Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 1-2, 2020

92% от учителите избират професията заради контакта с младите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-01-2020
в Брой 1-2, 2020
A A

В България 72% от учителите избират професията си като първо желание, а почти всички от анкетираните – 92%, посочват, че са избрали именно учителството заради възможността да изиграят важна роля във формирането на бъдещите поколения.
Това са част от заключенията за България на едно от най-мащабните и авторитетни световни проучвания сред учителите и директорите на училища за 2018 г. – TALIS (Teaching and Learning International Survey). То се извършва от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Този път сред акцентите в него са степента на използване на информационни технологии в обучението, както и подготвеността и способността на учителите да се справят с класове, в които има деца имигранти или такива, за които майчиният език не е официалният за дадената държава.
TALIS 2018 е третото издание на проучването и
обхваща около 260 000 учители и училищни ръководители в около 15 000 начални, основни
и средни училища в 48 държави от 6 континента. То отчита не само подготвеността на преподавателите, но и средата, в която работят в обществени и частни училища. В средата на 2020 г. ще бъде публикуван вторият том на проучването от 2018 г., който е посветен на ръководителите в училище – какъв престиж имат, какви са кариерните им възможности, отговорностите и доколко са самостоятелни в управлението на образователната институция.
Международното изследване на ОИСР има за цел да помогне на страните да направят преглед и да дефинират политики за развитие на учителската професия. То изследва учители и директори в страни от цял свят за условията с принос към учебната среда в съответните училища. Информацията се събира чрез въпросници, които се попълват лично от всеки участник.
Центърът за оценяване в пред­училищното и училищното образование (ЦОПУО) към Министерството на образованието и науката е координатор на изследването в България от самото начало. За първи път изследването се провежда през 2008 г., след това през 2013 г., а последното е от 2018-а.
Сред всички фактори, които оказват влияние върху постиженията на учениците, качеството на учителите е от изключително значение. Нагласите, предварителните знания и средата съпътстват учениците през целия им училищен живот и всички те влияят върху възможностите им за учене. Но зад вратите на училището учителят е този, който има най-голямо въздействие върху обучението на учениците със своите способности да ги мотивира и да ги насърчава да учат, като ги насочва към предизвикателствата, осигурява експертно познание по съответния учебен предмет и откликва на индивидуалните потребности на всеки ученик.
TALIS събира данни за голям брой описателни характеристики, които оформят профила на прогимназиалните учители, техните директори и училищата, в които те преподават.
Как се разпределя работата
на учителите?
Разпределението на работното време на прогимназиалните учители в България е близко до средното за TALIS 2018 и почти няма промяна с това от предходните цикли на изследването. Средният общ брой отработени часове за една „пълна календарна седмица“ (такава, която не е съкратена от празници, ваканции или отпуск) е 39 астрономически часа, от които 20 часа се използват за реално преподаване, а 8 часа – за планиране на уроците.
Прогимназиалните учители прекарват половината от работното си време в учебните часове. Средно за страните от TALIS те посочват, че използват около 78% от времето си в учебните часове за реално преподаване. Българските прогимназиални учители използват значително по-голяма част от учебния час за реално преподаване – 84%, като данните показват лек спад в сравнение с предходните цикли на изследването.
Според резултатите от TALIS 1/3 от учителите в България губят прекалено много време в час заради ученици, които нарушават дисциплината в класната стая, а 22% от анкетираните специалисти пък споделят, че спешно се нуждаят от умения за овладяване на дисциплината в класната стая.
Изследването на училищната среда посочва, че 8% от учителите в страната работят в класове с деца, за които е установено, че се нуждаят от специфичен подход заради психически, ментални или емоционални проблеми. От тук идва и нуждата от обучения за работа с деца с подобни проб­леми. Педагогическите специалисти изтъкват още и нуждата за придобиване на умения за работа с ученици със специални образователни потребности.
Анкетираните педагози посочват нуждата от обучения, провеждани от опитни специалисти, за работа със съвременни информационни и компютърни технологии.
По отношение на това как се разпределя работата на директорите на училища, TALIS сравнява данните, получени от директорите на училищата с прогимназиален етап, за да определи натовареността на училищните ръководители в ежедневната им работа. Средно за страните директорите използват почти половината от времето си за административни и управленски задачи и срещи (49%), последвани от 18% за задачи и срещи, свързани с учебния план и обучението. Данните за България не са много по-различни от средните – съответно 52% за административни и управленски задачи и срещи и 17% за свързани с учебния план и обучението задачи и срещи. При сравнение на данните с тези от предходния цикъл на TALIS се забелязва увеличение на административната натовареност за сметка на тази, свързана с обучението.
Директорите на българските училища, включени в анкетата, посочват нуждата от придобиване на административни и управленски умения преди встъпване в длъжност. При придобиване на висше образование 14% от анкетираните директори не са преминали курс, свързан с администрирането на образователната институция, а 29% не са получили и формално обучение как да ръководят. Едва 32% от респондентите пък са преминали курс за директори.
Кои ресурси затрудняват обучението
в училищата?
Безспорно е, че инвестираните материални, човешки и финансови ресурси оказват влияние не само върху обучението на учениците, но и върху учителите и тяхното преподаване. Събраните данни от директорите на училища, участващи в TALIS, показват доколко липсата на ресурси (човешки и материални) затруднява обучението на учениците в прогимназиален етап.
Данните за България сочат, че едва 9% от прогимназиалните учители работят в училища, в които обучението е затруднено „донякъде“ или „много“ от липсата на квалифицирани учители. За сравнение, средно за участвалите страни това е вярно за 22% от учителите.
В предходните цикли на TALIS процентът на учителите, работещи в училища, в които има сериозен недостиг за почти всеки от разглежданите ресурси, е значително над средния за страните. През 2018 година процентът на учителите, чиито директори посочват, че обучението е затруднено „донякъде“ или „много“ от недостига на някои от разглежданите ресурси, не само вече е спаднал под средния за страните, а е на нива, значително по-ниски от средните. Това означава, че в България политиките и мерките, предприети за ресурсно осигуряване на училищата в последните години на национално и местно ниво, са дали резултат.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailДържавата с лице към науката Май – месец на образованието Научен кулинариум Шампионите в XXVI национална олимпиада по астрономия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне8Tweet
Предишна статия

Възгледите на един учител

Следваща статия

Д-р ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители: Време е и директорите да изпълняват задълженията си в рамките на мандатността

Следваща статия
Д-р ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители: Време е и директорите да изпълняват задълженията си в рамките на мандатността

Д-р ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители: Време е и директорите да изпълняват задълженията си в рамките на мандатността

Гладът за кислород с Нобелова награда

Гладът за кислород с Нобелова награда

Над 600 млн. евро дава ERC за наука

Над 600 млн. евро дава ERC за наука

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 4s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2024, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на сп. Философия 2022 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2021, година XXX
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"