VIEW OVER THE BALKAN PENINSULA /ПОГЛЕД НАД БАЛКАНИТЕ
Журналиститe на Съединението
[The Journalists that Reported the BulgarianUnification] /
Анна Ангелова, Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov, Anna Angelova – 455 стр.
Опиум, живак и магия – български народни лековници и регионални лечителски „школи“ през Ранното възраждане
[Opium, Mercury and Magic – Folk Healers and Regional Healing Traditions During the Early Bulgarian Revival Period] /
Георги Георгиев / Georgi Georgiev – 471 стр.
Политиката на българската държава за материалното осигуряване на учебното дело в навечерието на войните (1909 – 1912)
[The Bulgarian Policies Aimed Towards Funding Education Before the Wars (1909 – 1912)] /
Емилия Еничарова / Emilia Enicharovа – 491 стр.
CIVILIZATION BOUNDARIES / ЦИВИЛИЗАЦИОННИ ГРАНИЦИ
Жените в Османската империя през погледа на една западноевропейка: Произведенията на лейди Мери Монтегю
[The Women in the Ottoman Empire through the Eyes of a Western Woman: the Works of Lady Mary Montagu] /
Александра Миланова / Alexandra Milanova – 504 стр.
Хитлеристката външна политика и Арабският свят в годините на Втората световна война: Иракският случай – реална или химерична възможност за алианс?
[Hitler’s Foreign Policy and the Arab World in the Years of World War II: The Iraq Case – Real or Chimerical Opportunity for Alliance?] /
Лъчезар Петров / Lachezar Petrov – 515 стр.
APPROACHES IN TEACHING / ПОДХОДИ В ПРЕПОДАВАНЕТО
Практическите занимания, ролевите игри и самостоятелните задачи и техният потенциал в обучението по история в българските училища зад граница
[Practical Activities, Role Games and Individual Tasks and Their Potential for Teaching History in the Bulgarian Schools Abroad] /
Валентина Александрова-Кирова / Valentina Alexandrova-Kirova – 530 стр.
GUARDIANS OF THE MEMORY / ПАЗИТЕЛИ НА ПАМЕТТА
Eдин османотурски надпис от началото на XIX век в контекста на историческото развитие на Анхиало и прилежащия му регион
[One Ottoman Inscription from the Early XIX Century in the Context of the Historical Development of Anhialo Region] /
Димитър Ницов / Dimitar Nitsov – 537 стр.
REVIEWS AND ANOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Ролята на българските писатели в политическия живот на страната (1971 – 1989 г.)
[The Role of the Bulgarian Writers in the Political Life of the Country (1971 – 1989)] /
Николай Поппетров / Nikolay Poppetrov – 541 стр.
Уникален труд за богомилството
[An Unique Work for Bogomilism] /
Огнян Стамболиев / Ognian Stamboliev – 546 стр.
EVENTS / ХРОНИКИ
XI международен конгрес по балканистика
[XI International Congress of South East European Studies] /
Юра Константинова / Yura Konstantinova – 549 стр.
140 години от Старозагорското въстание
[140th Anniversary of Stara Zagora Uprising] /
Ваня Ценкова / Vania Tsenkova – 552 стр.
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS / ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
Анна Ангелова, Димитър Веселинов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя събития от Съединението на Княжество България и Източна Румелия и последвалата Сръбско-българска война през 1885 г., пречупени през погледа на редица европейски журналисти и кореспонденти. Технитеспомени за времето, прекарано в България, са незабравими свидетелства за единот най-важните моменти в историята ни.
Keywords: The Unification of Bulgaria, European journalists, Adriano Colocci, Léon Hugonnet, Artur Ernst von Huhn
THE JOURNALISTS THAT REPORTEDTHE BULGARIAN UNIFICATION
Abstract. The article presents the events of the Unification of the Principality of Bulgaria and Eastern Rumelia and the Serbian-Bulgarian war in 1885, reflected through the view of some European journalists. Their memories from the time spent in Bulgaria provide valuable evidence for one of the most important moments of the Bulgarian history.
Prof. Dr. Dimitar Vesselinov
University of Sofia
Prof. Dr. Anna Angelova
University Library “St. Kliment Ohridski”
ОПИУМ, ЖИВАК И МАГИЯ – БЪЛГАРСКИ НАРОДНИЛЕКОВНИЦИ И РЕГИОНАЛНИ ЛЕЧИТЕЛСКИ„ШКОЛИ“ ПРЕЗ РАННОТО ВЪЗРАЖДАНЕ
Георги Д. Георгиев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Изследването е посветено на медицината и фармацията през Ранното българско Възраждане. То се опира на един корпус от осем публикувани и два непубликувани рецептурни извора – лековници, като основният корпус изследвани документи е от периода около 1800 г. Изворите са публикувани през 1906 – 1907 г. от Евтим Спространов. Освен тях са разгледани и два непубликувани извора, съхранявани в БИА. Направен е обзор на медицинските практики: както на обредността – магическа и молитвена, така и върху фармакопеята. В духа на приноса на Е. Спространов е проследена интертекстуалността между различните магии и рецептури в изворите от два региона – на Свищов и на Рила. Интертекстуалните връзки и датировката на изворите позволяват да се говори за регионални школи и за мрежи от хора, които са предавали познанието и са се учили един от друг.
Keywords: Bulgarian National Revival, medicine, pharmacy, folk healers
OPIUM, MERCURY AND MAGIC – FOLK HEALERS AND REGIONAL HEALING TRADITIONS DURING THE EARLY BULGARIAN REVIVAL PERIOD
Abstract. The study is dedicated to medicine and pharmacy during the Early Bulgarian Revival period. It is based on a corpus of eight published and two unpublished sources – the main documents being from the period around 1800. The traditional medical practices described in the sources permit to distinguish the existence of human networks, or elsewise, regional healing traditions.
Mr. Georgi Georgiev
University of Sofia
ПОЛИТИКАТА НА БЪЛГАРСКАТА ДЪРЖАВАЗА МАТЕРИАЛНОТО ОСИГУРЯВАНЕНА УЧЕБНОТО ДЕЛО В НАВЕЧЕРИЕТОНА ВОЙНИТЕ (1909 – 1912)
Емилия Еничарова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В навечерието на войните България е икономически най-добре развитата държава на Балканите. В резултат на стопанската стабилизация материалното осигуряване на културно-просветната сфера се подобрява – заплатите в образователния сектор се увеличават, предприемат се решителни мерки за защита на училищните фондове и за разширяване на източниците за формирането им, осигуряват се повече средства за поддържане и строеж на училища.
Keywords: politics, legislation, schools, teachers
THE BULGARIAN POLICIES AIMED TOWARDS FUNDINGEDUCATION BEFORE THE WARS (1909 – 1912)
Abstract. On the eve of the wars Bulgaria is economically the most developedcountry in the Balkans. As a result of the economic stabilization material provisionof cultural and educational sphere improves – salaries in the education sector areincreasing, decisive measures are taken to protect school funds and to expandthe sources of their formation, providing more resources for maintenance andconstruction of schools.
Dr. Emilia Enicharova, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
University of Sofia
ЖЕНИТЕ В ОСМАНСКАТА ИМПЕРИЯ ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА ЕДНА ЗАПАДНОЕВРОПЕЙКА: ПРОИЗВЕДЕНИЯТА НА ЛЕЙДИ МЕРИ МОНТЕГЮ
Александра Миланова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящото изследване разглежда произведенията на английската аристократка и писателка Мери Уъртли Монтегю (1689 – 1762). Нейните трудове са важен извор не само за състоянието на балканските провинции на Османската империя и положението на местното население, но най-вече за един специфичен субект на османското общество – жената. Използвайки за основа личните писма, дневници и съчинения на англичанката, трудовете на нейните биографи, както и панорамни изследвания, засягащи британската пътеписна литература в периода XVIII – XIX век, статията има за цел да изгради възможно най-ясен и пълен образ на жените в източната империя, така както ги вижда или би искала да ги види една западноевропейка в началото на XVIII век.
Keywords: Ottoman Empire, Lady Mary Montagu, women’s rights, harem, maternity
THE WOMEN IN THE OTTOMAN EMPIRETHROUGH THE EYES OF А WESTERN WOMAN:THE WORKS OF LADY MARY MONTAGU
Abstract. The article analyzes the works of the English aristocrat and writer Mary Wortley Montagu (1689 – 1762). Her works are an important source for the Balkan provinces of the Ottoman Empire and the living conditions of the local population, but mostly for one specific subject of the Ottoman society – the woman. Using the personal letters, diaries and travelogues of this English woman and the works of her biographers as well as panoramic studies concerning the British travel literature in the 18th and 19th centuries, the article aims to provide as clear and complete image of women in the Eastern Empire as a woman from Western Europe sees them or would like to see them at the beginning of the 18th century.
Alexandra Milanova, PhD Student
Faculty of History
University of Sofia
ХИТЛЕРИСТКАТА ВЪНШНА ПОЛИТИКА И АРАБСКИЯТ СВЯТ В ГОДИНИТЕ НА ВТОРАТА СВЕТОВНА ВОЙНА: ИРАКСКИЯТ СЛУЧАЙ –РЕАЛНА ИЛИ ХИМЕРИЧНА ВЪЗМОЖНОСТЗА АЛИАНС?
Лъчезар Петров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията е посветена на отношенията между националсоциалистическа Германия и една от арабските държави – Ирак, в годините на Вторатасветовна война (1939 – 1945). Потърсен е отговор на въпроса защо възможността за сключване на германско-иракски алианс така и не се реализира напрактика.
Keywords: Nazi Germany, Hitler, Second World War, Iraq, Middle East, Arab world
HITLER’S FOREIGN POLICY AND THE ARAB WORLD IN THE YEARS OF WORLD WAR II: THE IRAQ CASE – REAL OR CHIMERICAL OPPORTUNITY FOR ALLIANCE?
Abstract. The article discusses the relationship between Nazi Germany and one of the Arab countries – Iraq – during the Second World War (1939 – 1945). The author tries to answer the question why the possibility of concluding a German-Iraq Alliance was never realized in practice.
Lachezar Petrov, PhD Student
Faculty of History
University of Sofia
ПРАКТИЧЕСКИТЕ ЗАНИМАНИЯ, РОЛЕВИТЕ ИГРИИ САМОСТОЯТЕЛНИТЕ ЗАДАЧИ И ТЕХНИЯТПОТЕНЦИАЛ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯВ БЪЛГАРСКИТЕ УЧИЛИЩА ЗАД ГРАНИЦА
Валентина Александрова-Кирова
Българско училище към Посолството на България в Лондон
Резюме. Статията разглежда значението на конструктивистките методи в преподаването по история в българските училища в чужбина. Дадените примери са от практиката на Българското училище към Посолството на България в Лондон – работа по проекти и разиграването на въображаеми диалози, ролеви игри и дискусии по казуси.
Keywords: constructivist approach in teaching, teaching Bulgarian history,Bulgarian schools abroad
PRACTICAL ACTIVITIES, ROLE GAMES AND INDIVIDUALTASKS AND THEIR POTENTIAL FOR TEACHING HISTORYIN THE BULGARIAN SCHOOLS ABROAD
Abstract. The article highlights the importance of the constructivist approach in teaching history in the Bulgarian schools abroad. The examples are from the practical work in the Bulgarian school at the Bulgarian Embassy in London – working on projects, imaginary dialogues; role playing and discussions.
Dr. Valentina Alexandrova-Kirova
Bulgarian School at the Bulgarian Embassy in London
ЕДИН ОСМАНОТУРСКИ НАДПИС ОТ НАЧАЛОТОНА XIX ВЕК В КОНТЕКСТА НА ИСТОРИЧЕСКОТОРАЗВИТИЕ НА АНХИАЛО И ПРИЛЕЖАЩИЯМУ РЕГИОН
Димитър Ницов
Исторически музей – Поморие
Резюме. В Исторически музей – Поморие, се съхраняват забележителни епиграфски паметници от османската епоха. Един от тях би могъл да бъде свързан с времето на кърджалийските размирици из Румелия, които засягат и района на Южното Черноморие по днешните български земи. Връзката между мраморната плоча, изписана с арабско писмо, и региона на Анхиало може да бъде потвърдена само ако бъдат открити допълнителни документални свидетелства, които биха хвърлили повече светлина върху тази тема.
Keywords: Ottoman empire, ottoman turkish, Anchialos, epigraphy
ONE OTTOMAN INSCRIPTION FROM THE EARLYXIX CENTURY IN THE CONTEXT OF THE HISTORICALDEVELOPMENT OF ANHIALO REGION
Abstract. The Historical Museum of Pomorie kept remarkable epigraphic monuments from the Ottoman era. One of them could be related to the time of the „kurdjali riots“ that affected the southern seaside region. The relationship between the marble slab inscribed with Arabic script and Anchialo region can be confirmed only if additional documentary evidence are found.
Mr. Dimitar Nitsov
Municipal History Museum Pomorie