HEALTHY LIFESTYLE AND SPORT IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS /
ЗДРАВОСЛОВЕН НАЧИН НА ЖИВОТ И СПОРТ В ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ
Спортните дейности като социална платформа за приобщаване, промяна и развитие
[Sport Activities as a Platform for Social Inclusion, Change and Development] /
Иван Сандански / Ivan Sandanski – 585
Педагогическо общуване и комуникация в обучението по физическо възпитание и спорт
[Pedagogical Interactions and Communications in Physical Education and Sport Activities] /
Елеонора Милева / Eleonora Mileva – 598
Проблеми и перспективи в развитието на извънучилищните занимания със спорт и физическо възпитание
[Problems and Prospects of Developing Extracurricular Activities in Sports and Physical Education] /
Лозан Митев / Lozan Mitev – 606
Патронният празник на 163. ОУ „Черноризец Храбър“ – новаторство в традицията
[The Day of Patron in “Chernorizets Hrabar” Primary School – Innovation in Tradition] /
Велислава Шурулинкова / Velislava Shurulinkova – 616
Скокове на батут – забавно и полезно
[Trampoline Jumping – Funny and Helpful] /
Ирена Тенева, Виолета Дряновска / Irena Teneva, Violeta Dryanovska – 620
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Успешна екипна дейност [Successful Team Work] /
Нина Няголова / Nina Nyagolova – 624
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Феноменът „ученически и студентски бисери“ и ценностите на младите хора
[The Phenomenon “Student’s Pearls” and Young Peoples’ Values] /
Надя Кантарева-Барух / Nadya Kantareva-Baruh – 626
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Валидиране на знания и умения, придобити в трудовия опит – опит и тенденции
[Validation of Work-Based Knowledge and Skills – Experience and Trends] /
Емилиана Димитрова, Красимира Брозиг / Emiliana Dimitrova, Krasimira Brozig – 639
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
МАТЕМАТИЧЕСКА ГИМНАЗИЯ „ГЕО МИЛЕВ“ – ПЛЕВЕН / “GEO MILEV” HIGH SCHOOL OF MATHEMATICS – CITY OF PLEVEN
Разширяване и задълбочаване на учебното съдържание по оптика в школите по физика
[Expanding and Deepening the Educational Content on Optics in Physics Schools] /
Ирена Борисова, Даниела Узунова, Ванилия Беремска / Irena Borisova, Daniela Uzunova, Vanilia Beremska – 655
Контент анализ и информационни карти в обучението по биология и здравно образование
[Content Analysis and Mind Maps in Teaching Biology and Health Education] /
Руми Тодорова / Rumi Todorova – 660
Мотивиране на ученици чрез разработване на индивидуални проекти
[Motivating Students through the Development of Individual Projects] /
Петя Петкова / Petya Petkova – 666
„Детството при социализма“ – изследователска реконструкция в работилница по история
[“Childhood under Socialism” – Research Reconstruction in History Workshop] /
Анелия Ковачева, Поля Якимова / Anelia Kovacheva, Polya Yakimova – 671
Интерактивно обучение на ученици от V и VI клас в школа по астрономия, или как чрез игри да пътуваме към звездите
[Interactive Education of Students from Grade 5 And 6 in Astronomy School, or How to Travel to Stars through Games] /
Ванилия Беремска / Vanilia Beremska – 675
Моите корени, моето родословно дърво
[My Origins, My Genealogical Tree] /
Поля Якимова / Polya Yakimova – 678
Стандарти за култура на поведение
[Standards of Behavior Culture] /
Миланка Дечева / Milanka Decheva – 683
Работата с учениците в театрално студио „Маска“
[Working with Students in Theatrical Studio “Mask”] /
Галина Вълчешка / Galina Vulcheshka – 686
ANNUAL CONTENTS /
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – 692
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ЧЕТЕТЕ – 698
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 700
СПОРТНИТЕ ДЕЙНОСТИ КАТО СОЦИАЛНА ПЛАТФОРМА ЗА ПРИОБЩАВАНЕ, ПРОМЯНА И РАЗВИТИЕ
Иван Сандански
Национална спортна академия „Васил Левски“
Резюме. Статията разглежда участието в спортни дейности като средство исреда за постигане на устойчива социална промяна и въздействие върху подрастващите. Основава се на връзката между концепциите за социално приобщаване, промяна и цялостно социално развитие чрез участие в спортни дейности, прикоето се осъществява трансформираща функция по отношение на социалноторазвитие. Този процес става възможен посредством добре координирана мрежаот междуинституционални политики, включващи различни структури, цели, приоритети, ресурси и програмни дейности, които доставят услуги, налагат и регулират определени норми на социално поведение. Създаването на социални ползичрез спортно-образователни дейности, като значим обществен ресурс и форма насоциално наследство, е съпроводено от формиране и трансформация на интереси,социални идентичности, придаване на социален смисъл на действия, доверие въви легитимност на субектите на промяната. Устойчивото участие в неформални и/или организирани спортно-образователни дейности следва да се разглежда като:непрекъснат процес; среда за изграждане на социално пространство и отъждествяване на подрастващите, на основата на постоянната нужда от различни повид, време, място и контекст предизвикателства между тях; споделен практически опит, който води до дълбоки и значими отношения между тях; съвкупност отвзаимодействия и положителни преживявания; променящи се идентичности исоциални възприятия. Самата полза не се съдържа в предлаганите спортни дейности, а по-скоро в начините, по които децата и учениците се възползват от тях всвоя живот. Подрастващите следва да се разглеждат едновременно като източникна субективни възприятия и медиатори на ресурси от социален тип. Социалнотоповедение на подрастващите не е предопределено, а е продукт на това как те интерпретират заобикалящата ги действителност и различните социални ситуации,които участието в спортни дейности предоставя. Това води както до взаимодействия, така и до конфликти между отделни възприятия, социални идентичности иинтереси на подрастващите. Движещата сила е социалната идентификация. Товасе явява комплексен механизъм за трансформация на идентичност, който правиподрастващите податливи към преотстъпване на собствената лична идентичностна груповата и именно това е, което прави възможно проявяването на колективно социално поведение в спортна среда. Публикацията също разглежда характеристиките на различните спортни програми за социално включване и промяна.В края е представен процесът на създаване и активация на ползи от участие вспортни дейности като форма на социално предприемачество.
Keywords: sport activities, programmes, social change, social inclusion, participation, social entrepreneurship
SPORT ACTIVITIES AS A PLATFORM FOR SOCIALINCLUSION, CHANGE AND DEVELOPMENT
Abstract. The paper deals with the sport participation as a social tool and anenvironment for achieving sustainable social change and impact on school students.It builds on the relationship between the concepts of social inclusion, socialchange and holistic social development through participation in sport activities. Itis contended that sport participation provides a considerable transforming impactin regard to the social development. This process becomes possible through awell coordinated network of institutional policies comprising various structures,objectives, priorities, resources and programme activities which provide services,promote and regulate certain norms of social behaviours. The creation of socialbenefi ts through participation in sport and learning activities is viewed as both animportant societal resource and a form of social legacy. It is related with building ofand transformation of youth participants’ diverse interests, social identities, bestowalof social meaning to activities, trust in and legitimacy of the agents of change. Thesustainable participation in informal and/or organised sport and learning activitiesshould be viewed simultaneously as: i) continuous process; ii) an environment forcreating both social space and identifi cation of adolescents based on a permanentneed for different in type, time, place and context challenges between them; iii)shared practical experience that leads to the creation of profound and meaningfulrelationships between them; iv) a series of interactions and positive experiences;and v) changing identities and social perceptions. The benefi t itself is not containedin the proposed sport activities, but rather in the ways children and school studentsbenefi t from them in their lives. Adolescents, in turn, are considered simultaneouslya source of subjective perceptions and mediators of resources of social type. Socialbehaviours of the adolescents are not path-dependent but a product of how theyinterpret diverse situations that sport participation provides them. It leads not onlyto interactions but to confrontations between adolescents’ perceptions, identitiesand interests as well. The driving force is the social identifi cation and the need forcreating constant social challenges. It is a complex mechanism for transformationof identity which makes adolescents susceptible to the assignment of their personalidentity to the collective identity, and this is what makes possible the manifestationof collective social behavior in sport environment. The paper also provides asnapshot of the characteristics of different sport context based programs for socialinclusion and social change. It concludes with presenting the process of creationand activation of benefi ts deriving from sport participation as a form of socialentrepreneurship.
Dr. Ivan Sandanski, Assoc. Prof.
Department of Management and History of Sport
National Sports Academy “Vasil Levski”
Sofia, Bulgaria
ПЕДАГОГИЧЕСКО ОБЩУВАНЕИ КОМУНИКАЦИЯ В ОБУЧЕНИЕТОПО ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТ
Елеонора Милева
Национална спортна академия „Васил Левски“
Резюме. Важно място сред професионално-педагогическите качества испособности заема комуникативната компетентност на спортния педагог. Тяпредполага ефективно взаимодействие с учениците в процеса на обучениеили изградена комуникативна култура. Комуникативната компетентност научителя по физическо възпитание се реализира чрез две основни групи средства – вербални/речеви и невербални/неречеви, които се проявяват по специфичен начин в обучението.В последните години все по-дискутиран става въпросът за засилване наинтерактивността в обучението по физическо възпитание и спорт и прилагането на различни интерактивни методи, средства, подходи и форми на обучение. Най-използваните интерактивни методи в обучението по физическо възпитание и спорт са игров метод и неговите разновидности, беседа, дискусия,мозъчна атака/брейнсторм, метод на казуса, екипна или групова работа и други. Разпространение намира също екипната организация на обучението. Тя сеосновава на груповата работа, която изисква партньорски взаимоотношения идиалогов тип комуникация.
Keywords: qualities, abilities, communicative competence, sports pedagogue, interactivity, play method
PEDAGOGICAL INTERACTIONS AND COMMUNICATIONS IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORT ACTIVITIES
Abstract. Important place among professional and pedagogical qualities and abilities takes the communicative competence of the sports pedagogue. It implies effective interaction with students in the teaching – learning process or good communicative culture. Communicative competence of the physical education teacher is implemented by two main groups means – verbal and non-verbal that occur in a specifi c way in the training process. In the recent years increasingly discussed is the question for enhancing interactivity in physical education and sport and application of various interactive methods, means, approaches and forms of education. The most used interactive methods in physical education and sport are play method and its varieties, discussion, brainstorming, case study, and others. Distribution in education has also team organization of the training process. It is based on group work that requires
partnership and dialog type of communication.
Eleonora Mileva, Assoc. Prof., DSc.
Department of Psychology, Pedagogy and Sociology
National Sports Academy „Vasil Levski“
Sofi a, Bulgaria
ПРОБЛЕМИ И ПЕРСПЕКТИВИ В РАЗВИТИЕТОНА ИЗВЪНУЧИЛИЩНИТЕ ЗАНИМАНИЯСЪС СПОРТ И ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ(НАШИТЕ ДЕЦА – НАШЕТО БЪДЕЩЕ)
Лозан Митев
Национална спортна академия „Васил Левски“
Резюме. Задачата на този текст е да представи гледни точки за анализ и преценка ефективността и значението на извънучилищните занимания със спортза младото поколение в училищна възраст и да представи идеи за решенияна сложните противоречия и проблеми, свързани с пълноценното двигателноразвитие на младите хора. Основната цел на посланието е да се предпазвамладото поколение от всякакви експерименти, влияния, начинания и амбициина организации, институции и личности за експлоатация на двигателната активност и свободното време на децата и учителите за цели и интереси, коитоса противни на педагогическата стойност на спорта и не допринасят за физическото и общото възпитание на младите хора.
Keywords: effectiveness, importance, extra-curricular sports activities, motor development, motor activity, young people
PROBLEMS AND PROSPECTS OF DEVELOPINGEXTRACURRICULAR ACTIVITIESIN SPORTS AND PHYSICAL EDUCATION
Abstract. The goal of this paper is to present the perspectives for analyzingand assessing the effectiveness and importance of extra-curricular sports activitiesfor young people in school age; to present ideas how to deal with the complexcontradictions and problems associated with the motor development of youngpeople. The main purpose of this message is to protect the young generation fromall experiments, infl uences, endeavors and ambitions of organizations, institutionsand individuals for using motor activity and free time of children and teachers infavor of goals and interests that are contrary to the pedagogical value of sport anddo not contribute to the physical and general education of young people.
Dr. Lozan Mitev, Assoc. Prof.
National Sports Academy “Vasil Levski”
Sofi a, Bulgaria
ПАТРОННИЯТ ПРАЗНИК НА 163. ОУ „ЧЕРНОРИЗЕЦХРАБЪР“ – НОВАТОРСТВО В ТРАДИЦИЯТА
Велислава Шурулинкова
163. ОУ „Черноризец Храбър“ – София
Резюме. Статията описва продължаващата практика на ръководството иекипа на 163. ОУ да ознаменува патронния си празник с инициатива, коятосъчетава спортни занимания, обучение по здравословно хранене с образователни инициативи в областта на гражданското образование, природнитенауки и други. Резултатите имат дългосрочен ефект върху децата, развиватлюбов към спорта, грижа за собственото здраве и здравето на другите, гражданско самосъзнание, национална принадлежност, екологична и историческа култура.
Keywords: festival, education, sport, culture, innovation
THE DAY OF PATRON IN “CHERNORIZETS HRABAR”PRIMARY SCHOOL – INNOVATION IN TRADITION
Abstract. The article describes the continuing practice of the management andthe staff of the 163rd Primary School to celebrate the Day of Patron of the schoolwith an initiative that combines sport, education on healthy lifestyle with educationalinitiatives in the fi eld of civic education and natural sciences. The results have longtermeffects on children. They develop love towards sports, looking after their ownhealth and the health of others, civil consciousness, national origin, ecological andhistorical culture.
Dr. Velislava Shurulinkova
“Chernorizets Hrabar” Primary School
Sofi a, Bulgaria
СКОКОВЕ НА БАТУТ – ЗАБАВНО И ПОЛЕЗНО
Ирена Тенева, Виолета Дряновска
Обединено детско заведение № 10 „Чебурашка“ – София
Резюме. Статията представя резултатите от въвеждането на занимания поскокове на батут в ОДЗ № 10 „Чебурашка“. Същевременно това е пример задобра практика в областта на здравословния начин на живот, физическото възпитание и спорта в детската градина.
Keywords: kindergarten, jumping on a trampoline, physical education, positive emotions
TRAMPOLINE JUMPING – FUNNY AND HELPFUL
Abstract. The article presents the results of the introduction of TrampolineJumping classes in Kindergarten № 10 “Cheburashka”. This initiative is an exampleof good practice in the fi eld of healthy lifestyle, physical education and sport inkindergarten.
Mrs. Irena Teneva, Mrs. Violeta Dryanovska
Kindergarten 10 “Cheburashka”
16, “Prof. arh. Stancho Belkovsky” Str.
1797 Sofi a, Bulgaria
ФЕНОМЕНЪТ„УЧЕНИЧЕСКИ И СТУДЕНТСКИ БИСЕРИ“И ЦЕННОСТИТЕ НА МЛАДИТЕ ХОРА
Надя Кантарева-Барух
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Резюме. Регистрирането на проблем и последващият анализ на различнитему аспекти несъмнено пораждат предположение за това как да бъде разрешенсамият проблем. Логична е хипотезата, че колкото по-широко огласен е съответният анализ, толкова по-амбициозна е идеята той да концентрира вниманиеи формира обществено отношение към сериозни въпроси, още повече, когатотези въпроси засягат различни социални групи. Пример в това отношение саапелите на медиите – печатни, електронни, социални мрежи, които без пропуск всяка година публикуват поредици текстове с т.нар. „ученически и студентски бисери“ от държавните зрелостни или кандидатстудентски изпити.
Keywords: students’ “pearls”, Bulgarian classical literature, interpretation, media discourse, reading practices
THE PHENOMENON “STUDENTS’ PEARLS”AND YOUNG PEOPLE’S VALUES
Abstract. Registering problem and subsequent analysis of the various aspectsundoubtedly generate guesses as to how to address the problem itself. Logicalhypothesis is that the more widely analysis is publicized, the more ambitious is itsidea to focus attention and form public opinion toward serious issues, especiallywhen those affect different social groups. An example in this regard are appeals,which appear in the media (print, electronic, social networks) which publishmeticulously every year series of notoriously comic misinterpretations in essays onBulgarian classical literature, so called “student’s pearls” from state matriculationor prospective student exams.
Mrs. Nadya Kantareva-Baruh, PhD student
University of Shumen
Shumen, Bulgaria
ВАЛИДИРАНЕ НА ЗНАНИЯ И УМЕНИЯ, ПРИДОБИТИВ ТРУДОВИЯ ОПИТ – ОПИТ И ТЕНДЕНЦИИ
Емилиана Димитрова, Красимира Брозиг
Национална агенция за професионално образование и обучение
Резюме. Системата за валидиране на неформално и самостоятелно придобити професионални знания, умения и компетентности е въведена в Българияс поправките в закона за професионално образование и обучение през 2014 г.Статията представя сравнение на характеристиките на системата за валидиране в България с други европейски страни.Системата за валидиране беше разработена и тествана в рамките на проекта„Нова възможност за моето бъдеще“. Повече от 3000 граждани получиха сертификати за притежавани от тях професионални компетентности, придобити извън училището или университета. Повече от 1000 експерти, учители и обучители са научиха да ползват разработения в рамките на проекта инструментариум.Статията представя някои предизвикателства пред системата на професионалното образование и обучение, свързани с валидирането. Обяснени са ползите отвалидирането на неформално и самостоятелно придобити компетентности отгледна точка на по-лесно намиране на работа, достъп до продължаващо обучение, улесняване наемането на персонал в предприятията и институциите.
Keywords: validation, recognition, informal and non-formal learning, formal education, competences, labor market, certifi cate of competencе
VALIDATION OF WORK-BASED KNOWLEDGEAND SKILLS – EXPERIENCE AND TRENDS
Abstract. The system for validation of non-formal and informal acquiredvocational knowledge skills and competences in Bulgaria was established in2014, with some amendments in Vocational education and training law. The articlepresents some features of Bulgarian system in comparison with validation systemin other European countries.The System for validation was developed and tested during the project “Newopportunity for my future”. More than 3000 citizens receive certifi cates for vocationalcompetences acquired outside the schools or universities. More than 1000 experts,teachers and trainers were trained to use new tools. The article presents somechallenges to the VET system regarding introducing the validation. The benefi tsof validation of non-formal and informal acquired competences in favor of labourmobility, access to continue training, better staff recruitment are being explained.
Mrs. Emiliana Dimitrova – Chair, Mrs. Krasimira Brozig
National Agency for Vocational Education and Training
125, Tzarigradsko Shosse Blvd.
Sofi a, Bulgaria
РАЗШИРЯВАНЕ И ЗАДЪЛБОЧАВАНЕ НА УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ ПО ОПТИКА В ШКОЛИТЕ ПО ФИЗИКА
Ирена Борисова, Даниела Узунова, Ванилия Беремска
Математическа гимназия „Гео Милев“ – Плевен
Резюме. Статията показва особеностите при обучение на ученици, проявяващизасилен интерес към физиката. Разгледан е въпросът как да се подбере и представиучебно съдържание в школите по физика, така че да развиват знанията и умениятана учениците, да се подготвят за участие в състезания и олимпиади. Предложени са 9римери за подбор на учебно съдържание по оптика в VII, XI и XII клас.
Keywords: physics, optics, specifi c knowledge, class lessons, sample lessons
EXPANDING AND DEEPENING THE EDUCATIONAL CONTENT ON OPTICS IN PHYSICS SCHOOLS
Abstract. The article shows the particularities in training students, having heightened interest in physics. It is considered the question how to select and present the content for developing the students’ knowledge and skills and preparing them for participation in competitions and Olympiads. Some examples for selection of training content on optics in VII, XI and XII grade are proposed.
Mrs. Irena Borisova, Mrs. Daniela Uzunova, Mrs. Vanilia Beremska
“Geo Milev” High School of Mathematics Pleven
Pleven, Bulgaria
КОНТЕНТ АНАЛИЗ И ИНФОРМАЦИОННИ КАРТИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БИОЛОГИЯ И ЗДРАВНО ОБРАЗОВАНИЕ
Руми Тодорова
Математическа гимназия „Гео Милев“ – Плевен
Резюме. Статията разглежда ползата от разработването и използването наинтелектуални карти в часовете по биология и здравно образование. Те са удобен начин за изобразяване на процеса на общото системно мислене с помощтана схема. Обяснено е и прилагането на контент-анализа като надежден методза обективен анализ на учебно съдържание по всеки учебен предмет.
Keywords: mind map, content analysis, system thinking, biology class, health education
CONTENT ANALYSIS AND MIND MAPS IN TEACHING BIOLOGY AND HEALTH EDUCATION
Abstract. The article discusses the benefi ts of development and use of intellectualcards (Mind Maps) in Biology and Health Education classes. Such tools offer aconvenient way to display the process of total systemic thinking using scheme. Itis also explained the implementation of content analysis as a reliable method for objective analysis of educational content in each subject.
Mrs. Rumi Todorova
“Geo Milev” High School of Mathematics Pleven
Pleven, Bulgaria
МОТИВИРАНЕ НА УЧЕНИЦИ ЧРЕЗ РАЗРАБОТВАНЕ НА ИНДИВИДУАЛНИ ПРОЕКТИ
Петя Петкова
Математическа гимназия „Гео Милев“ – Плевен
Резюме. Статията разглежда самостоятелната работа като алтернатива на класическите форми за оценяване и като възможност за ученика да покаже по-добре своите знания и умения по дадена тема. Разгледана е ползата от разработването на индивидуални проекти за развиването на творческия потенциал на учениците.
Keywords: students’development, individual project, mathematics, team work
MOTIVATING STUDENTS THROUGH THE DEVELOPMENT OF INDIVIDUAL PROJECTS
Abstract. The article discusses the individual work as an alternative totraditional forms of evaluation and also as an opportunity for students to show bettertheir knowledge and skills on a given topic. The text examines the benefi ts of thedevelopment of individual projects for the improvement of the creative potential of the students.
Mrs. Petya Petkova
“Geo Milev” High School of Mathematics
Pleven, Bulgaria
„ДЕТСТВОТО ПРИ СОЦИАЛИЗМА“ – ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА РЕКОНСТРУКЦИЯ В РАБОТИЛНИЦА ПО ИСТОРИЯ
Анелия Ковачева, Поля Якимова
Математическа гимназия „Гео Милев“ – Плевен
Резюме. Статията разглежда разработването от страна на учениците натема, свързана с близкото минало. Целта е попълването на повърхностни домомента знания, подтикването на участниците да представят свои наблюдения и изводи, без да се влияят от чужди оценки или предубеждения.
Keywords: research work, knowledge, history, socialism, analysis
ИНТЕРАКТИВНО ОБУЧЕНИЕ НА УЧЕНИЦИ ОТ V И VI КЛАС В ШКОЛА ПО АСТРОНОМИЯ, ИЛИ КАК ЧРЕЗ ИГРИ ДА ПЪТУВАМЕ КЪМ ЗВЕЗДИТЕ
Ванилия Беремска
Математическа гимназия „Гео Милев“ – Плевен
Резюме. Статията разглежда възможността за представяне на света на астрономията чрез интерактивни методи и групова работа. Целта е да се постигнепо-различно общуване между учител и ученици и друг ъгъл на обучението.
Keywords: interactive method, astronomy
INTERACTIVE EDUCATION OF STUDENTS FROM GRADEV AND VI IN ASTRONOMY SCHOOL, OR HOW TO TRAVELTO STARS THROUGH GAMES
Abstract. The article considers the possibility of presenting the world ofastronomy through interactive methods and group work. The aim is achievинг adifferent interaction between teacher and students and a training from a different point of view.
Mrs. Vanilia Beremska
“Geo Milev” High School of Mathematics
Pleven, Bulgaria
МОИТЕ КОРЕНИ, МОЕТО РОДОСЛОВНО ДЪРВО
Поля Якимова
Математическа гимназия „Гео Милев“ – Плевен
Резюме. Статията разглежда технология за съставяне на родословно дърво, използвана в часовете по история и цивилизация в V клас. Работата сеосновава на идеята, че фамилната история може да бъде източник на гордост,мотивация за активно участие на ученика в социалния живот. В процеса на работа учениците доразвиват естетическите си критерии и изработват собственпродукт, от което ще почувстват творческа удовлетвореност. Те изразяват г този начин и по други практически насочени задачи в учебно време и извън училище.
Keywords: genealogical tree, motivation, out-of-class work, history, civilisation
MY ORIGINS, MY GENEALOGICAL TREE
Abstract. The article presents technology for compiling a genealogical tree,used in History and Civilization classes in 5th grade. The work is based on the ideathat family history can be a source of pride and motivation for active participationof students in social life. During their work students develop their aesthetic criteriaand produce their own product, which make them feel a creative satisfaction. Theyexpress willingness to continue working in this way in other practical tasks, aimed at teaching in and outside school.
Mrs. Polya Yakimova
“Geo Milev” High School of Mathematics
Pleven, Bulgaria
СТАНДАРТИ ЗА КУЛТУРА НА ПОВЕДЕНИЕ
Миланка Дечева
Математическа гимназия „Гео Милев“ – Плевен
Резюме. Статията представя практически урок за клас на часа, посветен на подготовката на учениците за отговорен живот в общество на разбирателствои толерантност.
Keywords: society, lesson, standards, behavior, dress code, etiquette
STANDARDS OF BEHAVIOR CULTURE
Abstract. The article presents a practical lesson for class hours dedicated topreparing students for responsible life in a society of understanding and tolerance.
Mrs. Milanka Decheva
“Geo Milev” High School of Mathematics
Pleven, Bulgaria
РАБОТАТА С УЧЕНИЦИТЕ В ТЕАТРАЛНОСТУДИО „МАСКА“
Галина Вълчешка
Математическа гимназия „Гео Милев“ – Плевен
Резюме. Статията подробно описва особеностите и етапите на подготовкаи представяне на сцена на пиеса от ученическо театрално студио. Осъществяването на идеята става възможно благодарение на изключителната подкрепана учениците доброволци.
Keywords: school theatre, preparation stages, volunteering, support
WORKING WITH STUDENTS IN THEATRICAL STUDIO“MASK”
Abstract. The article describes in detail the specifi cs and different stages ofpreparation and presentation of a student theatrical studio play. The realization ofthe idea became possible thanks to the broad support of student volunteers.
Mrs. Galina Vulcheshka
“Geo Milev” High School of Mathematics
Pleven, Bulgaria