От февруари поемат таксата на малчуганите, чиито родители получават социални помощи
Антоанета
НАЙДЕНОВА
При изпълнението на проекта „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ ще бъдат обхванати 1500 детски градини и 50 000 деца. Той се изпълнява от МОН в партньорство с Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (ЦОИДУЕМ). Бюджетът му е 82,5 млн. лв. и се финансира от ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“.
Проектът е насочен към разширяване на достъпа до предучилищно образование на децата от уязвимите групи и такива, живеещи в бедност. „Ефективно го изпълняваме от септември 2019 г. и ще приключи в средата на ноември 2021 г. Още при първата дейност за осъществяване на диагностика на очите на деца от 3 до 3,5 г. се включиха 1622 детски градини“, каза пред Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество ръководителят на Проекта Евгения Костадинова – директор на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“. Според нея обаче по-важното е да бъдат обхванати 50 000 деца. Към декември 2019 г. в допълнително обучение по български език са се включили 11 378 деца, чийто майчин език е друг, които имат затруднения, или деца на емигранти, както и такива от смесени бракове или със специални образователни потребности. 2563 учители са ангажирани с тези обучения.
За да се осъществи образователната подкрепа на децата, директорите на детски градини могат да назначават допълнителни педагогически специалисти – психолози, логопеди, ресурсни учители, а също и непедагогически – помощник-възпитатели, помощници на учителя, образователни медиатори и социални работници, пояснява Евгения Костадинова. Досега в рамките на Проекта са назначени 115 педагогически и 224 непедагогически специалисти.
В дейностите на „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ влиза и ранното откриване на обучителните затруднения на децата и оценяване на потребностите им от подкрепа. С тази цел досега са обучени 1630 учители.
Партньорът на МОН – ЦОИДУЕМ, отговаря за две от дейностите по Проекта, насочени към изследване на демографската специфика на регионите, влиянието на етнокултурните характеристики и образователния статус на родителите и мотивирането им да записват децата си в детски градини. „Предвиждаме да помогнем на родителите и при заплащането на таксите за детски градини – това ще стане още от февруари тази година. Надяваме се да обхванем около 50% от децата, които живеят в семейства, издържащи се със социални помощи, и имат очевидна нужда от такава подкрепа“, казва Евгения Костадинова.
„Ще следим много внимателно изпълнението на Проекта, защото плащането на таксите за детски градини на децата от рисковите групи е много важно за малките общини – коментира председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева. – Така се намалява дискриминационният елемент между имащи и нямащи и се увеличава посещаемостта на детските градини. Изследванията показват, че когато детето посещава детска градина, след това по-лесно се адаптира към училищната среда, а това ще намали неграмотността и броя на отпадащите от училище.“
„Предучилищната подготовка е изключително важна за децата. В тази възраст се изгражда тяхното емоционално, интелектуално и когнитивно развитие, помага за социализацията им – подчертава министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. – Системата на предучилищното образование е с най-висока норма на обществена възвръщаемост. Обхватът на децата на 4 години е най-важната интеграционна мярка и от нея зависи бъдещето на държавата. И това се доказва от големите разлики между децата, които ходят на детска градина, и тези, които не ходят.“
Министър Вълчев припомня, че на 6 февруари предстои да се направи обществено обсъждане по инициатива на омбудсмана за обхващане на 4-годишните деца в детските градини. В него ще участват експерти от МОН, както и социалните партньори. Ще се дискутират промени в нормативната уредба.
„При всички случаи разговорът, фокусиран върху системата на предучилищното образование, е добър и полезен. Ще позволи да разясним колко са важни посещаването на детска градина и предучилищната подготовка, добавя министърът. Според него това ще доведе и до дългосрочно увеличаване на парите за тях. В централния бюджет за тази и за 2021 г. са планирани по 70 млн. лв. за изграждането на нови детски градини в населените места, в които те не достигат. Освен това може да се разчита и на 13 млн. лв. по Механизма на европейското икономическо пространство, или т.нар. Норвежки финансов механизъм, с които ще се финансират определени дейности с фокус върху децата от проблемните и маргинализираните групи. „Само за обхвата на 4-годишните ще даваме допълнително за издръжката им 11 млн. лв. на системата на предучилищното образование“, обясни министър Вълчев. Допълнително ще се дават още 5 – 6 млн. лв. годишно за учебни помагала и закуски.
„В момента около 22% от децата не посещават детска градина и ¾ от тях са от семейства, които нямат никакво отношение към образованието и в тях децата растат в липса на образователна среда – каза министър Вълчев. – Те трябва да бъдат обхванати, за да можем да пресечем неграмотността. Добрата новина е, че ще имаме възможността да поемем таксите на над 50% от децата, тоест на всички родители, които получават семейни помощи. За тях това ще бъде нещо като втора семейна помощ. Ще направи системата на предучилищното образование една от най-достъпните.
Вярвам, че образованието е темата, която може да обедини българското общество – категоричен е министър Вълчев. – Тя ще ни приближи и до другите държави от Европейския съюз. В либерална Франция от три години е задължителна предучилищната подготовка за 3-годишните, а в Румъния задължителното обучение е 3+12 години.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg