTIVITIES” SPECIALIST
Abstract. Using the latest methods and teaching techniques, the education becomes more practically-oriented, there is also an increase of teaching effi ciency. The students turn from passive recipients of foreign knowledge into active constructors of their knowledge. This knowledge is obtained through individual participation and contact with information, not by imitation or repetition – as is in the traditional didactic memory-based models. Such learning activities are characterized by active engagement, research activity, solutions to problems and cooperation. The teaching lessons in “Accommodation and services in a guest house” and “Transport and tourist agency activities” stay as a good basis for the implementation of innovative teaching methods. This paper presents examples of methodological developments in vocational training in “Rural Tourism” – “Organizer in tourist agency activities” profession.
Mrs. Mariana Jordanova
Senior Teacher
Professional High School of Agriculture and Food Technology
ОБЩИНСКИ ПРАЗНИК НА ЕТНОСИТЕ – ТОЛЕРАНТЕН МУЛТИКУЛТУРЕН ДИАЛОГ
ЗА ПРЕВРЪЩАНЕ НА УЧИЛИЩЕТО В ЖЕЛАНА ТЕРИТОРИЯ НА УЧЕНИКА
(Добри практики от училището за обществен мир)
Калинка Гайтанинчева, Мехмед Имамов
Средно общообразователно училище „Св. Паисий Хилендарски“ – с. Абланица,
общ. Хаджидимово, обл. Благоевград
Abstract.. Теоретичните ни проучвания все повече насочват вниманието към разнообразяване на извънкласната работа – дейност с редица плюсове за развитие на детския творчески потенциал: развитие в естествена за личност- та, групата или общността среда; реализиране на значимите за всеки и всич- ки развиващи цели, но в условията на едно по-освободено взаимодействие и процес на социално включване; предаване не само на информация и опит, но и емоции, чувства, много от които свързани с базисните човешки ценности и морала на общностите и обществото като цяло.
Keywords: motivation, aggression, etnic literacy, multicultural dialogue
COMMUNITY CELEBRATION OF ETHNIC GROUPS – TOLERANT MULTICULTURAL DIALOGUE
FOR MAKING SCHOOL ATTRACTIVE TERRITORY FOR STUDENTS (Good School Practices for Public Peace)
Abstract. Our theoretical studies increasingly point our attention to diversifi cation of extracurricular activities – activity with a number of advantages for development of children’s creative potential: development in a natural for personality, for groups, or for community environment; fulfi lling of signifi cant for any and for all of us developing goals, but in a more relaxed interaction and in process of social inclusion; transmission not only of information and experience , but also of emotions, feelings , many of which related to basic human values a nd morals of community and society as a whole. Our problems were determined by two types of reasons: subjective ones – lack of motivation in students to participate in extracurricular activities, forgotten during the period of state transition; objective ones – lack of suffi ciently attractive extracurricular activities. Starting from the specifi city of the subjective factor and of students’ willingness, we decided it was appropriate to harness school self-initiative and energy into something that is useful for both individual personality and for others. We decided to teach in patterns of communication. We developed an idea of working in three main areas: Overcoming aggression; appropriate communication with children with special educational necessities; ethnic literacy, tolerance, multicultural dialogue. Measure of performance is the satisfaction of people with their participation and achievements of working together as a team. The achievement of educational – didactic discourse of multicultural communication allows us to conclude that we did not only encourage and activate the creative potential of students, parents, and amateurs from different ethnic groups in the municipality, but, through holidays, we also made them learn to play, made them play to know in order to live together and to be themselves.
1) Mrs. Kalinka Gaytanincheva, Educational Activity Assistant Director
2) Mr. Mehmed Imamov – Director
Secondary School „St. Paisii Hilendarski“
Ablanitsa, Hadzhidimovo Municipality, Bulgaria
РАЗБИРАНИЯТА ЗА КАЧЕСТВОТО НА ЧОВЕШКИЯ РЕСУРС В СИСТЕМИТЕ НА КОРПОРАТИВНО УПРАВЛЕНИЕ
Юлия Юрдекова
Abstract.. Статията разглежда проблемите на качеството на човешките ресурси и начините за тяхното управление от гледна точка на работодателите – чрез фирмено разузнаване, селекция, подбор, оценка и възможност за професионално развитие. Доброто управление на тези ресурси ще позволи на работодателя да постигне и поддържа дълготрайно преимущество пред конкурентите си. Разгледани са и варианти за преодоляване на негативните тен- денции и насърчаване на професионалното обучение и развитие.
Keywords: human resources, corporate intelligence, selection, evaluation, professional development
UNDERSTANDING THE QUALITY OF HUMAN RESOURCES IN THE CORPORATE GOVERNANCE SYSTEM
Abstract. The paper focuses the problems of quality of human resources and ways to manage them in terms of employers – using corporate intelligence, selection, evaluation and possibilities for professional development. Good management of these resources will allow the employer to achieve and maintain long-term advantage over competitors. Some options for overcoming the negative tendencies and promoting professional training and development are also considered.
Dr. Julia Yurdekova
Deputy Municipal Intermediary
СТРАТЕГИЧЕСКОТО ПЛАНИРАНЕ В БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ – НЕОБХОДИМОСТ И ИНСТРУМЕНТ ЗА МОДЕРНИЗАЦИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Неджат Кехайов
СОУ „Васил Левски“ – Велинград
Abstract.. За стратегическо планиране в системата на средното образование се заговори след промените в чл. 150, ал.1, т.1 от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета, който задължава педагогическия съвет на учи- лището, като специализиран орган за разглеждане и решаване на основни пе- дагогически въпроси, да приеме стратегия за развитие на училището, която да актуализира всяка година. За съжаление, поправката не предизвика коментари и полемики от страна на училищните ръководства. Малко са и публикациите в педагогическия печат на тази тема, което навежда на мисълта, че разписва- нето на училищните стратегии се възприема като част от многото админис- тративни задължения, спуснати от върха по веригата надолу, и като резултат се затвърждава формалният подход в управлението на образованието. Доказателство за това са множеството училищни стратегии, написани в стила на манифести и пожелания, съставени по еднотипен модел и не особено полезни за самите учителски колективи.
Keywords: strategic planning, education, school management, formal approach
STRATEGIC PLANNING IN THE BULGARIAN SCHOOL – A NECESSARY TOOL FOR MODERNIZATION OF EDUCATION
Abstract. The discussions about strategic planning in secondary education started after the changes in the Rules for Implementation of the Education Act. They oblige the pedagogical council of the school, as a specialized body for addressing basic pedagogical issues, to adopt a strategy for the development of the school and to update it annually. Unfortunately, the amendment did not cause comments and controversy from school managements. There are just few publications on this topic which says that preparing school strategies is seen just as part of many other administrative obligations – dropped from the top down. This results in hardening the formal approach towards education management. The proof is the big quantity of school strategies written in the style of manifestos and wishes, drawn in a uniform model and not particularly useful for the teachers themselves.
Mr. Nedjat Kehayov,
Deputy Principal Vasil Levski High School
КОМПЮТЪРЪТ В ЧАСОВЕТЕ ПО МАТЕМАТИКА
Даниела Груева
СОУ „Васил Левски“ – Велинград
Abstract.. Образованието днес е в търсене на нов баланс между „традицион- ната“ и „възникващата“ педагогика. Пред обществото стои важната задача за качествената подготовка на младите хора. Използването на мултимедийни презентации и анимация в обучението по математика успешно се превръ- ща в нов метод на организация за активна и творческа работа на уче- ниците, като определено прави и усвояването на знанията по-интересно. Един от най-важните моменти в иновационния модел е възможността за онаг- ледяване на учебния материал (таблици, чертежи, схеми и др.).
Keywords: mathematics with computer, innovative model, ability to visualize, GEONExT, GeoGebra
THE COMPUTER IN MATH CLASSES
Abstract. The education today is in search of a new balance between “traditional” and “emerging” pedagogy. The society has the important task for quality preparation of young people. The use of multimedia presentations and animations in mathematics successfully becomes a new method of organization for active and creative work of the students. And it certainly does learning more interesting. One of the most important moments in the innovation model is the ability to visualize the material (tables, drawings, diagrams, etc.).
Mrs. Daniela Grueva
Vasil Levski High School
СЪЗДАВАНЕ НА ИНТЕРАКТИВНА ОБРАЗОВАТЕЛНО- ПРЕДПРИЕМАЧЕСКА СРЕДА ЗА ФОРМИРАНЕ
НА ОСНОВНИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ НА УЧЕНИЦИТЕ ЧРЕЗ ИЗПОЛЗВАНЕ НА ПРОЕКТООРИЕНТИРАН ПОДХОД
Людмила Рижук
СОУ „Васил Левски“ – Велинград
Abstract.. Днес в Европа се извършва активен преход към информацион- но общество. В световен мащаб се налага глобализация на икономиката, ви- сока мобилност на работната сила и се изисква нов тип компетентности на личността в социалната и професионалната сфера. Тези процеси рефлектират особено силно в сферата на образованието. Основна ценност в Лисабонската стратегия е не материално-производствената сфера, а информацията, знани- ето, образованието, което трябва да дава резултати в услуга на производи- телността. Затова от централно значение е усвояването на ключови умения на всички нива на образованието и обучението. В тази статия се разглежда процес на създаване на интерактивна образователно-предприемаческа среда за формиране на ключови компетентности на учениците чрез използване на проектоориентиран подход.
Keywords: key competences, interactive educational and entrepreneurship surroundings, practice-oriented approach, interactive methods and work techniques
CREATING INTERACTIVE EDUCATIONAL AND ENTREPRENEURIAL ENVIRONMENT FOR THE FORMATION
OF KEY COMPETENCES OF STUDENTS THROUGH USING PRACTICE-ORIENTED APPROACH
Abstract. Nowadays Europe is actively moving towards an information society. Globalization of the economy, high labor mobility, calls for new competences of individual, social and professional sphere. These processes particularly refl ect in education. According to the Lisbon Strategy the core values are not in the production sphere, but in the sphere of information, knowledge and education. Therefore acquiring key skills at all levels of education and training is essential. This article examines the acquisition of key competences by creating an interactive educational and entrepreneurial environment using practice-oriented approach.
Mrs. Liudmyla Ryzhuk
Entrepreneurship and ICT Teacher