В търговищката Професионална гимназия по земеделие правят и невъзможното за бъдещето на младите хора
Като географ, мога да кажа, че съм убедена в бъдещето на България като земеделска и туристическа страна. И неслучайно вече 24 години съм в това училище.“ Така започва разговорът ми с един мъдър педагог и управленец. Един от онези, които не са свикнали много, много да се шуми около тях. Но винаги са знаели и знаят какво правят. Бойка Казакова е директор на търговищката Професионална гимназия по земеделие. Освен география преподава и психология. А като психолог, често напомня на родителите да не си „забравят“ децата. Колкото и трудно да е ежедневието, винаги трябва да се намери приемлива и за двете страни тема за разговор.
Лозето иска мотика, иска труд, усилия – знаят ли го това младите хора. Убедени ли са, че земята ще храни тях и всички нас. „Намират се и такива младежи. Преди дни разговарях с един агроинженер. И двамата му синове се завръщат в България. Като дипломирани специалисти те ще се присъединят към бащиния бизнес да обработват земя – разказва Казакова. – Проблем обаче на земеделските гимназии е вторичната сегрегация.
А това редуцира броя на учениците.“
Директорката има свое мнение и за екипа в Министерството на образованието и науката, който 4 години ръководи съдбините на системата у нас. „През 1981 г., веднага след като се дипломирах в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, станах учител. Мога да кажа, че за първи път имаме ръководен екип, който наистина знае от какво се нуждаят българското училище и българските учители.
И пари се намериха, и толкова неща
се направихаза системата“, коментира Казакова. Има основание да го твърди след толкова години тропане по най-различни врати, на най-различни нива, средства се намериха и за нейната гимназия, благодарение на МОН. Сградата вече е с нов покрив и санитарни възли. Нова дограма замени старата. Професионалната гимназия си има дори актова зала. „Наследих училището, което от 2018 г. е общинско, с голям преходен остатък, но с лоша материална база. Областният управител Митко Стайков винаги ни е подкрепял. Разбиране и подкрепа получаваме и от Регионалното управление на образованието в лицето на началника му Елка Станчева. Но едно посещение на заместник-министъра на образованието и науката инж. Таня Михайлова окончателно реши въпроса. МОН отпусна за ремонтни дейности 121 000 лв. Днес мога да кажа, че сградата ни отговаря на изискванията за архитектурна среда на едно учебно заведение благодарение на МОН и на наши средства“, разказва Казакова.
И вече чертае нови планове. Отново със средства, отпуснати от МОН, училището прави малък фитнес център. Уредите за него вече са закупени по проект. Следващата стъпка е да се санира сградата. А отоплението да се газифицира. Директорката не е далече от мисълта това да стане и чрез фотоволтаици. Затова ще търси партньорство и с такива паркове.
Но голямата гордост на екипа на Гимназията по земеделие е спечеленият проект за
изграждане на STEM център, с обособени кътове – работилници.
„Това е изключително важно за подготовката на бъдещите специалисти в направление растениевъдство и технически науки. Практическото им обучение никога не е спирало, но то трябва да бъде в крак с най-новите техники и технологии за обработка на земята – от тракторите и машините до софтуери и диагностични уреди за откриване на неизправности в техниката. STEM работилниците ще бъдат в помощ на подготовката на кадри по специалностите „Техник на селскостопанска техника“, „Техник-растениевъд“ и „Икономист“, специалност „Земеделско стопанство“, уточнява Бойка Казакова.
В Земеделската гимназия осъществяват прием по три професии – „Техник на селскостопанска техника“, специалност „Механизация на селското стопанство“ по дуалната система на обучение; „Техник-растениевъд“, специалност „Трайни насаждения“ – нова, защитена професия; „Спедитор-логистик“, специалност „Спедиция, транспортна и складова логистика“, която е нова както за училището, така и за областта. Първият прием на бъдещите спедитори е изпълнен, като 12-те ученици сформират заложената в приема половин паралелка. „Предложихме тази специалност заради интереса на бизнеса към подготовката на квалифицирани работници. Наш възпитаник, притежаващ спедиторска фирма, ни подкрепи в идеята и в нейното реализиране“, пояснява директорката. Оптимист е, че след година-две бизнесът ще предложи и прием по дуалната система.
Учениците от VIIIА клас специалност ,,Механизация на селското стопанство“, професия ,,Техник на селскостопанска техника“, проведоха своето първо пробно стажуване във фирма „БИММ АГРО – Божидар Митов“. То е в рамките на проекта „Подкрепа за дуалната система на обучение“, финансиран от ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“. Впрочем семейството на Митов е свързано тясно със Земеделската гимназия. Две от децата му са учили в нея. Днес синът е машинен инженер, а по-голямата дъщеря – зооинженер. „По-малката дъщеря е моя възпитаничка. Подготвих я по география за кандидатстване във ВУЗ. На пет места кандидатства, на четири от тях постигна успех 6.00, а в УНСС – 5.50“, с право се гордее Казакова. Именно малката дъщеря в семейството е най-големият радетел на дуалното обучение и лично наблюдава как се развива проектът. Бизнесменът пък съфинансира изпълнението на трите спечелени от гимназията проекта за обновяване на машинно-тракторния парк. Божидар Митов организира и дарителска кампания за набиране на средства с цел подпомагане на професионалното образование и обучение в училището.
Изпълнен е и приемът в защитената професия „Техник-растениевъд“, специалност „Трайни насаждения“, отговарящ и на спецификата на богатия земеделски район, в който попада Търговище.
Интересът е голям, навярно и заради това, че бъдещите растениевъди и селскостопански техници безплатно се подготвят и за водачи на МПС, категории В, Ткт и Твк. А за професия „Техник на ССТ“ и за комбайнери, кат. ТвкЗ.
В момента учениците в Земеделската гимназия в дневна форма на обучение са 186. 45 са избрали да се подготвят в самостоятелна форма по професиите техник на селскостопанска техника, техник-растениевъд, икономист, фермер.
Регионът е със сравнително ниска заболеваемост, затова учениците се връщат в училище или излизат в онлайн обучение по график (днес търговищката гимназия не прави изключение и е изцяло в онлайн среда на обучение). „Често обаче ги намирам в училище, разпръснати по свободните кабинети.
Предпочитат тук да си подготвят уроците и да се включват в обучението в електронна среда“,
споделя директорката. Продължава и практическото обучение в безопасни малки групи. Болката на педагогическия екип е, че не могат да осигурят крайни устройства за всички ученици. Почти на 90% от тях са от семейства в затруднение. Гимназията е закупила таблети. Разполага и с десетина лаптопа. Областният управител е дарил два компютъра. Осигурени са и дейта карти за близо 70 ученици.
„Мога да кажа, че правим и невъзможното, за да не остане и едно дете извън образователния процес. Създали сме групи в Messenger и така активно използваме телефоните, включително и за обратна връзка. Ако се налага, колегите ходят с личните си автомобили, за да разнасят учебните материали. Разчитаме и на образователния медиатор. С други думи, използваме всяка възможност, за да не спира образователният процес“, пояснява Казакова. А личните ѝ наблюдения са, че някои деца дори повишават успеваемостта си в електронния формат на обучение.
В момента дванадесетокласниците се подготвят за държавните зрелостни изпити. На такива искат да се явят дори ученици в самостоятелна форма на обучение. Оптимално се използват часовете за консултации на преподавателите по български език и литература и по професионална подготовка, часовете за ЗИП, както и часовете по проекта „Подкрепа за успех“, финансиран от Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
Земеделската гимназия осъществява прием и след X клас. Паралелките са две с 3 специалности. „Веднъж убедили се, че в образованието е шансът им да водят нормален и осигурен живот, младите хора се стремят да се дипломират като специалисти.
А бизнесът е „отворен“ за тяхната професионална подготовка“, пояснява Казакова.
Земеделската гимназия не разполага със собствена земя. Затова изнесената практика се провежда в бившата комплексно-опитна станция, сега учебно-опитно стопанство. Там се намира машинно-тракторният парк на училището. Практиките се водят под ръководството на опитни специалисти.
Планове се правят и за близкото лято. В училището тече процедура за подбор на двайсет ученици, които да изкарат летен стаж с подкрепата на „Еразъм+“ в Северна Италия (област Ломбардия, близо до границата с Швейцария). Италианските партньори се подготвят да посрещнат не само бъдещите земеделски специалисти, но и учениците от специалността „Икономика“. Но за да се осъществи тази практика, ситуацията с пандемията трябва да бъде овладяна.
За следващата 2021/2022 учебна година ПГ по земеделие в Търговище залага прием на три професии по дуалната система: „Техник на ССТ“, „Техник-растениевъд“ и новата за училището „Оператор в дървообработването“, специалност „Производство на тапицирани изделия“ и четвърта професия „Спедитор-логистик“.
Всички професии са от STEM направление. Три от професиите са с очакван недостиг на специалисти на пазара на труда.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg