Янка Минева е преподавател по история и цивилизация, география и икономика в СУ „Васил Левски“ – Карлово. Тази година получава награда „Стоян Михайловски“ на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ в категорията „Средно образование“ за особени заслуги в просветното, културното и синдикалното дело.
„Преподавам история, която е много благодатен учебен предмет. От много години правя уроци по родолюбие. И мисля, че всеки учител в българско училище трябва да работи и в областта на гражданското образование и патриотизма.“
Така започва разговорът ни с Янка Минева. Като дългогодишен педагог, тя вярва, че
стремежът на всеки учител трябва да е изграждането на любов и доверие към своите ученици.
Ако не успее да направи това, нищо няма да се получи.
„Много често чувам реплики от рода на: „Янче, при теб се получават нещата, при мен – не“. Не съм съгласна с подобни мнения. Изисква се търпение, за да ти повярват учениците. Аз съм учител, който изисква. Не е вярна максимата, че учениците харесват учителите, които изискват по-малко. Напротив,
колкото по-високо вдигаш летвата, толкова по-високо ще скочи ученикът.
Така съм се отнасяла и към собствения си син. Обичам да цитирам Елинор Рузвелт, която казва, че даването на любов представлява самото образование. Най-важното нещо е учителят да предаде на децата любовта към знанието.“
Янка Минева винаги се е стремяла да покаже на учениците си как да прилагат практически наученото през годините. Със своите възпитаници са издавали книги, хартиени дискове, вестници. Когато темата на уроците е родолюбието, учителката по история само им задава темата. Очаква учениците сами да се включат и да подготвят материалите, които ще използват. Това ги ангажира по-активно, убедена е тя. Категорична е, че
не иска да им дава знания наготово.
През тази учебна година тя провежда няколко урока по родолюбие – отбелязване Деня на Съединението в Общинския исторически музей, „Да бъдеш сестра на Апостола“ – открит урок в Музея с учениците от десетите класове и специалното участие на Христина Богданова (родственица на Васил Левски), открит урок в VI клас на тема „Колективните опори на българския народ през Възраждането“ и драматизация на главата „Радини вълнения“ от романа „Под игото“. Урокът е проведен съвместно с Васил Кинанов – учител по БЕЛ.
„Съвременният учител трябва вече да разбере, че нещата са се променили – казва Минева. – Нашите учители бяха водачи – хващат те за ръце и те водят по пътя на знанието и умението. Но днес вече не трябва да се изсипва в главите на децата всичко наготово. Трябва да им се помогне те да поискат да получат това знание. Тогава ефектът е съвсем друг. А XXI век ще изисква и много нови умения.“
Едно от последните постижения на учителката и на нейни ученици от XIА клас с разширено изучаване на история е подкастът „Карловски сказания“, който правят през учебната година. Инициативата е осъществена съвместно с местния новинарски сайт „Подбалкански новинар“. Записани са 15 епизода. Идеята е на Янка Минева, но учениците сами подготвят материалите за известни и не толкова известни карловци, позабравени от поколенията.
„Има един карловец, живял в края на XIX и началото на XX век, Павел Патев се е казвал – обяснява учителката по история. – Той е изнасял сказки за бележити личности от града. Решихме в негова памет да наречем подкаста „Карловски сказания“. Включиха се по-голямата част от учениците. Започнахме на 19 февруари – първият подкаст беше посветен на Апостола на свободата Васил Левски. Почетохме подобаващо и 18 юли, рождената дата на Апостола, която е празник и на града ни – отбелязахме 187 години от рождението му.“
В групи по двама, по трима учениците ѝ се спират на различни хора – някои известни, други по-малко известни, като брата на Левски Петър Кунчев, Янка Ламбрева – първата българка околосветска пътешественичка, Райна Касабова – първата българка в света, летяла на самолет, Елена Свежина – първата българка професионална актриса, Иван Ночев, Ботьо Петков, Брайко Хаджигенов, Лулчо Бодуров и други карловци.
За подкаста учителката и нейните възпитаници получават много похвали.
„Това са изключително мотивирани, интелигентни и знаещи млади хора с особен интерес към историята и историческото изследване – подчертава Минева. – Много сме благодарни на Красимира Гешева и „Подбалкански новинар“, които ни помогнаха да реализираме идеята. Подкастът толкова се хареса на карловци, че живот и здраве наесен, макар че те ще бъдат в XII клас, имаме идея да прерасне в историческо предаване веднъж седмично.“
Учителката работи с учениците си много и в извънучебно време, както и в часовете за консултации.
„Вярвам, че когато им покажеш, че каузата си заслужава, няма как да не отделяш от свободното си време. Вече две години имам читателски клуб с по-малките ученици – казва се „Златните деца на книгите“, водя го съвсем доброволно. Не е занимание по интереси, не съм изисквала заплащане. Това е един мой райски кът в света на книгите.“
Янка Минева се старае да поставя на своите ученици и много творчески задачи.
В десети клас тази година от паралелката по хардуерни и софтуерни технологии правят две изложби – едната е посветена на 1 ноември, Деня на народните будители. Всеки ученик избира определена личност – може от Карлово, може и от други населени места.
След това за 19 февруари правят постерна изложба, посветена на бащиния род на Васил Левски. По принцип повече се знае и повече се говори за майчиния род на Апостола. Изложбата вече е постоянна. Учителката с голямо удоволствие констатира, че и външни посетители, освен учениците, се спират да я разглеждат. Научават неща за дядовците на Васил Левски по бащина линия, за неговата сестра и нейните наследници, за братята му. „Старая се да им предлагам различни проекти според техните интереси.“
Вече е традиция в края на учебната година да има изложба с проекти за изученото по история и цивилизации под наслов „Моят исторически клас“. Всички ученици от VI клас изработват проект, свързан с най-запомнящото се за всеки един от тях през учебната 2023/2024 година.
Учителката изнася открит урок, наречен „Произведено в Америка“ с VI клас.
Ментори са ученици от X и XI клас, доброволци на „Джуниър ачийвмънт“. Резултатът е много добър. Учениците са разделени на екипи. Урокът е залегнал като обобщение на учебния материал и се провежда в редовен час. Учениците дават идея за създаването на собствен бизнес, който да се реализира на американския континент – в Северна и в Южна Америка. Единият екип е много добре подготвен и добре презентира. На открития урок освен менторите от по-големите ученици присъстват и много родители.
„Винаги работя с родителите. Мисля, че философията на Закона за предучилищното и училищното образование е родителите да станат партньори на учителите – казва учителката по история. – Те винаги могат да дойдат и да присъстват във всеки мой час, не се притеснявам. И това се случва често. Особено в часовете по география родители, които имат възможност да пътуват, винаги са добре дошли да разкажат на децата от първо лице какво са видели. Учителят трябва да приеме родителите като партньори, а не като другата страна на учебния процес. Ние вървим в една посока и е по-добре да сме партньори, а не опоненти. А и децата са много горди, когато се представят пред родителите си, както и че родителите им показват съпричастност. Тази година работих с VI, X и XI клас – родители ни гостуват и в прогимназиален и в гимназиален етап много често.“
Друга нейна инициатива, съвместно със Спаска Бистрашка (учител по география и икономика) извън учебните предмети история и география са т.нар. коледни предизвикателства. 25 дни преди Коледа всеки ден учителките и техните ученици слагат по едно предизвикателство на определеното за тази цел място в училище – например вместо с униформа елате с коледен пуловер; изпийте горещо мляко с шоколад и ни изпратете снимка.
Интересът на учениците е огромен. Всеки ден те чакат на вратата на училището и питат кога ще сложи следващото предизвикателство.
По същия начин за Деня на народните будители в V и VI клас се поставя предизвикателство седмицата преди 1 ноември всеки ден на специално подготвено табло е дадена информация за народен будител. Учениците трябва да го разпознаят и да запишат на листче неговото име, след което да пуснат в запечатана кутия. На 1 ноември представители на Ученическия съвет изтеглят печелившите билети.
„Направихме го като томбола – казва Минева. – Наградата беше духовно-материална – „Моята първа книга за народните будители“.
А петокласниците я спират по коридорите с въпроса няма ли да има пак викторина с исторически въпроси.
„Опитвам се да не бъда учител в рамка. С по-иновативни и по-интересни практически средства и методи да преподавам на децата. Когато редовно им поставям такива проекти, развивам и техниките им за четене с разбиране. Днешното поколение не чете с разбиране и тези занимания много им помагат в това отношение. Обяснявам им, че 90 процента от отговора е във въпроса. Просто трябва внимателно да го прочетат. Много рядко им давам въпроси със затворени отговори. Повечето писмени са с отворени отговори – анализ на произведение на изкуството, анализ на исторически документ, попълване на географска карта. Трябва да избягаме от ученето наизуст. Трябва да развиваме творческото им мислене. Не знаем в какъв свят ще живеят, но колкото и да използват изкуствен интелект, и естественият трябва да бъде на ниво.“
Всяка година Янка Минева
мотивира своите ученици да участват в международни и национални конкурси.
За пореден път те печелят в много конкурси: първо място в международния конкурс „Заедно в XXI век“, трето място от националната ученическа конференция „Дарителството като култура и начин на живот “, раздел „Рисунка/Постер“. Участват във форум, посветен на Васил Левски в Ловеч. Включват се в отбелязване паметта на Христо Ботев във Враца – литературна програма по покана на Народно читалище „Развитие 1869“ – Враца, където е представен вестник „Ботйов лист“ 2024 г. Взимат участие в конференцията на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ – „Пространство и време“, както и в националната историческа конференция „Личности и събития, повлияли на човешката история“, в ученическата научна конференция „Историческият принос на Пловдивското епархийско класно училище и неговите наследници“. Печелят награда от националната ученическа конференция „Завещаната ни свобода“, награди от националния конкурс „Куба – далечна и близка“ и допълнителна награда от XIV национален ученически конкурс на фондация „Ценности“ – „Медиите в българската история – изследване на тяхната роля, влияние, история“.
За всички тези успехи учителят също получава награда за научен ръководител, но най-важното са радостта и удовлетвореността на неговите ученици, категорична е Минева.
„Като учител, не само мотивирам учениците си за участие, но и аз самата полагам усилия и се представям на педагогически форуми. През учебната година участвах в националния форум „Добрите практики на фокус“, в VI научно-практическа конференция „Актуални политики и практики в образованието. Преподаване и учене за развитие на умения на XXI век“. Имам и публикация в сборника с доклад съвместно с госпожа Бистрашка и се включих в Националната конференция за социално-емоционално изучаване в България“, завършва тя.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg