Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

Според доклада на ОИСР: Българските ученици по-удовлетворени от живота, но с по-ниска ангажираност в учебния процес

Стела Маринова от Стела Маринова
26-04-2024
в Новини 2024
A A
Снимки – Олег Попов

Българските учениците са по-удовлетворени от живота, но в същото време са с по-ниска ангажираност в учебния процес и закъсняват по-често за часовете или пропускат такива. Това са част от акцентите за страната ни от глобално проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за социално-емоционалните умения на децата от началното и от средното училище на възраст 10 и 15 години, което се проведе в 23 държави на 4 континента.

Участие у нас вземат общо 3012 ученици и 555 учители от 80 училища. Малко по-голям дял от тийнейджърите са момичета – 51,4%.

В България изследването се провежда само с 15-годишни.

Причината за това е, че на тази възраст децата се отличават със значителни когнитивни и психологически промени, които дават отражение както на физиологичния, така и на социалния контекст при развитието на младите хора, става ясно от доклада за проучването относно страната ни. Тогава тийнейджърите развиват способност за абстрактно мислене, което им позволява да разбират причинно-следствени връзки, хипотези и абстрактни идеи, показват напредък в развитието на логическите умения – например за анализиране на информация, извличане на заключения и решаване на проблеми с по-голяма сложност. Така могат да се проследят в по-голяма цялост динамичните процеси, които настъпват у учениците в реална образователна среда, е посочено още в доклада.

Продължителността на изследването за 15-годишните ученици е между 60 и 75 минути, като времето не може да бъде удължавано след изтичането на 75-ата минута. То се осъществява чрез въпросници, които се попълват на хартия или онлайн от учениците, учителите и директорите на училища. В тях са включени въпроси и твърдения, които дават информация за типично поведение, мисли и чувства.

Например твърдението „Обичам да научавам нови неща“ оценява любопитството на учениците, а „Оставам спокоен дори в напрегнати ситуации“ предоставя информация за нивото на устойчивост на стрес.

Опциите за отговор се дават по 5-степенна ликертова скала (Likert scale),

която варира по степен на съгласие/несъгласие: започва от 1 – напълно несъгласен, и достига до 5 – напълно съгласен. Във всички скали за оценка се използват позитивно и негативно формулирани елементи с оглед отчитането на вариациите в отговорите. По този начин се осигурява ефикасен начин за събиране на информация от голям брой участници, който улеснява прилагането на инструментариума и осигурява достоверност на резултатите.

Социално-емоционалните умения допринасят за успешно функциониращо общество. Това са човешките способности да разбираме, изразяваме и контролираме емоциите си, от една страна, и способностите ни да взаимодействаме успешно с други хора в различни социални ситуации.

Изследването се фокусира върху 15 социално-емоционални умения,

които са избрани така, че да осигурят изчерпателно покритие на уменията, свързани с успеха и благополучието на 15-годишните ученици. Те са разпределени в 5 ключови области от социално-емоционалното развитие на учениците: прогресивност (любознателност, толерантност, творчество), отговорност (отговорност, самоконтрол, упоритост, мотивация), свързаност (социалност, асертивност – умението да отстояваш себе си – б.р., енергичност), сътрудничество (емпатия, доверие) и самообладание (устойчивост на стрес, оптимизъм, контрол на емоциите).

Анализът на резултатите от изследването позволява да се сравни как различните социално-емоционални умения се отнасят към различни аспекти от живота на учениците в участващите държави и населени места.

Отвъд няколкото области, които показват значителни различия,

България се движи в крак със средните резултати на участващите държави и дори има обнадеждаващи данни.

Така например 43% от българските 15-годишни ученици са удовлетворени от живота си, което е над средната стойност за всички участващи (31%).

33,7% от 15-годишните ученици посочват, че ежедневно извършват поне 20 минути интензивна физическа активност. Това е над средното за участващите страни – 26,6%.

Удовлетвореността от живота и по-високата физическа активност е в противовес на вредните навици, за които съобщават българските ученици. 15-годишните българчета по-често проявяват нездравословно поведение и вредни навици в сравнение с връстниците си от други държави по отношение на пушене на цигари, пиене на алкохол и нередовно хранене. В България 40% от 15-годишните ученици съобщават, че са пушили цигари или са опитвали алкохол поне веднъж в живота си, което е много над средното в проучването (17%).

47% от 15-годишните у нас не закусват през повечето дни в сравнение с 37% средно за останалите държави. Анализът на данните от изследването показва, че 13,2% от българските ученици не закусват (едва 41,4% закусват всеки ден). Възможно е това да е свързано с режима на обучение на смени, отдалечеността на училището и недобре уредения транспорт. Голяма част от учениците например трябва да стават много рано сутрин и да пътуват до училище, което е в отдалечен квартал или в друго населено място, зависят от разписанието на обществения транспорт и вероятно пропускат закуската, за да успеят да бъдат в клас навреме, разчитайки на възможността да си закупят закуска в училище

„Най-често срещаните причините за прояви на нездравословно поведение и вредни навици е липсата на мотивация и визия за бъдеща реализация,

в комбинация с ниско самочувствие и липса на емоционален контрол“, коментира Йоана Маринова.

Социално-емоционалните умения са свързани с ангажираността към образователния процес, като ученици с по-високи нива на социално-емоционални умения по-рядко закъсняват и пропускат занятия. По този показател резултатите на българските ученици са под средното ниво на страните, участвали в изследването. У нас 45% са пропускали учебни часове, което е много над средното за всички участници (29%). В същото време, 29% от българчетата признават, че в период от две седмици преди оценяването са пропуснали поне по един учебен час, което е малко под средната стойност за всички участници (31%). По-голям дял от децата ни обаче са закъснели за същия период. У нас те са 65%, което е над средното за връстниците им в останалите държави (48%).

Връзка с ангажираността към учебния процес има и тревожността.

У нас делът на децата, които изразяват притеснения, свързани с тестове или училищни задачи и домашна работа, е с между 5% и 10% по-нисък от останалите държави. „Това е в синхрон с по-ниската им ангажираност“, коментира Йоана Маринова, изпълнителен директор на фондация „Лъчезар Цоцорков“, при представянето на акценти от данните за страната ни. Тя допълва, че извадката от учениците в профилирани гимназии у нас показва, че нивата на тревожност при тях са дори по-високи. Факторите за това са силният академичен натиск и конкуренцията в профилираните гимназии. А по-високата тревожност оказва влияние върху тяхното благосъстояние и социални взаимодействия.

Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех. Ученици с по-високи нива на мотивация за постижения и толерантност постигат по-добри оценки по математика, български език и литература, изобразително изкуство и музика.

Професионалната реализация също се влияе от социално-емоционалните умения.

Анализът на резултатите сочи още, че в сравнение с учениците от другите участвали държави българчетата имат най-ниски очаквания да продължат образованието си в университет. Средно за участвалите в изследването страни процентът очакващи да завършат висше образование, е 83,8%, докато за България е 71,2%. Наблюдават се и статистически значими разлики по пол (79,7% при момичетата и 63% за момчетата) и по социално-икономически статус (разликата между очакванията на учениците с благоприятен и с неблагоприятен социалноикономически статус е 39,8%). Данните за България показват голяма статистическа разлика между учениците, които очакват да завършат висше образование според степента на образователните постижения. Високите образователни постижения са свързани с интерес към продължаване на образованието при 96,2% от учениците. Статистическата разлика между тази група и групата с ниски образователни постижения е 55,6%, като само 40,6% от учениците с ниски академични постижения имат очаквания да продължат образованието си в университет.

В България 45% от 15-годишните очакват да имат управленска позиция или професионална реализация,

когато навършат 30 години, сочи още изследването. По този показател отново сме под средното ниво в проучването спрямо другите държави (57%).

Страната ни трябва да обърне внимание на половите и на социалните разлики. Докато образованието се справя добре в преодоляване на разликите между двата пола, момчетата и момичетата се справят почти еднакво добре в математиката и точните науки, по отношение на социално-емоционалните умения има разлика в двата пола.

„В България се полагат усилия да се преодолеят разликите между двата пола в социално отношение, за обучението по математика и точни науки, но за социално-емоционалните уменията има огромна разлика. Това са неща, които не се преподават в училище. Трябва да се създава среда, да се създават умения, които да дават добър резултат, макар и да не се преподават в училище“, подчерта Андреас Шлайхер – директор „Образование и умения“ в ОИСР, при представянето на българските резултати.

У нас момичетата съобщават за по-ниски нива на устойчивост на стрес, енергия, емоционален контрол, доверие, увереност, оптимизъм, самоконтрол спрямо момчетата. Докато момчетата имат по-ниски нива на емпатия, толерантност, мотивация за постижения, креативност, любопитство. Разликите между половете в асертивността и емоционалния контрол, като цяло, са значително по-големи в България от средните нива в останалите държави. „Това е важно, защото асертивността е директно свързана с това как децата се виждат в бъдеще“, обърна внимание Йоана Маринова.

Наблюдава се значително влияние на социално-икономическите различия върху отделните социално-емоционални умения. Учениците в неравностойно положение в България показват по-ниски нива на толерантност, креативност, емпатия, увереност, любопитство, общителност, постоянство, мотивация за постижения, енергия. Като цяло, социалните неравенства в България оказват по-голямо въздействие от всички други страни.

Сред тревожните тенденции, на които Шлайхер обърна внимание, е фактът, че

децата на 15 години са по-малко любопитни и по-малко творчески настроени от 10-годишните.

Смисълът на училището е да добавя умения, а се оказва, че децата губят уменията, които са имали по-рано, защото не се развиват в клас.

В рамките на откриващото събитие за представянето на доклада служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков посочи, че данните от изследването за социално-емоционалните умения следва да намерят отражение в политиката и практиката. Според него за развитието на социално-емоционалните умения е необходимо да се подобри допълнително нормативната уредба, да се планират обучения за повишаване способностите на педагогическите специалисти за развиване на социално-емоционалните умения на децата и учениците.

„Социално-емоционалните умения са важни за Образование 5.0. Когато изкуственият интелект навлиза все повече и технологиите са свързани с нашите деца, социално-емоционалната интелигентност и развитието на тези умения ще стоят в основата на бъдещото развитие на успешните хора и успешните граждани“, каза още министър Цоков.

От своя страна, заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева подчерта, че е важно политиките, инвестициите и програмите да стъпват върху детайлно анализирани данни за нашите ученици. А благодарение на изследването знаем кои са видовете социално-емоционални умения, в които България се представя по-добре, и кои можем да надградим.

По думите на Митева промените, към които е тръгнала страна ни, са в правилната посока.

Ориентирането на учебните програми трябва да бъде в по-голяма степен към усвояване на умения и придобиване на компетентности,

включително социално-емоционални умения, отколкото да са базирани на знание, както е в момента. Това върви с промяна на формата на оценяванията. Заместник-министърът посочи, че в много страни, включително и в България, се прилага подходът новите умения, като финансова и медийна грамотност, социално-емоционалните умения, гражданската компетентност да бъдат включвани в учебните програми като отделни учебни предмети. „Трябва обаче да интегрираме тези така важни компетентности във всички предметни дисциплини, като социално-емоционалните умения трябва да бъдат на първо място“, каза още Митева.

Междувременно на среща между министър Цоков и д-р Шлайхер стана ясно, че българските иновативни училища могат да влязат в мрежата на ОИСР. „Вече 6 години развиваме мрежа от иновативни училища в България. В момента те са 548 и между тях и останалите образователни институции тече активен обмен на добри практики. Създаваме и лаборатории за иновации“, посочи министър Цоков. Той подчерта, че всичко това спомага образователната система да се променя от горе надолу.

Българските иновативни училища могат да се включат в глобалната мрежа на иновативните образователни институции на ОИСР, каза д-р Шлайхер. Той уточни, че те разполагат с библиотека на иновациите, които са изпробвани и е доказано, че работят. България може да се възползва от нея, за да подобри и разшири системата на иновативните училища. Също така образователните институции от глобалната мрежа провеждат регулярни срещи, за да обменят опит и иновации.

Your Image Description

Свързани статии:

68% от българските ученици чувстват подкрепа от учителите да мислят творчески 85% от 15-годишните българчета говорят с родителите си за пари Най-важната задача е да се осигури достъп до образование и за най-уязвимите деца, заяви зам.-министърът на образованието и науката Наталия Митева INSAIT с нов пробив

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Българските ученициОИСРОрганизацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР)Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да съзерцаваш под цъфналите японски вишни

Следваща статия

Да съхраниш наследството

Следваща статия
Да съхраниш наследството

Да съхраниш наследството

Ученици от Русе и Елин Пелин са победители в състезанието „Най-добър млад керамик“

Ученици от Русе и Елин Пелин са победители в състезанието „Най-добър млад керамик“

Природата – наш дом

Природата – наш дом

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 4s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2024, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на сп. Философия 2022 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2021, година XXX
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"