„За една година извървяхме пътя от най-ниските отчетени резултати до най-високия среден брой точки на държавните зрелостни изпити. Това се случи на фона на редица реформи, които инициирахме. Днес можем да кажем, че по-добрите резултати, които се постигнаха на изпитите, ни задължават да продължим с промените.“
С тези думи служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков откри заседанието на ръководителите на регионалните управления на образованието в цялата страна, съобщава пресцентърът на МОН.
„През тази година стартирахме промяна и на националното външно оценяване, като заложихме над 50% практически задачи в изпита след X клас“, подчерта проф. Цоков.
По думите му, въпреки голямата промяна учениците са се справили на съпоставимо с предходната година ниво. Това показва, че решават успешно и практически задачи.
„Затова
трябва да задълбочим промените – не само в изпитите, но и в модела на преподаване,
както и в структурата и съдържанието на учебните програми. Така че в процеса на обучение учениците ни да не трупат наизустени знания, а да изграждат умения за живота“, обясни министърът.
Според него за по-добрите резултати е допринесъл всеки в образователната система – от експертите в Министерството и в регионалните управления до директорите и учителите. Министър Цоков благодари на всички за последователната работа през годината. Той заяви, че само с мотивирани от резултатите и отдадени на работата си учители е възможно да се продължи с необходимите промени в образователната ни система.
Четири области повишават резултатите си на всички външни оценявания, както и на държавния зрелостен изпит по български език и литература.
Това са Бургас, Пазарджик, София-област и Търговище, показва анализ, представен на срещата. Равносметката е, че в почти всички райони на страната се наблюдава повишение на средните резултати от националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити.
Сред ученици от IV и VII клас е отчетлива тенденцията за повишаване на резултатите по математика. В предишни години те са значително по-ниски от тези по български език и литература, а сега се наблюдава сближаване.
Средният резултат на четвъртокласниците по БЕЛ тази година е 72,6 точки при 70,53 през 2023 г. По математика средният резултат от изпита е 70,5 точки, или с над 6 точки повече от миналата година, когато средният брой точки бе 64,4.
Още по-осезателно е повишението на резултатите по математика на изпита след VII клас.
Средният резултат е 42,9 точки, което е със 7,61 повече от миналата година. Сериозен напредък по математика се отчита в областите Търговище, Ямбол, Шумен, Плевен, Разград и Велико Търново.
В рамките на срещата бе коментирано, че сред причините за по-добрите резултати е целенасочената работа на регионалните управления по образованието и самите училища, които са провеждали пробни изпити и допълнителни часове. Положително е и че
училищата с голям брой ученици от уязвими групи също повишават резултатите си.
На държавния зрелостен изпит по български език и литература след XII клас резултатите тази година са най-високите от въвеждането му досега – 58,48 точки. Повишават се много добрите и отличните оценки. Причините отново са организираните пробни изпити, както и допълнителната подготовка по български език и литература. Повишават се резултатите и на втория задължителен зрелостен изпит. Средният брой точки от него е 67,18. Повишение се наблюдава по предметите, по които традиционно се явяват много зрелостници – английски език, биология и здравно образование, география и икономика и математика.
Отчетените резултати не трябва да ни успокояват, а напротив – да ни мотивират за надграждането им в следващите години, коментират още участниците в срещата.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg