Dr. Natalija Hristova, Assoc. Prof.
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2024-6s-4N
Трябва да се чете, трябва да се чете…
Но ако вместо да го изисква, учителят реши изведнъж
да сподели собствената си радост от четенето?
Радост от четенето? Това пък какво е?
„Правата на читателя“, Даниел Пенак
Absract. Статията фокусира вниманието си върху изтласкването на субективния учеников читателски опит, настъпило в последните няколко десетилетия в резултат на доминацията на центрираните върху текста аналитични литературнообразователни подходи в гимназиалното образование. В контекста на съвременния тревожен отлив от четенето сред младите хора тя обосновава необходимостта както от преодоляване на монопола на аналитичните подходи, така и от реабилитиране на вдъхновяващия потенциал на четенето на литературни текстове в час. За да пробуди интереса на младите хора към литературата и да ги сдобри с четенето, учителят би следвало да предприеме в определен момент рискованото начинание да разкрие себе си като читател пред своите ученици. Защото тъкмо чрез собствената си страст и ентусиазъм можем да постигнем онзи заразителен ефект, чрез който литературата да стигне до младите хора. Така, струва ни се, бихме имали и повече шансове да противодействаме на отлива от четенето, да сприятелим днешните млади хора с книгите и да им покажем, както призоваваше Цв. Тодоров, че великите текстове от миналото говорят за тях, че те придават смисъл на вътрешния им живот и им помагат да живеят по-добре.
Keywords: аналитично четене, права на читателя, субективен читателски опит, четене на глас, удоволствие от четенето