CONTENTS of issue 1/2019 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 1/2019
EDITORIAL – стр. 7
Отвори пълния текст
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Развитие на толерантност чрез спорт
[Development of Tolerance through Sport] /
Татяна Янчева, Ина Владова / Tatiana Iancheva, Ina Vladova – стр. 11
Отвори пълния текст
София – европейска столица на спорта: амбиции, реалности, възможности
[Sofia – European Capital of Sport: Ambitions, Realities, Opportunities] /
Иван Сандански / Ivan Sandanski – стр. 20
Отвори пълния текст
Оптимизиране на двигателната активност на децата в детската градина чрез туризъм и спорт сред природата
[Improving Motor Activity of Children in Kindergarten through Tourism and Outdoor Sports] /
Паулина Андреева / Paulina Andreeva – стр. 37
Отвори пълния текст
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Цел и роля на образованието след 16-годишна възраст
[Purpose and Role of Education after 16 Years of Age] /
Фил Бъджел / Phil Budgell – стр. 41
Отвори пълния текст
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
Как съвременните родители общуват с децата си? Позитивни методи за възпитание
[How Do Modern Parents Communicate with their Children? Positive Methods of Education] /
Мария Георгиева, Мая Рогашка, Живка Дойчева, Златомира Михайлова / Maria Georgieva, Maya Rogashka, Zhivka Doicheva, Zlatomira Mihaylova – стр. 56
Отвори пълния текст
Една гимназия на 140 години
[A 140 Years Old High School] /
Мариана Милева / Mariana Mileva – стр. 60
Отвори пълния текст
SCHOOL FOR TEACHERS/УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
В броя представяме: Детска градина „Светлина“ – Стара Загора
Учредяване на комитет „Баболандия“
[Establishing a Grannies Land Committee] /
Йоанна Димитрова, Рая Енчева / Yoanna Dimitrova, Raya Encheva – стр. 67
Отвори пълния текст
Кукери
[Kuker] /
Йоанна Димитрова, Радина Стоянова / Yoanna Dimitrova, Radina Stoyanova – стр. 70
Отвори пълния текст
Децата – нашето бъдеще
[Children – Our Future] /
Йоанна Димитрова, Мария Кузманова / Yoanna Dimitrova, Maria Kuzmanova – стр. 75
Отвори пълния текст
В броя представяме: Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Извънкласните спортни форми – възможност за превенция на съвременните проблеми на младите хора
[Extracurricular Sports Forms as a Means of Preventing the Modern Problems of Young People] /
Емилия Лазарова, Веселина Иванова / Emilia Lazarova, Veselina Ivanova – стр. 83
Отвори пълния текст
Content and Language Integrated Learning (CLIL) /
Надежда Алексиева / Nadejda Aleksieva – стр. 87
Отвори пълния текст
Електронно портфолио на ученика
[Student’s Electronic Portfolio] /
Галина Цветкова / Galina Tsvetkova – стр. 95
Отвори пълния текст
Мястото на екологичните проекти в обучението по биология
[The Place of Environmental Projects in Biology Education] /
Ирина Костадинова / Irina Kostadinova – стр. 101
Отвори пълния текст
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 107
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 109
РАЗВИТИЕ НА ТОЛЕРАНТНОСТ ЧРЕЗ СПОРТ
Татяна Янчева, Ина Владова
Национална спортна академия „Васил Левски“
Резюме. Статията разглежда въпроса за оформящата се като трайна тенденция за липса на толерантност, която често води до проява на агресия. Разгледано е изследване, проведено от авторите със студенти от НСА „В. Левски“ относно нагласите за работа в мултикултурна среда. Установено е, че повечето от студентите имат положителна нагласа за работа с ученици от етнически малцинства. Разгледана е и възможността за развиване на толерантност у децата чрез спорта. Анализирана е необходимостта спортнопедагогическите специалисти да съумяват своевременно да идентифицират поведението на учениците по време на спортна дейност и извън нея и да разкрият причините, които водят до различни поведенчески реакции.
Keywords: emerging tendency; lack of tolerance; aggression; study; students; multicultural environment; ethnic minority students; children; sport
DEVELOPMENT OF TOLERANCE THROUGH SPORT
Abstract. The article focuses on the issue of the emerging tendency of a lack of tolerance that often leads to aggression. The authors conducted a study with students from the National Sports Academy – Sofia (Bulgaria) on attitudes to work in a multicultural environment. The results show that the majority of students have a positive attitude towards working with ethnic minority students. Discussed is the possibility for developing tolerance in children through sport. Sports pedagogic specialists should be able to identify in a timely manner the behavior of pupils during sport and other activities and to reveal the reasons that lead to different behavioral responses.
Prof. Tatiana Iancheva, DSc.
National Sports Academy
1710 Sofia, Bulgaria
Dr. Ina Vladova, Assoc. Prof.
National Sports Academy
1710 Sofia, Bulgaria
СОФИЯ – ЕВРОПЕЙСКА СТОЛИЦА НА СПОРТА: АМБИЦИИ, РЕАЛНОСТИ, ВЪЗМОЖНОСТИ
Иван Сандански
Национална спортна академия „Васил Левски“
Резюме. Появата на концепцията за стратегическа активация на свързани със спорт проекти и събития с цел създаване на устойчиви социални ползи за обществото дава възможност да се разбере участието на местната власт в надграждане, насърчаване хода на реализация или изработване на нови общински политики, стратегии, програми и проекти. Публикацията анализира досегашния опит и подход на Столична община да капитализира от потенциалните възможности, които инициативата „София – Европейска спортна столица 2018“ предоставя, за генериране на социални наследства под формата на ползи както за жителите на столицата, така и за действащите на нейна територия спортни организации и образователни институции. За целта е приложен модифициран вариант на разработената от O’Brien & Chalip (2007a, 2007b) концептуална рамка за социална активация. Методиката на проучването има индуктивен характер и включва комбинация от методи – фокусирани интервюта, анализ на документални източници и практическо наблюдение. Анализът показва, че потенциалът на „София 2018“ следва да се оценява не толкова от породените ефекти сами по себе си, а от гледна точка на това доколко те ни казват защо или как са се случили тези въздействия, т.е. кои точно механизми и стратегии са сработили или не, за кого и в какъв контекст. Липсата обаче на системни емпирични проучвания и официално публикувани доклади с детайлна информация относно участници, контекст на осъществяване на дейностите, капацитет на реализиращите организации, кои точно механизми са сработили или не и за кого, възпрепятства правенето на обективен анализ и оценка на потенциално генерираните социални ефекти от инициативата „София – Европейска столица на спорта 2018“. Това говори за по-скоро кампаниен, а не толкова стратегически подход от страна на инициаторите и реализаторите на активностите около „София 2018“. Публикацията очертава и нови практически възможности както за бъдещи общински спортни политики, така и за потенциални изследвания върху свързани с темата въпроси.
Keywords: sport; initiative; leverage; strategic utility; activation; social benefits
SOFIA – EUROPEAN CAPITAL OF SPORT: AMBITIONS, REALITIES, OPPORTUNITIES
Abstract. The emergent concept of strategic leveraging of sport-based initiatives and events aimed at creating social benefits for local communities enables a better understanding of the role and involvement of local authorities in modifying and fast-tracking existing or developing new local sport policies, strategies, programmes and projects. The article sets out to unpack the current efforts and approach by Sofia municipality to capitalize on prospective opportunities the initiative ‘Sofia – European Capital of Sport 2018’ can provide to generate any social legacies in the form of a range of benefits for both the community and various sport organisations and educational establishments operating in the capital city. To that end, a modified version of O’Brien & Chalip’s (2007a, 2007b) conceptual exploratory framework for social leveraging was employed. The study adopted an inductive methodology and data came from a combination of participant observation, semi-structured interviews, and content analysis of documentary evidence. Analysis reveals that the potential of ‘Sport 2018’ should be assessed not so much on any outcomes derived, but rather on to what extent those effects actually tell us why or how they occurred. In other words, what mechanisms and strategies undertaken around the initiative have been effective (or not), for whom, and in what specific context. However, the lack of systematic empirical research and any published evaluation reports with detail information on participants’ history and background, context of activities, capacity of engaged organisations, and embedded resources and mechanisms, seriously undermines the endeavours to drawing objective findings and making evaluations about the initiative’s leveraging for producing desired social outcomes. This speaks for a rather ad hoc than a strategic approach on the part of the actors involved. Implications for practice and future research on strategic leverage of sport initiatives are presented.
Dr. Ivan Sandanski, Assoc. Prof.
National Sports Academy
Sofia, Bulgaria
ОПТИМИЗИРАНЕ НА ДВИГАТЕЛНАТА АКТИВНОСТ НА ДЕЦАТА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА ЧРЕЗ ТУРИЗЪМ И СПОРТ СРЕД ПРИРОДАТА
Паулина Андреева
ДГ №116 „Мусала“ – София
Резюме. Статията разглежда организирането и провеждането на инициатива за повишаване на двигателната активност на децата. Основната поставена цел е укрепване и закаляване на децата, развитие на физическата дееспособност и изграждане на личностни качества и социални умения чрез активна двигателна дейност сред природата. Резултатите от направените анкети, и особено от препоръките, показват, че са налице засилен интерес и желание за активно участие в бъдещи съвместни спортни дейности на деца, родители и учители.
Keywords: motor activity; children; develop physical capacity; social skills; outdoor
IMPROVING MOTOR ACTIVITY OF CHILDREN IN KINDERGARTEN THROUGH TOURISM AND OUTDOOR SPORTS
Abstract. This article discusses the organization and implementation of an initiative for increasing the motor activity of children. The main goal is to strengthen and temper the children, to develop physical capacity and to build personal qualities and social skills through active outdoor motor activity. Through the organized tourist activities was increased the motor activity and the opportunity for participation in open-air sports activities of all kindergarten children. The provided sporting equipment diversifies the forms for conducting physical culture and helps to develop new motor skills. Sports activities contribute to the development of personal and social qualities and improve the health of children. The results of the surveys and especially the recommendations show that there is an increased interest and desire of children, parents and teachers for active participation in future joint sports activities.
Ms. Paulina Andreeva
Kindergarten 116 Mussala
Sofia, Bulgaria
ЦЕЛ И РОЛЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО СЛЕД 16-ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
Фил Бъджел
Образователен консултант – Великобритания
Резюме. В настоящата статия авторът сравнява училищното образование за учениците на възраст от и след 16 години в България и Англия. В началото на статията той разглежда общата матрица на учебната програма и степента на свобода на избор за учениците. В България образователният модел следва начина на обучение на учениците на възраст 14 – 16 години, с ограничен избор в рамките на профила. В Англия, от друга страна, съществува съществена разлика: след 16-годишна възраст учениците имат пълна свобода да избират кои предмети да учат.
По-нататък авторът се фокусира върху преподаването на български език в България и на английски език в Англия, за да илюстрира коренно различните подходи. За тази цел той използва изискванията по български език, публикувани от българското Министерство на образованието и науката, както и изискванията по английски език на Министерството на образованието в Англия.
Накрая авторът разглежда процеса на изпитите и съпоставя видовете въпроси, които са включени в матурата по български език в България, и видовете въпроси, включени в изпитите за GCS A Level в Англия.
Keywords: school education; pupils aged 16 years and over; Bulgaria; England; general matrix of the curriculum; degree of freedom of choice; educational model; Bulgarian matriculation; GCS A Level Exams
PURPOSE AND ROLE OF EDUCATION AFTER 16 YEARS OF AGE
Abstract. In this article, the author compares school education for pupils aged 16 years and over in Bulgaria and England. At the beginning of the article, he looks at the general matrix of the curriculum and the degree of freedom of choice for students. In Bulgaria, the educational model follows the way of training students aged 14 – 16, with limited choice within the profile. In England, on the other hand, there is a significant difference: after 16 years of age, students have the complete freedom to choose which subjects to study.
Further, the author focuses on teaching Bulgarian in Bulgaria and English in England to illustrate the different approaches. For this purpose, he uses the Bulgarian language requirements published by the Bulgarian Ministry of Education and Science and the English language requirements of the Ministry of Education in England.
Finally, the author examines the examination process and compares the types of questions that are included in the Bulgarian matriculation in Bulgaria and the types of questions included in the GCS A Level Exams in England.
Dr. Phil Budgell
Education Leadership Consultancy
Sheffield, United Kingdom
УЧРЕДЯВАНЕ НА КОМИТЕТ „БАБОЛАНДИЯ“
Йоанна Димитрова, Рая Енчева
ДГ „Светлина“ – Стара Загора
Резюме. Модернизацията на образователна система е една от основните насоки за развитието на обществото и едно от основните условия за формиране на новаторската икономика на страната ни. Този процес е дал на съвременните образователни системи такива иновативни характеристики, като динамика, променливост, разнообразие на организационните форми и съдържание. Образоването в предучилищна детска възраст е отправна точка за продължаващо обучение и има за цел да осигури условия за самореализация и социализация на детето. Все по-актуална е задачата за оптимизиране на взаимодействието деца – учители – родители, на формите, методите и средствата на сътрудничество. Това предполага съвместни и координирани действия от двете страни. Необходимо е отношенията между родители и учители да се изграждат на основата на разбирателство, единомислие, непрекъснато общуване и пълноценен контакт в името на детето. Целенасочената съвместна дейност между детската градина и семейството осигурява единен подход в разкриването на обкръжаващия детето свят и постоянна взаимна информация за цялостното му развитие, за неговите интереси, потребности и поведение.
Keywords: family; education; interaction
ESTABLISHING A GRANNIES LAND COMMITTEE
Abstract. The modernization of education system is one of the main directions for the development of the society and one of the basic conditions for formation of innovative economy in our country. This process gives modern educational systems such innovative features as dynamics, variability, variety of organizational forms and content. Pre-school education is a starting point for continuing education and aims to provide conditions for self-realization and socialization of the child. More and more important is the task for optimizing the children-teachers-parents interaction, of the forms, methods and means of cooperation. This implies joint and coordinated action on both sides. Parent-teacher relationships need to be built on understanding, unanimity, uninterrupted communication and full contact in the name of the child basis. The purposeful joint action between kindergarten and family provides a united approach in revealing the world surrounding the child and constant mutual information about its overall development, its interests, needs and behaviours.
Ms. Yoanna Dimitrova, Ms. Raya Encheva
Svetlina Kindergarten
Stara Zagora, Bulgaria
Йоанна Димитрова, Радина Стоянова
ДГ „Светлина“ – Стара Загора
Резюме. Народните обичаи и празници в бита на нашия народ са неотменна част от неговата култура и предават историческия му опит на поколенията. Те носят своята символика, която кара човек от дете да бъде носител и продължител на народните традиции, да прибавя нови образи за обогатяване на народното изкуство.
Участието на децата в кукерските игри е едно неповторимо изживяване. Децата овладяват знания и умения, свързани със съдържанието и смисъла на кукерския обичай – за актьорско майсторство, общуване и социални контакти, за спазване на правила и поемане на отговорности при изпълнение на ритуала. Създават се трайни предпоставки за развитие на художествените им способности, на пресъздаващото и творческо въображение, на художествената им интуиция и всестранната им ориентация в света на прекрасното. Допринася също и за обогатяване на творческото им виждане и за осмисляне на народното приложно изкуство на народните обичаи и традиции.
Keywords: festivity; kuker; folk custom
KUKER
(Costumed Bulgarian Men and Women, Performing Traditional Rituals to Scare the Evil Away)
Abstract. Folk customs and festivals are an integral part of the culture of our people and pass their historical experience to the generations. They carry their symbolism, which makes each – even the children, a bearer and a continuator of folk traditions, a contributor that adds new images in enriching the folk art.
Children’s participation in the Kuker (costumed men and women, performing traditional rituals to scare the evil away) Games is a unique experience. Children acquire knowledge and skills related to the content and meaning of the Kukeri custom – in acting, communicating and building social contacts, in observing rules and assuming responsibilities when performing the ritual. Thus are created lasting prerequisites for the development of their artistic abilities, their creative imagination, artistic intuition and all-round orientation in the world of the wonderful. Such participation also contributes to enriching their creative vision and understanding the art of folk customs and traditions.
Ms. Yoanna Dimitrova, Ms. Radina Stoyanova
Svetlina Kindergarten
Stara Zagora, Bulgaria
Йоанна Димитрова, Мария Кузманова
ДГ „Светлина“ – Стара Загора
Резюме. Актуалността на разработката се определя от теоретическата и практическата значимост на начините за усвояване, натрупване и възприемане на знания и практически умения по безопасност на движението по пътищата. Разглежда се задълбочено влиянието на играта като социална система за формиране на лични качества и практически опит. Целта на разработката е да се разкрият начините, методите и средствата, които предоставя детската градина за изграждане на култура за безопасно поведение на пътя и споделяне на практически опит.
Keywords: perceive knowledge; practical skills; road safety; game as a social system; personal qualities.
CHILDREN – OUR FUTURE
Abstract. The actuality of this paper is determined by the theoretical and practical significance of ways to learn, accumulate and perceive knowledge and practical skills in road safety. The influence of the game as a social system for the formation of personal qualities and practical experience is considered. The purpose of the development is to reveal the ways, methods and means that the kindergarten provides for building a culture of safe road behavior and sharing practical experience.
Ms. Yoanna Dimitrova, Ms. Maria Kuzmanova
Svetlina Kindergarten
Stara Zagora, Bulgaria
ИЗВЪНКЛАСНИТЕ СПОРТНИ ФОРМИ – ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА СЪВРЕМЕННИТЕ ПРОБЛЕМИ НА МЛАДИТЕ ХОРА
Емилия Лазарова, Веселина Иванова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. В статията е разгледано значението на извънкласните спортни форми като средство за превенция на съвременните проблеми на младите хора: обездвижване, наднормено тегло, социална изолация, рискови поведения.
Очертават се ползите от извънкласните дейности в областта на спорта в училище за ефективна социализация и развитие на индивидуалните способности на всеки ученик, формиране на нагласи за здравословен начин на живот, изключващ рискови и обществено неприемливи модели на поведение.
Keywords: extracurricular sports forms; prevention; problems of young people; immobilization; overweight; social exclusion; risk behaviors
EXTRACURRICULAR SPORTS FORMS AS A MEANS OF PREVENTING THE MODERN PROBLEMS OF YOUNG PEOPLE
Abstract. The article discusses the importance of extracurricular sports forms as a means of preventing the modern problems of young people: immobilization, overweight, social exclusion, risk behaviors.
The benefits of extracurricular activities in the field of sports at school are outlined to effectively socialize and develop the individual abilities of each pupil, to shape attitudes towards a healthy lifestyle, excluding risky and socially unacceptable patterns of behavior.
Ms. Emilia Lazarova, Ms. Veselina Ivanova
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING (CLIL)
Надежда Алексиева
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Статията представя комуникативния учебен метод или комуникативен подход, който е подход при изучаването на чужд език, поставящ едновременно акцент върху комуникацията на език и чрез език като цел в процеса на научаване. Този метод е изключително приложим при интегрирано изучаване на предмет на чужд език, познат под съкращението CLIL. Включеният план на урок се опитва да покаже възможността учениците да усвоят историческо съдържание чрез различни активности и задачи на чужд език.
Keywords: CLIL; communicative approach; foreign language; lesson plan
CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING (CLIL)
Abstract. The article deals with the presentation of the Communicative Language Teaching (The Communicative Approach) which is an approach to the teaching of foreign languages, emphasizes interaction as both the means and the ultimate goal of learning a language. This method is highly value to CLIL which stands for Content and Language Integrated Learning. The main purpose of the lesson plan included is the acquisition of the knowledge by the students through different set of activities and tasks.
Ms. Nadejda Aleksieva
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
ЕЛЕКТРОННО ПОРТФОЛИО НА УЧЕНИКА
Галина Цветкова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Масовото навлизане на новите технологии провокира нашите нагласи и изисква да преосмислим визията за логистиката в работата ни. Настоящата публикация фокусира вниманието върху един модерен начин за организирано документиране на постиженията на учениците. Основните въпроси, които се разглеждат, се отнасят до: 1. същност и типове електронно портфолио; 2. цели, които преследваме при създаването на електронно портфолио; 3. позитиви от използването на електронно портфолио в процеса на обучение; 4. практически насоки при създаването на електронно портфолио.
Keywords: digital competences; lifelong learning; folder
STUDENT’S ELECTRONIC PORTFOLIO
Abstract. The main purpose of the following article is to make an outline of the advantages of using an electronic portfolio in the educational sphere and to give practical information on what steps and stages to follow when we introduce it in our work as teachers. What is more, we have to bear in mind that the goals we try to accomplish are the crucial factors when we make decisions what type of electronic portfolio to use, how to organise the information in it and how to utilise the opportunities it offers as an assessment tool.
Ms. Galina Tsvetkova
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
МЯСТОТО НА ЕКОЛОГИЧНИТЕ ПРОЕКТИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БИОЛОГИЯ
Ирина Костадинова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. В съвременната методика и практика на обучението по биология все по-голямо внимание се отделя на екологичното образование. На първо място, измененията засягат образователното съдържание, следвани от адекватни промени в организацията и методиката на преподаване. Акцентът в екологичното образование вече не е върху преподаването и усвояването на теоретични знания, а върху развитие на способностите за алтернативно мислене, творческите възможности за прилагане на научните знания в практиката и формиране на умения за вземане на ефективни решения по проблеми за опазването на околната среда. В тази посока наред с иновативните интерактивни методи на преподаване все по-голямо значение придобива и обучението чрез екологични проекти.
Keywords: environmental education; environmental projects; teamwork skills
THE PLACE OF ENVIRONMENTAL PROJECTS IN BIOLOGY EDUCATION
Abstract. The modern methodology and practice in the teaching of biology focuses more and more on environmental education. Primarily the changes concern the educational content, followed by appropriate amendments in the structure and methodology of teaching. The emphasis of the environmental education is no longer upon the teaching and acquiring of theoretical knowledge, but upon developing the ability for alternative thinking, opportunities for creative practical application of scientific knowledge and developing the skills for effective decision-making regarding environmental protection problems.
Therefore, along with the use of innovative interactive methodologies, teaching by means of environmental projects is increasingly important.
Ms. Irina Kostadinova
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria