„Имам удоволствието да работя в много млад и мотивиран екип. Повечето от учителите ни са под 30-годишна възраст. Смело мога да кажа, че голяма част от тях намират своето призвание не само в учителската професия, а в работата си тук – в училището в Извор“, разказва пред „Аз-буки“ директорката на ОУ „Иван Вазов“ Милена Андонова.
Ръководеното от нея училище е защитено и средищно. В него учат 40 деца от девет различни населени места. Всеки ден те пътуват до училището и обратно с два автобуса по два маршрута. Само трима от учениците са от село Извор, а другите възпитаници на школото са от Радомир и близките села – Радибош, Негованци, Кленовик, Житуша, Поцърненци, Прибой, Дебели лаг и Углярци.
„Въпреки че има къде да учат, те са избрали нашето училище. Голяма част от тях са деца със специални образователни потребности или ученици с проблемно поведение. Нашата институция се третира като среда, в която проблемните ученици успяват да коригират поведението си“, обяснява моята събеседничка.
Дисциплината в школото е на ниво и това е едно от нещата, на които най-много държат – както Андонова като директор, така и целият педагогически екип.
„С общи усилия успяваме да променим и поведението, и отношението на децата към училището“, обяснява тя.
Разказва, че в практиката си има случай с ученичка, която се премества при тях в V клас. И тъй като преди това не е ходила редовно на училище, постъпва в прогимназиален етап, без да може да чете и да пише. Благодарение на допълнителната работа с учителите момичето се ограмотява, без да изпуска от новия учебен материал. Днес тя е гимназистка в друго училище – кандидатствала е след VII клас и е приета там, където сама е избрала.
„Невъзможността ученик да повтаря в класовете от I до IV клас, е голям пропуск в закона.
Вярно е, че така всяко дете получава удостоверение за завършен начален етап, но ако в V клас ученикът е неграмотен, много трудно ще успее да навакса пропуснатия материал. А какво да кажа за усвояването на новите знания в прогимназиален етап“, коментира директорката.
Истината е, че в училището в Извор малкият брой ученици позволява на учителите да работят допълнително с всеки от тях. И така децата получават най-добрата грижа.
Освен индивидуален подход към всеки ученик в школото предлагат и изключително разнообразна и богата програма за занимания по интереси.
„Освен по задължителните проекти, по които участваме, имаме и допълнителни занимания, които са изцяло съобразени с желанията и потребностите на децата“, казва директорката.
Всяка година изготвят и разпространяват анкета сред учениците, в която те могат сами да кажат какво искат да правят в часовете извън задължителната учебна програма. Напълно разбираемо, предложените дейности са съобразени с времето и уменията на преподавателите им.
Всеки делничен ден предлагат различно занимание.
В понеделник имат занимания по информационни технологии. Тази година печелят проект и благодарение на него могат да работят безплатно в платформата „Буки.bg“. Голяма част от децата при тях са от социално уязвими групи и у дома нямат нито мобилно устройство, нито интернет. Така че благодарение на тези занимания те получават базови дигитални умения, които ще им бъдат много нужни в живота.
Шивашко ателие провеждат във вторник. Освен как се шие копче, в часовете научават как да изработват и много красиви предмети, обшити с мулине. За Коледа изработват картички, а за Великден – дървени поставки за яйца.
Срядата е посветена на спорта. Тогава се провеждат заниманията по футбол. „Интересното при нас е, че няма деление на момичета и момчета или на малки и големи ученици. Абсолютно всички наши възпитаници участват във футболните занимания и с голям хъс се включват в игрите“, разказва моята събеседничка.
Четвъртък е денят, определен за танци. Към училището имат мажоретен състав, сформиран по НП „Заедно в изкуствата и спорта“, който участва в различни конкурси, състезания и фестивали. И само за година от създаването си момичетата са завоювали много отличия и награди.
В четвъртък освен тренировките на мажоретния състав се провеждат и уроците по народни танци. В училището много държат на познаването на българската народност, бит и култура. Специално внимание обръщат на символите върху българските носии, отбелязването на традиционните обичаи и зачитането на поверията, предавани от нашите предци от поколение на поколение.
Петък е любимият ден от седмицата за учениците. Тогава се провеждат часовете в клуба по готварство, който съществува от над 14 години.
„Всеки петък цялото училище започва да ухае на храна, а ентусиазмът на децата е много голям“, обяснява директорката.
Благодарение на тези часове малчуганите се научават да белят, да режат, да готвят и да правят всичко необходимо в кухнята.
„С всички занимания по интереси целим едно основно нещо – да научим децата да се справят сами в живота“, посочва моята събеседничка.
Учениците от ОУ „Иван Вазов“ в село Извор участват в почти всички конкурси на регионално ниво.
„Опитваме се да се изявяваме на национално ниво. Но толкова много изяви и конкурси подготвяме всекидневно, че понякога не остава време за всичко, което искаме да направим. Истината е, че конкурсите на местно ниво са по-достъпни за нашите възпитаници и вероятността да спечелят награда, е по-голяма. И точно това е, което ги вълнува и мотивира най-много“, обяснява моята събеседничка.
Конкурсите, в които участват, са изключително разнообразни.
Почти всяка година се включват в националния конкурс „За хляба наш…“, организиран от МОН, Националния дворец на децата и ЦПЛР – Център за личностно и творческо развитие на децата на Благоевград. Там участват с представяне на обичаи. През 2022 г. грабват първото място с пресъздаване на обичая „Жътва“.
Специалната награда на кмета на Радомир по време на общинския конкурс „Пролетно пробуждане“ получава мажоретният състав към училището, а групата по тъпан печели трето място.
Участват и в много фолклорни състезания. „Включваме се с танци, тъй като нямаме преподавател, който да преподава разширено музика“, казва Андонова.
По време на Националната конференция на училищата с патрон Иван Вазов – „Вазовите песни на България“, с организатор ОУ „Иван Вазов“ в Горна Оряховица печелят награда за най-вълнуваща драматизация. „Колегите бяха направили възстановка на няколко произведения на Иван Вазов. Всички ученици бяха облечени в автентични костюми и наистина се получи много интересно“, разказва директорката.
На територията на село Извор няма детска градина.
Към училището функционира предучилищна група, в която се обучават деца на 4-, 5- и 6-годишна възраст. По-голямата част от тях продължават обучението си в школото. Тази година децата в подготвителната група са четири. За тях се грижи един преподавател.
Учителите в начален етап са двама, класовете им са смесени. Имат една паралелка I и IV клас и една – II и III клас. В прогимназиален етап учителите също са сведени до минимум, като всеки един от тях освен часовете по основния предмет, за който има правоспособност, води и допълнителни часове, за да може да се запълни норматива си. Класовете са слети в V и VI клас, а VII е самостоятелен с оглед на по-добрата подготовка за явяване на НВО.
Директорката обяснява, че естеството на работа при тях много се различава в сравнение с другите училища. Всяка допълнителна дейност изисква много време. Време, в което да подготвиш материала, да събереш нужната информация, да мотивираш учениците да участват, и чак след това да го реализираш. Но педагогическият екип, който се състои от общо осем учители, работи с много хъс и енергия.
„Работата на педагозите при нас е изключително трудоемка, защото изисква допълнителна подготовка от тяхна страна, и то голяма! Но учителите при нас са изключително мотивирани нещата да вървят в правилната посока и децата да бъдат подготвени по възможно най-добрия начин“, завършва Милена Андонова.
Избори за учител и ученик на годината В училището имат прекрасна инициатива. Всяка година по случай Международния ден на учителя – 5 октомври, избират най-добър учител на годината и най-добър ученик на годината. Гласуването се провежда с бюлетини, които учениците пускат в специално поставена за целта картонена кутия. Целият процес напълно наподобява провеждането на истински избори, като тези за президент или кмет. След като всички дадат гласа си, бюлетините се преброяват и се излъчват победителите. През 2024 г. безапелационно за ученик на годината излъчват Дивна Иванова от VII клас, а в другата категория – „Учител на годината“, за първи път има равенство в броя гласове. До балотаж не се стига и излъчват двама победители – учителя в целодневна организация на учебния ден Стоил Йорданов и преподавателката по български език и литература Албена Младенова. „От няколко години насам призът за учител на годината все печели г-н Йорданов. Радвам се, че децата имат модели на подражание сред учителите си. А колкото до Дивна, тя е изключително талантливо дете. Има много добри образователни резултати и с огромно желание се включва в различни конкурси. Много е ученолюбива и рисува изключително добре“, обяснява директорката Милена Андонова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg