Маргарита Колева, Блага Джорова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Ева Жечева
Омбудсман на Република България
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.01
Резюме. Авторите проучват ресурса на „задължителното предучилищно образование“ в България, като насочват вниманието към проблемните сфери на управленската и образователната практика в системата и търсят конкретни социалнопедагогически решения. Акцентира се върху ползата от задължителното образование на детето във възрастта на предучилищното детство, капацитета на педагогическите екипи за „произвеждане“ на качествен образователен процес, визията на „обществения договор“ със семейството. Коментарите са през призмата на правата на детето и необходимостта от климат на доверие между деца и възрастни и свобода за активна детска дейност.
Ключови думи: дете; детство; задължителност; законодателство; предучилищно образование; права; климат на доверие; свобода; педагогическо взаимодействие; образователна среда