INTERCULTURAL EDUCATION / ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ
Съвременната образователна политика на Унгария и интеграцията на ромите [Roma Integration аnd Contemporary Educational Policy оf Hungary] /
Станислав Пандин, Роберт Леви / Stanislav Pandin, Robert Levy – стр. 343
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Видимостта на европейското висше образование по света – приоритет на образователната политика на ЕС [Тhe Visibility of the European Higher Education Around the World – A Priority of EU Educational Policy]
/ Елена Благоева / Elena Blagoeva – стр. 352
RESEARCH RESULTS / РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Познава ли българският учител мотивите за учене на своите ученици [Does Bulgarian Teacher Know the Motives for Learning of His Students] /
Бисерка Василева / Biserka Vasileva – p. 361
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Achievements and Drawbacks of Innovative Education In Technointellectual Society /
Vitaliy Yevgenovych Karpenko – p. 391
Една визия за образованието през призмата на генеалогичния човек от ХХI век [A Vision for Education Through the Perspective of the Genealogical Human of the 21st Century] /
Yana Rasheva-Merdjanova / Яна Рашева-Мерджанова – стр. 401
REVIEWS AND ANNOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Образованието по правата на човека през погледа на доц. Цецка Коларова [Human Rights Education Trough the Tsetska Kolarova’s View] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – стр. 412
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕТО В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Modern Dimensions of the Monitoring in Secondary Education in Terms of Decentralization /
Rumyana Gyoreva – стр. 415
Using the Results of a National Assessment of Educational Achievement /
Thomas Kellaghan, Vincent Greaney, T. Scott Murray – стр. 428
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE ,,AZ BUKI“ JOURNALS /
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ – стр. 442
GUIDE FOR THE AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 444
СЪВРЕМЕННАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА ПОЛИТИКА
НА УНГАРИЯ И ИНТЕГРАЦИЯТА НА РОМИТЕ
Станислав Пандин
Роберт Леви
Sofia University
Abstract.. Успехите на унгарската образователна система в контекста на ромската интеграция са следствие на правилна държавна политика. Това е безспорно доказателство в подкрепа на твърдението, че един от най-успешните начини за ползотворна промяна в сферата на просветата е безусловната намеса на държавата.
Keywords: roma integration, Hungarian education system, Schelling
ROMA INTEGRATION AND CONTEMPORARY
EDUCATIONAL POLICY OF HUNGARY
Abstract. The rise of the Hungarian education system proves that one of the most successful ways to beneficial change in the field of education is the unconditional state intervention.
Stanislav Pandin, PhD student
University оf Sofia
Robert Levy, PhD student
University оf Sofia
ВИДИМОСТТА НА ЕВРОПЕЙСКОТО ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ ПО СВЕТА
– ПРИОРИТЕТ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА НА ЕС
Dr. Elena Blagoeva-Hazarbassanova
New Bulgarian University
Резюме. Политиката на ЕС във връзка с интернационализацията на висшето образование до 2013 г. акцентира най-вече върху вътрешноевропейското сътрудничество. С обявяването на новата стратегия „Европейското висше образование в световен план“ европейските висши училища се насочват към засилване на позициите си в международен план, за да са способни да реализират отговорността си към изграждането на съвременната европейска икономика. Изследванията на международни организации посочват категорична тенденция за значително увеличаване на студентите в световен мащаб, както и на техните изисквания към институциите за висше образование. Студентите все повече приемат за естествено наличието на избор какво, как и къде да учат според своите нужди и интереси. Тази динамично променяща се картина налага промяна в начина, по който функционират 4000 европейски университета – не само в международен план, но и по отношение на начина, по който предоставят образование на европейските студенти в родните им страни. В статията се анализират тенденциите и възможностите, които Европейският съюз се опитва да създаде за отваряне на европейското висше образование към света, както и задачите на българските университети в тази посока. За да увеличи своята конкурентоспособност и привлекателност, българското висше образование трябва да намери своя уникален начин за справяне с предизвикателствата, поставени от глобализацията в сферата на образованието.
Keywords: internationalization of Higher Education, European Higher Education, EU strategy for internationalization of Higher Education
ТHE VISIBILITY OF THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION AROUND THE WORLD
– A PRIORITY OF EU EDUCATIONAL POLICY
Abstract. Until 2013 the EC policy in internationalization of Higher education was focused mainly on intra-European cooperation. The new strategy “European HE in the World” directs higher education institutions to strengthen their positions on the global scene thus to be able to contribute effectively to the contemporary European economy. The international organizations’ surveys show definite global trend of increasing the number of students and their expectations and requirements towards universities. Students increasingly expect to choose what, how and when they learn, according to their individual needs and interests. This dynamic moving picture requires a change in the way the 4000 European universities operate – not only internationally, but also regarding the way they provide education to European students in their home countries. This article analyses tendencies and opportunities that the EU tries to develop to open the European HE to the world and the place of Bulgarian universities in this process. To enhance its competativeness and attractiveness, Bulgarian higher education must find its own unique way of dealing with the challenges posed by globalization in education.
Dr. Elena Blagoeva
Department of Public Administration
New Bulgarian University
ПОЗНАВА ЛИ БЪЛГАРСКИЯТ УЧИТЕЛ МОТИВИТЕ ЗА УЧЕНЕ НА СВОИТЕ УЧЕНИЦИ
Бисерка Василева
Technical university – Sofia
Abstract.. В статията се разглежда проблемът за мотивацията за учене като актуален за българското училище и доколко българският учител познава мотивите на своите ученици. Представена е емпирична картина на моментното състояние на мотивацията за учене при учениците от първи до дванадесети клас и степента на познаване на мотивите за учене на учениците от техните учители и директори. Емпиричните данни са събрани чрез метода на анкетното проучване върху представителна извадка от училища на територията на Регионален инспекторат по образованието – Сливен (РИО – Сливен). Разискват се обработените в резултати данни и се предлага кратък анализ. Анализът е насочен в достатъчна степен към открояване на перспективни в близък план тенденции и проблеми.
Keywords: motivation, motivation to learn, ways and techniques to increase motivation to learn
DOES BULGARIAN TEACHER KNOW THE MOTIVES FOR
LEARNING OF HIS STUDENTS
Abstract. This paper considers the problem of the motivation to learn as a significant topic about the Bulgarian school and how the Bulgarian teacher knows the motives of their students. The article presents an empirical picture of the current state of motivation to learn about students from first to twelfth grade and shows the level of knowledge of the reasons for learning of students by their teachers and principals. Empirical data were collected by the method of survey on a representative sample of schools in the Regional Inspectorate on Education – Sliven. Results are discussed and a brief analysis is provided. The analysis focuses sufficiently to highlight promising close-up trends and issues.
Mrs. Biserka Vasileva
ACHIEVEMENTS AND DRAWBACKS OF INNOVATIVE
EDUCATION IN TECHNOINTELLECTUAL SOCIETY
Vitaliy Yevgenovych Karpenko
Sumy State Pedagogical University – Ukraine
Abstract. In the article a special attention is paid to possible side effects of modern educational innovations characteristic of technointellectual society. In this context the author summarized the basic principles of further right-minded pedagogical innovations generation. Firstly, the expediency. Innovation has to solve a particular problem. Secondly, spiritual, political, societal, physiological and physical safety. Thirdly, – the need for which follows directly from the second principle – interdisciplinary expertise. There should be involved not only the pedagogues, but also psychologists, doctors, philosophers, futurists, sociologists and other experts. Fourthly, the duration of the preparatory phase should be as long as possible, as the negative side effects may be delayed. As the result of the use of these principles we will get the real knowledge society innovations.
Keywords: innovations; innovative education; technointelligence; technointellectual society.
Dr. Vitaliy Yevgenovych Karpenko, Assoc. Prof.
Sumy State Pedagogical University
ЕДНА ВИЗИЯ ЗА ОБРАЗОВАНИЕТО ПРЕЗ ПРИЗМАТА
НА ГЕНЕАЛОГИЧНИЯ ЧОВЕК ОТ ХХI ВЕК
Prof. Yana Rasheva-Merdjanova
Sofia University
Abstract.. Материалът разглежда образованието и като оценностяващ развитието на личността, и като цивилизационен механизъм за обособяване на човешките общества. Същевременно се проблематизира съвременната ситуация на отклоняване на цивилизацията от декларираните ценности и трудностите за образованието да съвместява и да реализира противоречащи си мисии. Отговори и посоки се търсят при „прохода“ от Цивилизации към Цивилизация от хора с генеалогично сътрудничещо мислене. Поставят се конкретни и спешни прагматични въпроси за българското образование, които само привидно нямат дълбок цивилизационен генезис и отговор.
Keywords: civilization, environment, values, rituals, genealogical human, language, individual cultural measure, educational territory
A VISION FOR EDUCATION THROUGH THE PERSPECTIVE OF
THE GENEALOGICAL HUMAN OF THE 21ST CENTURY
Abstract. This paper focuses on education in two ways: as giving value to personality development, on the one hand, and as a civilizational mechanism for constituting human communities, on the other. At the same time the contemporary situation of civilization and its declination from the declared values and hardships of education to observe and realize opposing missions is also being discussed. Answers and ways of action may be found in the transition from Civilizations to a Civilization of people with genealogical cooperative thinking. Specific and urgent pragmatic queries are also being raised in relation to the education in Bulgaria, which at first sight only seems not to have a deep civilizational genesis and answer.
Prof. Yana Rasheva-Merdjanova, DSc.
University of Sofia
MODERN DIMENSIONS OF THE MONITORING IN SECONDARY EDUCATION IN TERMS OF DECENTRALIZATION
Rumyana Gyoreva
South-West University “Neofit Rilski”
Abstract. The article discusses the challenges facing the need for external evaluation – monitoring the transformation of Bulgarian school in modern, affordable and high quality in terms of decentralization. The emphasis is on achieving greater efficiency in the management of school organizations and improvement of the quality of education through the implementation of monitoring, evaluation and analysis and realization of assertive environment to support and encourage schools to improve the quality of education.
Keywords: monitoring, decentralization, effectiveness
Rumyana Gyoreva, Phd student
South-West University “Neofit Rilski”