Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 44, 6-12.11.2025 г.

Ръст на студентите в дефицитни специалности

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
06-11-2025
в Брой 44, 6-12.11.2025 г., Новини, Новини 2025
A A
Увеличение на броя на новоприетите студенти в инженерните технически професионални направления, в професионално направление „Физически науки“, в специалности „Медицинска сестра“ отчете министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на изслушване в ресорната парламентарна комисия
Снимка Архив БТА

Увеличение на броя на новоприетите студенти в инженерните технически професионални направления, в професионално направление „Физически науки“, в специалности „Медицинска сестра“ отчете министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на изслушване в ресорната парламентарна комисия.

„Има повишен интерес спрямо предходни години и запълнени бройки в професионалните направления и специалности, в които имаме най-голям очакван бъдещ недостиг. Това са и професионалните направления и специалности, които определяме като приоритетни и защитени, в които освобождаваме от такси за обучение, даваме допълнителни стипендии на студентите и финансиране на висшите училища, за да ги поддържат“, каза министър Вълчев пред народните представители.

Положителни са данните най-вече в инженерните технически професионални направления.

Има 10% увеличение на приетите в ПН „Общо инженерство“ и около 15% в „Електротехника, електроника и автоматика“. Като добра новина министърът посочи по-големия брой първокурсници в направление „Хидроинженерство“, което тази година бе отделено от ПН „Архитектура, строителство и геодезия“. При него увеличението на приема е 33%.

Около 34% повече са и приетите в ПН „Химични технологии“, а около 10 на сто – в ПН „Химически науки“.

„Това е едно от най-важните професионални направления за ръста на брутния вътрешен продукт. В същото време, най-трудно мотивираме учениците да учат химични технологии“, посочи Вълчев.

В ПН „Физически науки“ има над 15% увеличение на студентите.

Министърът даде за пример Софийския университет, където ръстът на новоприетите в направлението е над 30%. Там за първи път е запълнен приемът в специалност „Физика“, като над 40% от новоприетите са лица, които са се възползвали от възможността за безплатно второ висше образование по държавна поръчка на студенти и докторанти в защитени специалности и специалности от приоритетни професионални направления.

С 36% са се увеличили и новоприетите в специалност „Медицинска сестра“.

„По-големият брой приети студенти в тези направления се дължи и на това, че випускът е по-голям с 3%. Но ръстовете са от 10 до 40%. Има и ефект на допълнително мотивиране. Надявам се той да е по-траен и  да е в резултат на промяна на нагласите“, заяви министър Вълчев.

Той отбеляза още, че за разлика от предходни години сега

приемът в ПН „Икономика“ не е запълнен.

В тази кандидатстудентска кампания 15% от приема в направлението бе обвързан с резултат от положена матура или единен изпит по математика. От тях обаче са запълнени едва 4%. По думите на министъра това може да се дължи и на по-късното обявяване на мярката.

В ПН „Медицина“ пък част от приема бе обвързан с договори за реализация в български лечебни заведения.

„Приемът е изцяло запълнен. Можем да разширяваме през следващите години приема, обвързан с договори, и смятаме да го направим по-смело, за да остават лекарите в страната“, заяви просветният министър.

Народните представители поставиха и темата за ограничаването на достъпа до социални мрежи от деца.

Министър Вълчев обясни, че идеята за дебат по нея е повдигната покрай предложеното за ограничаване използването на мобилни устройства в училище за необразователни цели, което е заложено в проекта за промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Той съобщи, че ще бъде организирана дискусия по темата на 20 ноември.

На заседанието бе взето решение да бъде сформирана работна група във формата на Комисията, за да бъдат обсъдени постъпилите предложения за изменения и допълнения в приетия на първо гласуване законопроект за промени в Просветния закон.

Your Image Description

Свързани статии:

МОН разширява приема в професионални паралелки Основните реформи трябва да бъдат направени от висшите училища. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на националния форум "Наука - висше образование - бизнес и общество"Министър Красимир Вълчев: Основните реформи трябва да бъдат направени от висшите училища Фантастичните умове на България В Министерския съвет

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: актуални въпросиинженерни специалностимедицински сестриМинистър Красимир Вълчевновоприети студентиПарламентарна комисия по образованието и наукатаприемРепортерспециалности с очакван недостиг

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации

Следваща статия

В Министерския съвет

Следваща статия
В Министерския съвет

В Министерския съвет

Бранд, технологии и съвременен образователен мениджмънт: връзки и взаимодействия

Application of the International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Adolescents (ICF-CY) in the Context of Inclusive Education Policies

Application of the International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Adolescents (ICF-CY) in the Context of Inclusive Education Policies

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 3/2025, година XXXIV
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 4s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2024, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на сп. Философия 2022 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2022, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"