Доц. д-р Елена Лавренцова
Тракийски университет – Стара Загора
https://doi.org/10.53656/phil2022-03-06
Резюме. Статията е посветена на един от основополагащите социални проблеми – проблемът за неравенството в полето на образованието и механизмите на неговото възпроизводство. Авторското виждане на проблема е свързано с осмисляне на еволюцията на института на образованието в светлината на съпътстващия този процес научен дискурс, който обикновено започва от въпроса за равен достъп до образователните ресурси, а след това поставя акцента върху обсъждане на възможностите за равенство на образователните резултати. Проследяват се няколко основни етапа, разкриващи постъпателното движение на институционалната природа на образованието, най-вече по посока към разширяване на неговата достъпност, отвореност и ефективност, което същевременно остава плътно вписано в съществуващата система на стратификацията. Основно внимание се отделя на анализа на начина, посредством който институционалните инструменти под формата на селекция и диференциация се опредметяват в сложните механизми и реалии на педагогическия процес и способстват за изостряне на образователните неравенства.
Ключови думи: неравенство; образование; качество; социална класа; стратификация; депривация; уязвими групи