
„Съвременната образователна среда е важна предпоставка за повишаване мотивацията на децата за учене“, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, който откри две изцяло обновени и модернизирани училища в Пещера – Обединено училище „Любен Каравелов“ и Средно училище „Св. Климент Охридски“, съобщава Пресцентърът на МОН.
Министърът припомни как
преди пет години, в условия на несигурност, породени от пандемията, правителството взе стратегическо решение за инвестиции в образованието.
„Още тогава решихме да заложим в Плана за възстановяване и устойчивост модернизация на образователната инфраструктура, изграждане на STEM кабинети и младежки центрове, резултатите от които виждаме днес“, отбеляза Красимир Вълчев.
Материалната база на двете училища е обновена с близо 7 млн. лева по Плана за възстановяване и устойчивост. Извършено е цялостно саниране на сградите, ремонт на покривите, подмяна на настилки, модернизиране на класните стаи и общите пространства. Осигурени са и нови зони за отдих на учениците, които създават по-комфортна и уютна учебна среда.
Проектът в ОУ „Любен Каравелов“ е на стойност близо 2,5 млн. лева. В рамките на обновяването
на покрива е изградена и фотоволтаична централа,
която ще допринася за енергийната ефективност на сградата. В училището се изгражда и STEM център по природни науки, химия и физика, към който са включени пет високотехнологични класни стаи. За реализацията му ще бъдат инвестирани 250 000 лева, като в момента се доставя обзавеждане и оборудване на зоните. През настоящата година в училището се обучават 275 ученици, за които е осигурена професионална подготовка по заваряване, стругарство, обущарство и шивачество.
Инвестицията в Средно училище „Св. Климент Охридски“ е за близо 4,5 млн. лева. В сградата са въведени енергоспестяващи мерки, а образователната среда е изцяло модернизирана и обзаведена. Там също се изгражда STEM център с три високотехнологични класни стаи. Пространството е на стойност 250 000 лева и обхваща три направления – „Природни науки“, „Зелени технологии и устойчиво развитие“ и „Дизайн и 3D прототипиране“. В училището се обучават 308 ученици.
Министърът поздрави директорите на двете училища – Величка Василева (ОУ „Любен Каравелов“) и Павлинка Шопова (СУ „Св. Климент Охридски“), за активната им и последователна работа по реализирането на проектите. Той благодари и на местната власт за оказаната подкрепа и доброто партньорство.
На събитията присъстваха областният управител на Пазарджик Валентина Кайтазова, кметът на община Пещера Йордан Младенов, началникът на РУО – Пазарджик, Дора Дулчева, учители и представители на общинската администрация.
По-рано през деня министър Вълчев посети и Начално училище „Михаил Каролиди“, където в момента също се изгражда STEM център в две направления – „Природни науки“ и „Математика и информатика“. По време на срещата възпитаниците на училището представиха демонстрации, свързани с обучението по безопасност на движението по пътищата, грижата за околната среда, както и различни свои таланти и умения.
В община Пещера се изграждат седем училищни STEM центъра на стойност 1,5 млн. лева.
В края на посещението си министърът разговаря с директори и учители от училища и детски градини в общината. Срещата се проведе в новоизградения Младежки център в града, който вече работи с млади хора и предлага различни дейности. С педагогическите специалисти бяха обсъдени основните приоритети в образованието, предстоящите промени и предизвикателства, които срещат в работата си.
Пред журналисти министър Красимир Вълчев коментира, че
зависимостта на учениците към телефоните и екраните е голям проблем.
Той посочи, че в много от училищата има пълна или частична забрана за мобилните телефони и сега, но по-големият проблем е извън училището.
Вълчев апелира към родителите да ограничават възможно най-много децата си от употребата на устройства.
„Длъжни сме да говорим по тази тема, защото, когато нещо вреди, трябва да се обърне внимание. Екраните трябва да се използват за образователни цели, а не да убиват концентрацията. Децата и учениците губят много време в онлайн пространството, като така губят времето за придобиването на други умения“, добави образователният министър, цитиран от БТА.
Министърът отново отбеляза, че основните предизвикателства пред образователната система остават интегрирането на всяко дете и придобиването на функционална грамотност. По думите му културата на учене трябва да се промени, като е важно учениците да учат с разбиране. Необходимо е да се постави и акцент върху възпитателната функция на образованието.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg
















