Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 28, 2021

Иновативност при гарантирана автономия

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-07-2021
в Брой 28, 2021
A A

Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за висше образование публикува за обществено обсъждане до 11 август екипът на служебния министър чл.-кор. проф. Николай Денков. В интервю за
в. „Аз-буки“ той споделя, че следващата крачка към утвърждаване на науката в българските висши училища е въвеждането на статута на т.нар. „проектни докторанти“. Това означава, че образователната и научна степен „доктор“ ще се придобива чрез работа по научноизследователски проекти. Докторантите в продължение най-малко на три години ще се обучават и ще работят в редовна форма с договор между висшето училище или научна организация и ръководителя на проекта. Заплащането им ще бъде въз основа на извършената работа и според условията на договора. И може да се окаже, че е в пъти повече от докторантската стипендия, отпускана от държавата – 500 лв.
Проектните докторанти ще се приемат след обявяване на конкурс и това може да става по всяко време на годината, извън утвърдените от МС бройки за съответната година.
Крачка в посока по-тясно партньорство между висшите училища и увеличаване на изследователския им капацитет е и възможността две или повече от тях да обучават съвместно студенти. Става дума за обучение по мултидисциплинарни специалности, важни за икономиката и обществото. Различните дисциплини ще се изучават във възможно най-подходящото и с най-висока оценка в даденото професионално направление висше училище. Това е стъпка в посока повишаване качеството на образователния процес. За обучението ще се използват общи ресурси и академичен капацитет. То ще се води по специалности от нерегулирани професии и в професионални направления, за които всяко
от висшите училища има акредитация.
Приемът ще се осъществява в рамките на утвърдените места за професионалното направление на координиращото висше училище.
А издаваните дипломи могат да бъдат съвместни, издавани от университетите партньори.
Предложеният проект на Закон за изменение и допълнение на ЗВО е съобразен с приетата от Народното събрание Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021 – 2030 година. Водещи принципи в Стратегията са приемственост и иновативност в системата за висше образование при гарантиране на академичната автономия. Като една от ключовите цели в Стратегията във връзка с подобряване структурата и ефикасността на висшето образование се разглежда свързаността между висшите училища в страната и споделяне на общи ресурси за обучение и научни изследвания за постигане на по-високо качество на преподаването и научните резултати, включително и в мултидисциплинарните специалности. Свързаността на висшите училища е обект и на одобрените от министъра на образованието и науката политики за развитие на всяко едно от държавните висши училища, въведени с промените в Закона за висшето образование от 2020 г.
Като друга приоритетна цел на Стратегията за развитие на висшето образование за периода 2021 – 2030 г.
се дефинира и активизирането на фундаменталните и приложните научни изследвания
във висшите училища, развитието на иновациите и предприемаческите умения на студентите и преподавателите и превръщането на научните изследвания и иновациите в интегрална част от висшето образование.
Законът за изменение и допълнение на ЗВО води след себе си и промени в Закона за развитие на академичния състав. С конкретизирането на определени разпоредби в него се очаква усъвършенстване на процедурите за академично израстване на научно-преподавателския състав във висшите училища и учените от научните организации.

Your Image Description

Свързани статии:

„Пътна карта“ за съвместни проекти Академичният имидж е въпрос и на стратегия Софийската математическа с най-висок бал Рекорден интерес към класическото образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Академичният имидж е въпрос и на стратегия

Следваща статия

Софийската математическа с най-висок бал

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Софийската математическа с най-висок бал

Кои са първите

Кои са първите

В ход е дигиталното обучение

Рекорден интерес към класическото образование

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 4s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2024, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на сп. Философия 2022 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2021, година XXX
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"