Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Български език и литература Съдържание на сп. "Български език и литература" 2020 г.

Сп. „Български език и литература“, книжка 3/2020, година LXII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
11-06-2020
в Съдържание на сп. "Български език и литература" 2020 г.
A A

ЕЗИКОЗНАНИЕ

Лингвистични знания, комуникативна компетентност, функционална грамотност

Резюме. Основната цел на статията1) е да се потърси отношението между три ключови области, с които са свързани задачите на обучението по български език. Лингвистичните знания са традиционно ядро на преподаването и оценяването на постиженията на учениците. Тук знанията за езиковите единици и правила се разглеждат като основа, върху която се развиват умения за прилагане на тези единици при реализирането на различните функции на езика. Развитието на функционалната грамотност се свързва с прехода от решаване на учебно-познавателни проблеми към реални казуси от различни функционални сфери.
Ключови думи: езиково обучение; комуникативна компетентност; функционална грамотност

Йовка Тишева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Изследователският подход в обучението по български език: между традиционното и иновативното

Резюме. Статията 1) е посветена на изследователския подход в обучението по български език като един от главните пътища за разрешаване на кризата между акумулирането на огромно количество знания в процеса на обучение и неспособността на обучаваните да ги прилагат в практиката. Акцентира се на проблемите на подготвеността на студентите българисти за преподавателска дейност с оглед на императивите на модерното време.
В този контекст изследователската компетентност се разбира като един от най-важните компоненти на професионалния и педагогическия капацитет на учителя. Нейното формиране се осъществява в процеса на изследователската дейност, извършвана от бъдещите учители по време на обучението в университета. На примера на пилотен модел за аудиторна и извънаудиторна работа по въвеждащата дисциплина Увод в общото езикознание се прави опит да се покаже ефектът от учебноизследователските и научноизследователските дейности на студентите за формирането на компетенциите и уменията, лежащи в основата на изграждането им като специалисти българисти, както и на развитието на професионалното им самочувствие.
Ключови думи: университетско образование; обучение по български език; изследователски подход

Велка Попова
Шуменски университет „Еп. Константин Преславски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Има ли въздействие държавният зрелостен изпит по български език и литература върху граматическата компетентност

Резюме. Докладът1) представя резултати от национално представително социолингвистично изследване на езиковите нагласи във връзка с владеенето на 9 граматични норми. Изследват се отговорите на респондентите, обособени в две групи според признака образователна активност: учещи и неучещи. Тъй като владеенето на същите норми се проверява на ДЗИ по БЕЛ, чрез изследването на данните може да се провери има ли въздействие тази образователна практика върху граматичната компетентност. Анализът показва, че ДЗИ по БЕЛ влияе позитивно за познаването и прилагането на граматичните норми в динамика – обратна връзка, която до момента не е изследвана.
Ключови думи: Държавен зрелостен изпит по български език и литература; граматическа компетентност; национално представително изследване

Руска Станчева
Институт за български език – БАН
Красимира Алексова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Граматически игри. Синтактичната игра „Питанките на МеСиЗа“: създаване и хоризонти на очакване

Резюме. Статията1) представя опит за преподаването на българския синтаксис чрез игра. В основата лежи университетският курс по синтаксис при филологическите и педагогическите специалности във Филологическия факултет на Пловдивския университет. Теоретичният модел на изречението следва принципите на фразово-структурната граматика. Основният принцип на езиковия анализ, представен като игра, е фокусирането върху строежа на българското изречение. Развиват се уменията за „снемане“ на структурографските изображения на изреченията. Функциите на думите като части на изречението се извеждат конфигурационно, което развива критичното мислене. Чрез създадената първа версия на граматическата игра „Питанките на МеСиЗа“ авторите поднасят на студентите изцяло нов образователен продукт. В научната общност резултатите се вписват в парадигмата е-Science. Към учителите по български език е подадена ръка за сътрудничество и прилагане на този иновативен подход – граматически игри (grammar games), в училищната практика.
Ключови думи: граматически игри; изреченска структурография;  конфигурационен синтактичен анализ; училищна практика

Петя Бъркалова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Ива Неделева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Езиковата агресия в политическата и в ученическата реч

Резюме. През последните години все по-често в научната литература и в масовите медии се пише и говори за езиковата агресия и нейните прояви в различни формати и в различни общности. Актуалността на темата се определя от факта, че явлението става все по-широко разпространено и прониква в най-различни социални сфери. Интерес към езиковата агресия проявяват не само специалистите лингвисти, но и широк кръг от социолози, антрополози, философи, журналисти и други. В статията се разглеждат някои от основните начини, по които е изразена езиковата агресия в политическата реч, и са представени някои от по-големите лексикално-тематични групи. За ученическата реч наблюденията са свързани с провеждането и анализа на анкета за езиковата агресия в няколко български училища в цялата страна. Направен е кратък преглед на ключови концепции, които имат отношение към теоретичните лингвистични и психологически дефиниции за понятието езикова агресия.
Ключови думи: езикова агресия; политическа реч; ученическа реч; лексикални средства за изразяване на езикова агресия

Владислав Миланов
Софийски университет „Свети Климент Охридски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ

Диалектика и абсурд в „Слава на империята“ на Жан д’Ормесон

Резюме. Статията си поставя за цел да анализира употребата на диалектика в „Слава на империята“ на Жан Д’Ормесон, насочена срещу диалектичес­ката идея, като отговор на „Феноменология на духа“ на Хегел и „Парменид“ на Платон. Д’Ормесон според нашата теза проектира диалектиката в изцяло формално логическо пространство, което създава изкуствен абсурд, обект на неговата ирония. Това е причината някои части от неговата критика към историографията и религията да имат съществени слабости, тъй като се иронизира проекцията, а не самият диалектически дискурс.
Ключови думи: литература; история; философия; Жан д’Ормесон; теория на вероятностите; религия; научен метод; математика

Лъчезар П. Томов
Нов български университет

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия


ЛИЧНОСТИ И СЪБИТИЯ

Проф. д-р Ангел Петров на 60 години

Мая Падешка
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

За Речника на френските думи в българския език и за приложението му в езиковото и в литературното обучение

Росица Пенкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „Български език и литература“, книжка 2/2020, година LXII Default ThumbnailСп. „Български език и литература“, книжка 4/2020, година LXII Default ThumbnailСп. „Български език и литература“, книжка 5/2020, година LXII Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Български език и литература“, 2020 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Конкурси за заемане на длъжността „Директор“ на институции в системата на предучилищното и училищното образование

Следваща статия

Сп. „Философия“, книжка 2/2020, година XXIX

Следваща статия

Сп. „Философия“, книжка 2/2020, година XXIX

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2020, година XXVIII

Сп. „История“, книжка 3/2020, година XXVIII

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 4s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2024, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на сп. Философия 2022 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2021, година XXX
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"