CONTENTS of issue 6/2018 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 6/2018
INCLUSIVE EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Оптимизиране на образователния процес в контекста на приобщаващото образование
[Optimization of the Educational Process in the Context of the Inclusive Education] /
Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska – 567 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Децата в конфликт със закона и участието им в химерни групи
[Children in Conflict with Law and Their Participation in Chimerical Groups] /
Рая Димитрова / Raya Dimitrova – 579 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Art Activities in Correctional-Pedagogical Work with Children with Special Educational Needs – Teachers and Parents Perspective /
Apostolia Euripidis Charmani – 592 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Културна комуникация и национална консолидация
[Cultural Communication and National Consolidation] /
Мюмюн Тахиров / Myumyun Tahirov – 604 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Акредитацията на висшите училища като гаранция за качество на висшето образование в контекста на академичната автономия
[The Higher School Accreditation as Warranty for Quality of the Higher Education in the Context of the Academic Autonomy] /
Андрияна Андреева, Дарина Димитрова / Andriyana Andreeva, Darina Dimitrova – 614 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Феминизация на учителската професия в България
[Feminization of the Teaching Profession in Bulgaria] /
Петрана Стойкова / Petrana Stoykova – 628 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
The Factors Effecting the Turkish Students’ Environmental Optimism and Awareness Level in PISA 2015 /
Ezgi Mor Dirlik, Kadir Karatekin – 638 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ОПТИМИЗИРАНЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС В КОНТЕКСТА НА ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Пелагия Терзийска
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Приобщаващото образование е възможно, ако всички деца получат качествено образование в общата образователна среда. Изграждането на приобщаваща училищна среда, на сътрудничество в класната стая между специалисти и общообразователни учители, на ефективна организация на приобщаващ учебен процес е важна задача, пред която е изправено българското училище. Практическото реализиране на този процес изисква усвояване на нови професионални умения, овладяване на нови педагогически технологии от учителя в приобщаващия клас; създаване на среда на уважението и толерантността в класната стая, в която всяко дете да осъществява взаимодействие със съучениците, да се чувства прието, част от училищната общност. В търсене на отговор на въпроса как да се постигне това, в статията се конкретизират адекватни начини за организиране на образователното пространство; за по-специална организация на образователния процес, така че да съответства на разнообразието на децата в класа, на техните възможности и интереси; разкрива се спецификата на индивидуалната, груповата, фронталната работа с учениците в приобщаващия клас, както и ефективни методите за социалното им развитие.
Keywords: inclusive education; children; special educational needs; teachers; interaction; cooperation; group work; individual work; frontal work
OPTIMIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE CONTEXT OF THE INCLUSIVE EDUCATION
Abstract. Inclusive education is possible if all children receive quality education in the general educational environment. Building an inclusive school environment, collaboration in the classroom between specialists and general teachers, and effective organization of an inclusive learning process is an important task facing the Bulgarian school. The practical realization of this process requires the acquisition of new professional skills, mastering new pedagogical technologies by the teacher in the inclusive class; creating an environment of respect and tolerance in the classroom where each child interacts with classmates to feel accepted – part of the school community. In response to the question of how to achieve this, in the article are concretized adequate ways: for organizing the learning space; for more special organization of the educational process so as to match the diversity of children in the classroom, their capabilities and interests. The article also reveals the specifics of individual, group, frontal work with students in the inclusive class as well as effective methods for their social development.
Dr. Pelagia Terziyska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski”
ДЕЦАТА В КОНФЛИКТ СЪС ЗАКОНА И УЧАСТИЕТО ИМ В ХИМЕРНИ ГРУПИ
Рая Димитрова
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Статията разглежда идеите за участие на децата в конфликт със закона в химерни групи, като девиантни субкултури, което е резултат от влиянието на редица фактори и причини, свързани с основните социализиращи институции. Актуалността на разглежданата проблематика е детерминирана от все по нарастващите форми на групова агресия, групова престъпност и насилие сред подрастващите, които излизат от рамките на училищните институции и превземат общественото поле. Контингент на изследване са непълнолетни лица, настанени в корекционно-възпитателна институция – възпитателно училище-интернат. Това са деца в конфликт със закона, при които социалното поведение се изразява в различни форми на девиантно и делинквентно поведение. Техните прояви не са просто агресивни, а свързани с висока степен на обществена опасност, защото извършват действия, наказуеми от закона. Изследователският интерес е свързан с установяване на детерминантите за включване в химерни групи и влиянието им върху последващото поведение на подрастващите.
Keywords: chimerical groups; children in conflict with the law; socialization; deviant and delinquent behavior
CHILDREN IN CONFLICT WITH LAW AND THEIR PARTICIPATION IN CHIMERICAL GROUPS
Abstract. The paper discusses the concept of children’s participation in law conflict within chimeric groups such as deviant subcultures as a result of the various factor influence and reasons associated with the main social institutions. The substance of the issue is determined by the growing forms of group aggression, group criminality, and violence among adolescents that go beyond frames of school institutions and occupy the public domain. The contingent of the survey are minors placed in a correctional educational institution – boarding school. These children are in conflict with the law where social behavior is expressed in different forms of deviant and delinquent behavior. Their manifestations are not just aggressive; they are related to a high degree of public risk because they carry out acts punishable by law. The research interest is related to the specification of the determinants for inclusion in the chimeric groups and their influence on the subsequent behavior of adolescents.
Ms. Raya Dimitrova, PhD student
Faculty of Pedagogy
South-West University “Neofit Rilski”– Blagoevgrad
ART ACTIVITIES IN CORRECTIONAL – PEDAGOGICAL WORK WITH CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS – TEACHERS AND PARENTS PERSPECTIVE
Apostolia Euripidis Charmani
South-West University „Neofit Rilski“ – Blagoevgrad (Bulgaria)
Abstract. This article aims to present the innovative teaching methods of our century. The art activities are widely used as a tool to strengthen the learning performance of students and to build up a confidant personality. The use of application of art activities, applied to young pupils with special educational needs in order to encourage skills and talents in a way that evolutionarily to harmonize smoothly in the classroom and in the school environment generally. The aim of the work is the adequate understanding and familiarization of the method, the importance and the need to use in the school environment. Thus, this article presents the meaning of art pedagogy and how is innovative with children with SEN and includes the teachers and the parents’ aspect of the necessity of art activities.
Keywords: Art pedagogy; art activities; children; special educational needs; socialization; teacher; parent
Ms. Apostolia Euripidis Charmani
Faculty of Pedagogy
South-West University “Neofit Rilski”
КУЛТУРНА КОМУНИКАЦИЯ И НАЦИОНАЛНА КОНСОЛИДАЦИЯ
Мюмюн Тахиров
Университет по библиотекознание и информационни технологии
Резюме. Тезата на настоящата статия е, че културната комуникация представлява решаващ фактор за формирането и консолидацията на нацията. Социумът и комуникацията възникват едновременно; двата феномена не могат да съществуват един без друг.
Всяка система за културни комуникации предпоставя появата на нови нации, тъй като прави възможно идентифицирането на индивида с групата/общността въз основа на общо минало, територия, символи, език, политически и правни институции. Липсата на подобна система и наличието на т.нар. „етнически синдром“ пречи на културното развитие на цели общества, тъй като индивидите и общностите не получават необходимата за тях и дейността им информация, която възпрепятства комуникацията, впоследствие и националната консолидация.
Накрая авторът предлага собствена дефиниция на понятието „нация“.
Keywords: culture; communication; nation; community; consolidation
CULTURAL COMMUNICATION AND NATIONAL CONSOLIDATION
Abstract. The thesis of this article is that cultural communication is a decisive factor in the formation and consolidation of a nation. Society and communication occur simultaneously; both phenomena cannot exist without each other.
Each cultural communication system implies the emergence of new nations as it makes it possible to identify the individual with the group/community based on common past, territory, symbols, language and political and legal institutions. The lack of such a system and the existence of the so-called “ethnic syndrome” hinders the cultural development of entire societies, as individuals and communities do not receive the information they need for themselves and for their activity. This prevents communication, and, consequently, national consolidation.
Finally, an own definition of the concept of “nation” is proposed.
Prof. Dr. Myumyun Tahirov
University of Library Studies and Information Tehnologies
АКРЕДИТАЦИЯТА НА ВИСШИТЕ УЧИЛИЩА КАТО ГАРАНЦИЯ ЗА КАЧЕСТВО НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ В КОНТЕКСТА НА АКАДЕМИЧНАТА АВТОНОМИЯ
Андрияна Андреева, Дарина Димитрова
Икономически университет – Варна
Резюме. В статията се изследва взаимовръзката между академичната автономия, като основен принцип за управление на висшите училища, и акредитацията. Акцент в изложението е поставен на спецификата на дейността, осъществявана от НАОА, в контекста на осигуряване на качество на висшето образование. На база на комплексния анализ се правят изводи с практическа насоченост.
Keywords: academic autonomy; external evaluation; accreditation; quality of education
THE HIGHER SCHOOL ACCREDITATION AS WARRANTY FOR QUALITY OT THE HIGHER EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE ACADEMIC AUTONOMY
Abstract. The article examines the interconnection between the academic autonomy as a main principle of management of the higher schools and the accreditation. The accent is on the specifics in the activity, performed by the NEAA in the context of assurance of quality of the higher education. On base of the complex analysis the authors make conclusions with practical importance.
Dr. Andriyana Andreeva, Assoc. Prof.
Dr. Darina Dimitrova, Assist. Prof.
University of Economics – Varna
ФЕМИНИЗАЦИЯ НА УЧИТЕЛСКАТА ПРОФЕСИЯ В БЪЛГАРИЯ
Петрана Стойкова
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Успоредно с масовизирането на българското образование се наблюдава процес на феминизация на учителската професия. По данни на „Евростат“ за 2017 г. профилът на съвременния български учител е следният: с висше образование „бакалавър“ или „магистър“ (93 % от учителския персонал), от женски пол (84 % от всички учители в страната) и над 50-годишна възраст (48 % от българските учители).
В статията са изведени различните причини за феминизацията на учителската професия в България и последиците от превръщането на тази професия в предимно женска. Анализът се основава на резултати от 30 дълбочинни интервюта с бивши и настоящи български учители, проведени от автора през месец март 2018 г.
Keywords: education; school; feminization; Bulgaria
FEMINIZATION OF THE TEACHING PROFESSION IN BULGARIA
Аbstract. Alongside with the massovisation of the Bulgarian education there is also a process of feminization of the teaching profession. According to Eurostat data from 2017, the demographic profile of the contemporary Bulgarian teacher is as follows: with a bachelor’s or master’s degree (93% of the teaching staff); female (84% of all teachers in the country); over 50th years old (48% of the Bulgarian teachers).
This article investigates different reasons for the feminisation of the teaching profession in Bulgaria and the consequences of turning this profession into a predominantly female one. The analysis is based on the results of 30 in-depth interviews with former and current Bulgarian teachers conducted by the author in March 2018.
Dr. Petrana Stoykova, Assist. Prof.
South-West University „Neofit Rilski”
THE FACTORS EFFECTING THE TURKISH STUDENTS’ ENVIRONMENTAL OPTIMISM AND AWARENESS LEVEL IN PISA 2015
Ezgi Mor Di̇rli
Kastamonu University (Turkey)
Kadir Karateki̇
Kastamonu University (Turkey)
Abstract. Rapid changes in the world arising from the technological development not only have made everything easier but also created different problems. The first and maybe the most crucial problem is environmental deterioration and this is a global issue, so the solutions have been seeking with global level, especially with the programs in education. PISA is one of the large scale testing programs which is applied more than 60 countries in the period of three years. In PISA, not only cognitive tests but also affective features of students are tested and environmental awareness and optimism are the fields that have been included since 2006 in PISA. In this study, it was aimed to define the factors effecting Turkish students’ attended environmental optimism and awareness levels. This study was organized as a correlation survey and multiple regression method was used so as to determine factors affecting environmental awareness and optimism levels of students. The data of the study was retrieved from PISA data base and the study group was composed of 5150 students, which is the sample of Turkey in PISA 2015. As for results, it was found that environmental awareness and optimism of Turkish students are affected from their success in Science lessons and cultural wealth at home significantly.
Keywords: Environmental awareness; Environmental optimism; Multi-regression analysis; PISA 2015
Dr. Ezgi Mor Dirlik, Assist. Prof.
Dr. Kadir Karatekin, Acoss. Prof.
Kastamonu University