"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Filosofiya-Philosophy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Vocational Education Contents of Vocational Education, 2020

Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2020, година XXII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
30-11-2020
in Contents of Vocational Education, 2020
A A

METHODOLOGY & EXPERIENCE

Приложение на анализ на големи данни при предотвратяване на зараза и контрол на COVID-19

Absract. В сравнение с традиционните отчети и статистика на място, приложението на анализ на големи данни при предотвратяване на зараза може да намали използването на работна сила и материални ресурси, като понижава риска от лично укриване. Той може също ефикасно да идентифицира и локализира предполагаеми пациенти, като се информират техните контакти, за да се самоизолират. Този метод може да помогне на работата на медицински и обществени работници и да намали риска от инфекция. Методологията работи успешно при намаляване на общата изолация и насърчаване на възстановяването на икономическите дейности.
Keywords: контрол на COVID-19; корелационен анализ; моделиране и показване на пространствени данни

Владимир Владимиров
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria

Log in to read the full text

 

 


RESEARCH ACTIVITIES

Същност и основни характеристики на професионалното прегряване, или т.нар. синдром бърнаут. Кога и защо прегряваме в учителската професия?

Absract. В тази статия са представени определения за професионалното прегряване – т.нар. бърнаут. Дават се отговори на въпросите: Кои хора са най-застрашени от синдрома на прегряването? Кои са рисковите групи, застрашени от бърнаут? През какви стадии преминава професионалното прегряване? Кога и защо прегряваме в учителската професия и кои са симптомите на прегряване? Какви са стратегиите за справяне със синдрома на бърнаут, които могат да се прилагат в учителската професия? Каква е превенцията на професионалното прегряване при учителите?
Keywords: бърнаут; професионално прегряване; рискови групи; стадии на прегряване; симптоми на прегряване; учители; превенция

Tanya Yanachkova
Инженерно-педагогически факултет – Сливен, Технически университет – София
N. Prokopiev Primary School Village of Sboriste – Sliven Region, Bulgaria

Log in to read the full text


LIFELONG LEARNING

Европейски политики и инструменти в професионалното образование и обучение, ориентирани към развитие на умения

Absract. В статията е направен обзор на някои стратегически документи на европейско ниво, които дефинират развитието на умения като приоритет на професионалното образование и обучение. Специално внимание е отделено на представянето на Европейската система за трансфер на кредити в професионалното образование и обучение (ECVET) като инструмент за улесняване прозрачността и сравнимостта на професионалните квалификации. Ролята на ECVET е обвързана с Европейската програма за умения и перспективите за зелен и цифров преход. На базата на Европейския индекс на уменията се правят изводи за необходимостта от ориентиране през целия живот и изграждане на партньорство между всички заинтересовани страни за развитие на умения, повишаване на професионалната квалификация за осигуряване на конкурентоспособна работна сила.
Keywords: професионално образование и обучение; единици резултати от учене; професионални умения; ECVET

1)Силвия Цветанска, 2)Емилияна Димитрова, 3)Иванка Михайлова
1)Sofia University
2)Национална агенция по професионално образование и обучение
3)Център за развитие на човешките ресурси

Log in to read the full text

 


SCHOOL FOR TEACHERS
Vocational School of Economics – Pernik

Относно някои иновативни практики в преподаването по история и цивилизации

Absract. Съвременното обществено развитие поставя нови задачи и предизвикателства пред образованието, за да се постигне пълноценна адаптация на младите хора в условията на ускорено развитие на електронните технологии и комуникации. В предходните години към иновации се стремят преди всичко преподаватели, за които традиционната система не отговаря на техните очаквания и нагласи. В педагогиката съществуват различни класификации на методите на обучение, но нас ни интересуват тези, насочени към активно участие на обучаемия в процеса на обучение и свързани с творчески задания и активен диалог между ученика и учителя. С използването на ИКТ се постига задълбоченост в осмислянето на историческите процеси и събития, повишаване на мотивацията чрез изграждане на собствена стратегия за учене, ново ниво на усвояване на компетентностите, диференцирано обучение. В случая се демонстрират възможностите за внедряване на иновативно обучение по история и цивилизации с използване на облачното приложение за съвместна работа Google Drive/Диск, както и част от интегрираните с него директни приложения в облака: Google Slides/Презентации, Google My Maps, Google Jamboard, които са особено удачни при възлагането на практическо приложни задачи.
Keywords: история и цивилизации; компетентност; информационни технологии; проектен метод; интерактивни методи; иновации; диференцирано обучение; мотивация за учене; облачни приложения

Асен Тимофеев
Vocational School of Economics – Pernik

Log in to read the full text

 

 

Бинарният урок разкрива връзката между история и право

Absract. Целта на тази статия е да разкрие ролята на бинарните уроци за задълбочаване на знанията и повишаване уменията и компетентностите на учениците по различни учебни предмети. Реализирането на междупредметни връзки в процеса на обучение повишава възможността за усвояване на ключови компетентности от учениците, така необходими за постигане на високи образователни резултати и в бъдеще, използването им при определена професионална роля. Бинарните уроци се прилагат по-рядко в педагогическата практика, тъй като са по-трудни за реализиране както по отношение на планирането, така и от организационна гледна точка. В статията е представена добра педагогическа практика, при която в бинарен урок е демонстрирана пряката връзка между историята и правото, която учениците трудно биха разбрали по друг начин. Акцентът е върху дейността на учениците и работата им с исторически и със съвременен юридически документ. Представени са основните стъпки при планиране и провеждане на урока, така че практиката лесно да бъде възпроизведена.
Keywords: бинарен урок; знания; умения; компетентности; учебни предмети

Евдокия Любомирова, Николина Димитрова
Vocational School of Economics – Pernik

Log in to read the full text

 

 

 

Развиване на функционалната компетентност на учениците чрез обучението по български език

Absract. В статията се обосновават идеи за осмисляне на понятието фукционална компетентност като елемент на комуникативната компетентност на личността. Предложен е авторски теоретичен модел, в който са положени в йерархична последователност уменията и компетентностите, които позволяват на обучаваните да прилагат знания и опит, придобити в училище, в многообразие от ситуации за справяне с конкретни житейски проблеми. Целта е този модел да стане база за конструиране на методически дейности за развиване на функционалната компетентност на учениците на занятията по български език. Предложен e тестов вариант, при които към даден източник на информация са формулирани задачи за четене. Подрастващите усъвършенстват уменията си за намиране, обработване и използване на информация с цел решаване на комуникативни задачи.
Keywords: функционална компетентност; комуникативно ориентирано обучение; български език

Dr. Evelina Milanova, Assist. Prof.
Vocational School of Economics – Pernik

Log in to read the full text

 


В настоящия брой представяме: Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

Интерактивни методи на обучение по български език VIII – XII клас

Absract. В настоящото изследване се представят същността и функциите на интерактивните методи в учебния процес. Показано е как чрез тях се формират различни умения – комуникативни, социокултурни и лингвистични, в обучението по български език. Провеждането на учебните занятия в интерактивен формат стимулира активността, задълбочава уменията и дава възможност за по-добро разбиране на лингвистичните знания.
Keywords: теория; иновация; език; български; презентация; клас

Bilyana Nikolova
“Ivan P. Pavlov” Vocational School of Tourism (Ruse)

Log in to read the full text

 

 

Иновации в дидактиката на географията

Absract. В текста се описват теоретичните основи на иновационните процеси в географското образование. Обхваната е терминологичната същност с акцент върху взаимовръзките „традиция – иновация“. Разграничени са понятията иновация, педагогическа иновация, иноватика и педагогическа иноватика и връзката им с презентациите на географско съдържание. Представят се емпирични проучвания за употребата на електронните образователни ресурси, в частност презентациите и тяхната мултимедийна визуализация. Парадигмата на автора заключва вижданията за внедряването на иновациите в географското образование чрез дидактическите умения на един млад учител.
Keywords: теория; иновация; традиция; презентация; география

Yordan Adolfov
Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

Log in to read the full text

 

Очерци за любовта и жените на българската поезия от XX век

Absract. Това е един кратък (твърде кратък) очерк, представяне на българските поетеси от ХХ век. Тази област подлежи на изследване и всъщност не е разкрила своите тайни. А нима някога женските тайни ще бъдат разкрити? Женствеността в нейната нежна сила, женското начало като форма на живот и бъдеще – поетесите на ХХ век поставят много въпроси, дават страшни и чувствени изповеди, подготвят литературата за нейния разцвет. Готови ли сме за тях? Готови ли сме за техните пътища и истини? Този очерк е само мъничка част от света на българската поезия, излязла от перото на жените на ХХ век.
Keywords: любов; жена; поезия; ХХ век

Борислава Иванова Грозева
Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

Log in to read the full text

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailVocational Education, Number 1/2020, Volume 22 Default ThumbnailVocational Education, Number 4/2020, Volume 22 Default ThumbnailVocational Education, Number 5/2020, Volume 22 Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Професионално образование“, 2020 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2020, година XXVIII

Next article

History, issue 6/2020, Volume 28

Next article

History, issue 6/2020, Volume 28

Philosophy, Number 4/2020, Volume 29

Сп. „Педагогика“, книжка 9/2020, година XCII

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Philosophy, Number 4/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 4s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 3/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 1/2024, Volume 33
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Philosophy, Number 3s/2024, Volume 33
  • Philosophy, Number 2/2023, Volume 32
  • Philosophy, Number 1/2023, Volume 32
  • Annual contents of Filosofiya-Philosophy 2022
  • Philosophy, Number 4/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 3/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 2/2022, Volume 31
  • Philosophy, Number 1/2022, Volume 31
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Philosophy, Number 4/2021, Volume 30
  • Philosophy, Number 3/2021, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"