ПОГЛЕД НАД БАЛКАНИТЕ
Браничевското владение на братята дърман и куделин
Д-р Тервел Попов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/his2021-5-1-bran
Резюме. През 1273 или около 1280 г. братята Дърман и Куделин – боляри с българо-кумански произход, отцепват Браничевската област от Унгарското кралство. Тяхното малко княжество бързо укрепва и набира мощ…
Читалищни народни университети (по повод 165 г. от създаването на народните читалища)
Проф. д.н. Пенка Цонева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/his2021-5-2-chit
Резюме. 165 години ни делят от създаването на уникалната за българското образование структура – народните читалища…
Развитие на школата за запасни офицери от края на двадесетте години на хх век до края на втората световна война (1928 – 1945 г.)
Д-р Николай Павловски
Национален военен университет „Васил Левски“
https://doi.org/10.53656/his2021-5-3-offic
Резюме. Предложеното изследване с насоченост към историческия преглед на подготовката на офицерите от запаса на Българската армия представлява опит за изследване на основната форма за подготовка на този специфичен вид военнослужещи в дефинирания период…
Хигиената като учебен предмет във възрожденското училище
Владимир Терзиев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/his2021-5-4-hyg
Резюме. Разбирането на понятието хигиена през Възраждането включва в себе си комплексно значение като наука, спомагаща за опазване на човешкото здраве…
ПОДХОДИ В ПРЕПОДАВАНЕТО
Presentism аs а Research Strategy In Modern History оf Education
Prof. Leonid Vakhovskyi, Prof. Andriy Ivchenko,
Dr. Tetiana Ivchenko
Luhansk Taras Shevchenko National University (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/his2021-5-5-pres
Abstract. The article deals with the peculiarities of use of presentism as an approach in historical knowledge connected with the relationship between the past and the present. The essence of presentism, its cognitive potential, types, strengths and weaknesses are revealed…
Правата на човека в обучението по история и цивилизации в VIII клас
Доц. д-р Георги Якимов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/his2021-5-6-civ
Резюме. Настоящата статия има за цел да изясни ролята на учебниците по история и цивилизации за VІІІ клас в усвояването на знания и формирането на представите на учениците в областта на правата на човека…
Метод „хексагон“ в обучението по история
Д-р Красимир С. Кръстев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/his2021-5-7-hex
Резюме. „Хексагон“ е иновативен за българската образователна система метод, насочен към развиване на логическото мислене и творческите способности на учениците…
РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Нов поглед върху социалната и културната история на ранния социализъм в източна европа
Todorova, M., 2021. The Lost World of Socialists at Europe’s Margins. Imagining Utopia, 1870s – 1920s. London et al.: Bloomsbury Academic, 378 p.
Доц. д-р Добринка Парушева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Институт за балканистика с център по тракология – БАН
https://doi.org/10.53656/his2021-5-8-ann
Ново изследване за руското обществено мнение към балканските войни
Гусев, Н., 2020. Болгария, Сербия и русское общество
во время Балканских войн 1912 – 1913 гг. Москва: Индрик
Д-р Светослав Живков
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/his2021-5-9-balk