Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 10, 2021

Малките стъпки към голямата промяна

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-03-2021
в Брой 10, 2021
A A
Възпитаниците на Центъра са канени за участие в редица прояви, организирани от Община Враца

Стремежът на екипа на Центъра е непрекъснато да обновява, модернизира и обогатява материалната база, за да предложим максимално удобна и подкрепяща среда за нашите възпитаници“, казва за „Аз-буки“ директорът Илияна Янинска. В него са изградени и оборудвани нови специализирани кабинети за допълнителна терапевтична подкрепа – рехабилитация, сензорна стая, мека стая с окачено оборудване, арттерапия. Реновиран е и физкултурният салон.
За учебната 2020/2021 г. е направен ремонт на 4 учебни стаи, а с нови ученически маси са оборудвани всички 12 учебни стаи, в които се осъществява допълнителна педагогическа подкрепа. Със собствени средства е изградена и wi-fi мрежа във вътрешното пространство на Центъра. Направена е и външна топлоизолация на част от сградата. А тя вече разполага и с газова отоплителна инсталация. „И това отново със средства от бюджета. Освен това са осигурени 20 лаптопа и 40 таблета, както и мултимедийни устройства за провеждане на обучение в електронна среда от разстояние“, разказва директорката. По този повод отбелязва, че центровете за специална образователна подкрепа не са включени в националната програма „Информационни и комуникационни технологии“ и всичко, което правят, е със собствени средства.
Към момента, в единствената такава институция в област Враца се провежда допълнителна подкрепа за личностното развитие на 86 деца от I до XI клас. През 2015-а започват с 54 ученици със специални образователни потребности и множество увреждания. Екипът от 20 педагогически специалисти и двама терапевти – рехабилитатор и ерготерапевт, работи с тях в Центъра и на място в изнесени групи в социалните услуги. Към Центъра има и общежитие, което се ползва от 8 ученици за времето на учебните занятия. Всяка стая е със собствен санитарен възел, кабелна телевизия и интернет. Транспортът на учениците се изпълнява от Центъра с негов автобус.
От 04.01.2021 г. в учебните стаи се завръщат учениците от I до IV клас, а по-късно по график и останалите. Предвид спецификата на работата обаче през цялото време не прекъсва присъственото провеждане на терапевтична подкрепа на място в Центъра от страна на психолог, логопед, ерготерапевт и рехабилитатор. Това става по предварително изработен график, като децата се транспортират от дома си и обратно с автобуса на Центъра.
„През пролетта на 2020 г. превключването към дистанционно обучение бе голямо предизвикателство, тъй като родителите на голяма част от децата нямат достатъчно дигитални умения. Тогава закупихме лаптопи, а колегите успяха да обучат родителите за работа с наличните у тях устройства, най-вече телефони. Създадохме затворени групи в социалните мрежи, защото родителите са запознати с тях. Използвахме различни приложения, за да даваме непрекъснати указания, да изпращаме снимков материал и да поддържаме връзка с родителите и децата“, разказва директорката. От новата учебна година обучението вече се провежда във виртуални учебни стаи в Classroom. „На всеки ученик, който няма устройство у дома, е даден таблет и непрекъснато колегите са в помощ на родителите“, казва събеседничката ми.
Веднага отбелязва, че нуждата от прекия физически контакт на специалистите с техните възпитаници е още по-голяма. И екипът на Центъра използва всяка техническа възможност, за да поддържа пряка визуална връзка с учениците и родителите. Учителите успяват във времето от началото на учебната година до преминаването към обучение от разстояние в електронна среда да обучат учениците да използват иконите на екрана на таблета, за да се свързват с тях. Разбира се, повече трудности има в работата с учениците от началния етап, особено с първокласниците, тъй като и родителите им за първи път се учат да използват технологиите за учебния процес.
Центърът предлага и професионално обучение от VIII до XI клас по професия „Шивач“. „Учениците се чувстват много добре, защото усвояват практически умения, необходими им във всекидневието.
Родителите също са много доволни и понякога изненадани от професионалните умения на децата си“, продължава Янинска. Допълва още, че включват родителите в различни дейности по интереси заедно с учениците, както и в тематични работилници. В провеждането на общински мероприятия ЦСОП „Д-р Петър Берон“ е канен за участие.
А сред плановете за бъдещето е Центърът да разполага с повече устройства от типа на Communicator 5, които позволяват комуникация с поглед за невербални деца. По НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“, модул „Осигуряване на съвременна специализирана среда в центровете за специална образователна подкрепа чрез модернизиране на материалната база за предоставяне на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците“ е закупено устройство, с което специалистите работят с трима ученици. „Основната ни цел е това да стане част от възможността за всекидневна комуникация както в семейството, така и в обществото. Където и да отиде детето, имайки този уред, то може да се свързва с околните. Но тепърва ни предстои да работим и с родителите, които вече сме включили в наше обучение“, споделя директорката на Центъра.
Коментира още, че за петте си години като директор е назначила осем млади специалисти.
И това е голямо удовлетворение за нея, защото трудно се намират специални педагози, и най-вече млади хора, които да работят с ученици със СОП и множество увреждания.
„Трима от новоназначените не бяха специални педагози, но се включиха в магистърски програми по „Специална педагогика“. И не искат да се преместват на друго място, тук се чувстват полезни, оказвайки помощ и подкрепа на нашите деца“, казва събеседничката ми. И добавя, че промените в Центъра се осъществяват и се виждат. „Всички са удовлетворени от подобряването на условията за работа и всеки дава своя личен принос в личностното развитие на учениците“, заключава Илияна Янинска.

Your Image Description

Свързани статии:

За детските градини всички деца са равнопоставени Трудното дава най-сладките плодове Уникален дух в уникална сграда Освен чужд език – и професия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Център за познание и извънкласно образование

Следваща статия

За детските градини всички деца са равнопоставени

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

За детските градини всички деца са равнопоставени

Философия на успеха

Философия на успеха

Трудното дава  най-сладките плодове

Трудното дава най-сладките плодове

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 4s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2024, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на сп. Философия 2022 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2021, година XXX
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"