БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ
ГОДИНА LIV, 2012
BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE,
EDUCATIONAL JOURNAL
VOLUME 54, 2012
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ/ ANNUAL CONTENTS
                                                         СТРАНИЦИ / PAGES
КНИЖКА 1 / NUMBER 1:          1–96
КНИЖКА 2 / NUMBER 2:         97–192
КНИЖКА 3 / NUMBER 3:         193–288
КНИЖКА 4 / NUMBER 4:         289–384
КНИЖКА 5 / NUMBER 5:         385–480
КНИЖКА 6 / NUMBER 6:         481–576
ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ / LITERATURE
5–12: Творецът на хармония, или как и защо пеят колелетата 
[The Creator of Harmony or How and Why the Wheels Sing] /
Радосвет Коларов / Radosvet Kolarov
13–23: Вечерни тайнства („Вечерна хармония“ на Бодлер и „Въздишка“ на Яворов)
[Evening Mysteries: „Evening Harmony“ (Baudelaire) and „Sigh“ (P. Yavorov)]/
Миряна Янакиева / Miryana Yanakieva
148–153: Българската литература за деца в Китай 
[Bulgarian Children’s Literature in China] / 
Чен Инг / Chen Ying
199–210: Идеи за културна европеизация у Пенчо Славейков 
[Ideas for European Converting in Pencho Slaveykov’s Poetry] /
Камен Михайлов / Kamen Mihaylov
211–221: По пътя към един непознат (представяне на книгата на Миряна Янакиева
„От родния кът до гроба. Пенчо Славейков – „Сън за щастие“) 
[On the Road to a Stranger] / 
Иван Велчев /Ivan Velchev
222–225: За пристрастията на един преводач 
[About the Partiality of the Translator] /
Снежанка Христова / Snezhanka Hristova
228–234: Подстъпи към антологиите на Пенчо Славейков 
[Approaches to the Anthologies of Pencho Slaveykov] / 
Сирма Данова / Sirma Danova
235–240: Образите на кризата умодерния човек в поезията на Атанас Далчев и прозата на Чавдар Мутафов 
[The Images of Crisis Inside the Modern Man in the Poetry of Atanas Dalchev and the Prose of Chavdar Mutafov] /
Лидия Кирилова / Lidiya Kirilova
241–255: Към определението за поезия (въпроси върху „Запоетическотоизкуство“ на Аристотел) 
[Towards a Defi nition of Poetry (On Issues „As a Poetic Art“ of Aristotle)] /
Богдана Паскалева / Bogdana Paskaleva
333–343: „Приключенията наЛиско…“ от Б. Априлов – повествователен стил и художествен смисъл 
[The Fairy-tale Epos „Lisko’s Adventures…“ from Boris Aprilov: Narrative Style and Artistic Meaning ] / 
Петър Стефанов / Petar Stefanov
391–405: Погледи към индивидуализма на Пенчо Славейков 
[Perspectives on the Individualism of Pencho Slaveykov] / 
Сирма Данова / Sirma Danova
406–418: За един разказ на Йордан Йовков 
[About one Short Story by Yordan Yovkov]
Веселин Андреев / Veselin Andreev
487–499: Христо Ботев в контекста на Българското възраждане 
[Hristo Botev in the Context of Bulgarian Revival Period] / 
Румяна Йовева / Rumyana Yoveva
500–513: Европейският мит за детето и митът Петя Дубарова 
[European Child’s Myth and Petya Dubarova’s Myth ] / 
Добрина Топалова/ Dobrina Topalova
514–526: Делникът: нищета и изкуство 
[Everyday Life: Poverty and Art] /
Надежда Стоянова / Nadezhda Stoyanova
ЕЗИКОЗНАНИЕ / LINGUISTICS
141–147: Когнитивни аспекти на овладяването на първи и на втори език 
[Cognitive Aspects of First and Second Language Acquisition] / 
Росица Кючукова / Rossitsa Kyuchoukova
256–266: Нови щрихи към въпроса за инвариантното значение на категорията 
„определеност – неопределеност“ (положение) 
[New Outline on the Problem of the Invariant Meaning of the Category of Defi niteness in Bulgarian Language] /
Здравко Минчев / Zdravko Minchev
267–274: Граматическата доминанта – няколко възможни гледни точки 
[Dominant Grammar – Several Points of View] / 
Надя Ненкова / Nadya Nenkova
275–284: Езиково планиране и политика на българския книжовен език 
[Language Planning end Policy of Bulgarian Literary Language] /
Илияна Гегова / Iliyana Gegova
295–299: За понятията стил и регистър 
[On the Concepts Style and Register] /
Михаил Виденов / Mihail Videnov
300–310: Бройнатаформа на съществителните имена от мъжки род – норми, правила, нарушения 
[The Specifi c Plural form of Masculine Nouns Used After Cardinal Numbers – Norms, Rules, Breaches] / 
Галя Михайлова Христозова / Galya Mihaylova Hristozova
311–332: Устни и разговорни маркери като знаци за разговорност в медийния текст
[Oral and Speech Markers as Signs of Colloquial Style in Media Text] /
Андреана Ефтимова / Andreana Eftimova
419–429: Предложният израз колкото до като средство замаркиране на топик (подтема) 
[The Complex колкото до Preposition as Means for Topicmarking] /
Ласка Ласкова, Ивелин Димитров / Laska Laskova, Ivelin Dimitrov
430–437: Разговорният дискурс – начин на изследване 
[Conversational Discourse: Way of Studying] / 
Росица Кючукова / Possitsa Kyuchoukova
МЕТОДИКА / METHODOLOGY
24–32: Литературата – не(с)поделената отговорност на университета и на училището
[The Literature – Not Shared Responsibility of the University and the School] /
Румяна Йовева /Rumyana Yoveva
33–45: Аспекти на оценяването в съвременното обучение по български език 
[Aspects of the Evaluation in the Contemporary Bulgarian Language Teaching] /
Ангел Петров / Angel Petrov
46–55: За оценяването чрез учене 
[For Evaluation by Learning] /
Мая Падешка / Maya Padeshka
56–71: Използване на интерактивни игри в обучението по български език 
[Using Interactive Games in Bulgarian Language Learning] / 
Пенка Гарушева / Penka Garusheva
72–83: Изследване на езиковата биография и езиковата компетентност на студенти от българските общности в чужбина [A Study of the Language Biography and Linguistic Competence of Students from Bulgarian Communities Abroad] /
Росица Пенкова / Rositsa Penkova
106–119: Теоретични и практически въпроси на съвременното обучение по български език 
[Theoretical and Practical Issues of Contemporary Bulgarian Language Teaching] / 
Кирил Димчев / Kiril Dimchev
120–131: Обучението по български език и литература като пусковмеханизъмза трансформация на личен 
в родов културен опит 
[Bulgarian Language and Literature Teaching as a Trigger Mechanism for Transforming Personal 
into Generic Cultural Experience] / 
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rasheva-Merdzhanova
132–140: Eлисавета Багряна – единственотоженско присъствие в матуритетната програма 
[Elisaveta Bagryana as the Only Female Presence in the Programe of the State Matriculation Exams in Literature] /
Теменуга Г. Тенева/ Temenuga G. Teneva
344–361: Концепцията за постиженията на учениците по БЕЛ – от ДОИ до конкретните стандартиза оценяване 
от учителя впроцесана обучение 
[The Concept of Achievements of Students in the Bulgarian Language and Literature Class – from the State Educational Requirements to the specifi c standards for teacher assessment in the teaching process] / 
Яна Мерджанова, Калина Михова / Yana Merdzanova, Kalina Mihova
438–445: Как да се изучава българският език в средното училище? (Резултати от анкета със специалисти филолози) [How to Study Bulgarian et Secondary School? (Results of a Survey with Philologists)] /
Кирил Димчев / Kiril Dimchev
446–456: Междутекстовостта в обучението по литература. Функция на епиграфите в романа „Железният светилник“ [Intertextuality in Teaching Literature. Function of the Epigraphs in the Novel „The Iron Candlestick“] /
Милена Миланова / Milena Milanova
527–542: Какво ни казва авторът на ученическия текст? 
[What Does the Author of Student’s Text Say?] / 
Мая Падешка / Maya Padeshka
ЛИЧНОСТИИСЪБИТИЯВОБРАЗОВАНИЕТОИВНАУКАТА / 
INDIVIDUALS AND EVENTS IN EDUCATION AND SCIENCE
154–158: За юбилея на проф. дпн Маргарита Георгиева – признание и уважение! 
[For the Anniversary of Prof. PhD in Pedagogy Margarita Georgieva – Recognition and Respect] / 
Кирил Димчев / Kiril Dimchev
374–377: 150 г. от рождението на проф. Иван Д. Шишманов
 [150th Anniversary of the Birth of Prof. Ivan D. Shishmanov] / 
Пламен Радев / Plamen Radev
463–469: Мисията на доктор Иван Богоров 
[The Mission of Dr. Ivan Bogorov] /
Донка Димитрова / Donka Dimitrova
543–553: За духовните уроци на Отец Паисий, на неговата „История славянобългарска“ и техния отзвук 
във филологическия факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ 
[On Father Paisius’s Spiritual Lessons, on his Slavic-Bulgarian History, as well as on Their Resonance 
at the Paisiy Hilendarski University of Plovdiv, Faculty of Philology] /
Мила Кръстева / Mila Krasteva
ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ / TEACHER’S EXPERIENCE
159–166: Един алтернативен поглед към обучението по литература. Сътворението на света 
[An Alternative View of Teaching Literature. Creation of the World] /
Емилия Неделчева / Emiliya Nedelcheva
167–171: Културологични подходи, интердисциплинарност и образователен проект (към някои възможности 
за интегриране на гражданското образование в обучението по български език и литература) 
[Cultural Anthropological Approaches and Interdisciplinary Educational Project (As Some Options for Integrating Civic
Education in Education in Bulgarian Language and Literature] /
Цветелина Драганова / Tsvetelina Draganova
172–180: Родноезиковото обучение като средство за съхраняване на националната идентичност и формиране 
на независима творческа личност 
[Native Language Learning as a Means of Preserving the National Identity and Form an Independent Creative Personality] / Донка Николова/Donka Nikolova
362–373: Информационните технологии в часовете по български език и литература – средство за засилване 
на интереса към предмета при деца билингви (роми) 
[Information Technology in Bulgarian Language and Literature Classes – Means of Increasing Interest in the Subject 
at Bilingual Children (Roma)] / 
Даниела Петрова / Daniela Petrova 
457–462: Интегриран урок по български език и биология на тема „Публично изказване“ в среда за е-обучение 
[An Integrated Lesson in Bulgarian Language and Biology on the Topic of „Public Speaking“ in an e-Educational Environment]/
Фани Попова, Николина Моллова / Fani Popova, Nikolina Mollova
РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ / REVIEWS AND INFORMATION
84–87: In memoriam. 
Йовка Тишева /Yovka Tisheva
88–89: ИскраЛикоманова [Iskra Likomanova] / 
Барбара Рогалска /Barbara Rogalska
90–92: Ценен методически труд (Андонова М. „Училищният анализ на драмата от позициите на две изкуства“) /
Кирилка Демирева / Kirilka Demireva
181–186: Явление в българистичната и в методическата ни литература 
[Phenomenon in Bulgarian Methodological Literature] /
Мариана Георгиева / Mariana Georgieva
187–188: Юбилейна научна конференция „В сянката на канона“ 
[Jubilee Scientific Conference „In the Shadow of the Canon“] /
Людмила Малинова/ Ludmila Malinova
378–380: Труд с лингвистични и общокултурни приноси 
[Research with Linguistic and Cultural Contributions] / 
Кирил Димчев / Kiril Dimchev
470–474: „Сънища и безсъници“ 
[Dreams and Sleepless Moments] /
Надежда Цочева / Nadezhda Tsocheva
475–476: Нов сборник с литературоведски изследвания 
[New Collection of Theory of Literature Works / 
Александра Антонова / Alexandra Antonova
554–560: Съвременни схващания за комуникативно ориентираното обучение по български език 
[Contribution to the Theory of Communication-Oriented Teaching of Bulgarian] / 
Кирил Димчев / Kiril Dimchev
561–562: Езикова картина на света на българина 
[Linguistic Picture of the World of Bulgarian People] / 
Петя Стоянова / Petya Stoyanova
563–564: Юбилейна научна конференция по повод 110-годишнината от рождението на Ангел Каралийчев 
[Jubilee Scientifi c Conference on the Occasion of the 110th Anniversary of Angel Karaliicev’s Birth] /
Александра Антонова/Alexandra Antonova
565–567: Обучението по български език в чуждоезикова среда – съвременни методи и високи технологии
 [Bulgarian Language Tuition in a Foreign Language Environment – Contemporary Methods and High Technologies] /
Невяна Анастасова / Nevyana Anastassova
 
               
								
								
								
								
							
 
					

