Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 36, 2020

Отговорни в режим на карантина

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-09-2020
в Брой 36, 2020
A A

Учебната година ще започне присъствено във всички училища, а преди това педагогическите им съвети трябва да приемат собствен план с мерки за работа в пандемична обстановка в зависимост от спецификата на образователната институция.“ Това заяви в Националната природо-математическа гимназия министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на среща с медиите. МОН публикува разработените заедно с експерти на Здравното министерство насоки за работа на училищата през учебната 2020/2021 г. в условията на COVID-19.
„Има задължителни мерки, свързани с носенето на маски, с дезинфекцията, почистването, проветряването и хигиената в санитарните помещения. Предложили сме и списък от избираеми мерки, защото съзнаваме, че не всички училища могат да приложат всички мерки. Списъкът ще бъде отворен за споделяне на добри практики и мерки. Във всички случаи това, което трябва да направят, е да не допускат струпване на ученици в коридорите и тоалетните. Най-трудното ще бъде недопускането на взаимодействие на децата от различни паралелки в тези критични зони“, заяви министър Вълчев.
Според просветния министър с голяма доза увереност може да се прогнозира, че пандемичната ситуация ще продължи поне още 10 или 12 месеца и образователната система трябва да намери баланса между гарантиране здравето на децата и учителите и провеждането на пълноценен учебен процес.Министър Вълчев коментира още, че крайните модели на социална дистанция не могат да продължат много месеци и затова всички страни търсят моделите, при които да се намали епидемичната среда на взаимодействие на учениците и учителите в училище.
„Едната е стратегията на смесено хибридно обучение, която предвижда разреждане на класовете, разделяне и редуване на пряко и дистанционно обучение. Отказахме се от нея, защото това ще изискват два пъти повече преподаватели и два пъти повече класни стаи. Затова избрахме модел, базиран на превключването от присъствено към обучение в електронна среда. И е много вероятно да се наложи такова превключване, още повече че се очакват и сезонни грипни вируси“, продължи министър Вълчев. Той информира още, че ще бъде регламентирано и текущото оценяване при различна от присъствената форма на обучение. „При синхронно обучение в електронна среда ще има поставяне на оценки и отсъствия. А при асинхронно обучение ще променим нормативната уредба, така че се пос-
тавя оценка за участие и неучастие“, обясни просветният министър.
Той припомни, че тази седмица Народното събрание трябва да разгледа на второ четене Закона за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование. С част от промените се разписва възможността за провеждане на електронно обучение от дистанция в случаи на извънредни ситуации.
„Стратегията за невзаимодействие между паралелките няма да може да се приложи във всички училища в нейната цялост и между всички паралелки. Но препоръчвам на училищата да я приложат в максимална степен – особено за начален етап, където е най-нежелано преминаването в режим на обучение в електронна среда от разстояние. В него се създават базови умения и прякото взаимодействие с учителя е повече от задължително. А и част от родителите не могат да осъществят ефективна помощ на децата вкъщи“, отбеляза още министър Вълчев. Той съобщи още, че в МОН е получен реферативен обзор на БАН на научните изследвания в областта на невробиологията и невропсихологията, чиито обобщени резултати са категорични – колкото по-малки са децата, в толкова по-голяма степен трябва да се ограничава ползването на електронни устройства. А в предучилищна възраст то трябва да бъде сведено почти до нула. Ползването на електронни устройства и взаимодействието с екрани пречи на образуването на мозъчните връзки, на интелигентността и страда комуникативната компетентност. „В общия случай дори и да четат на такива устройства, то децата четат по-повърхностно. А когато пишат на електронни устройства, използват по-малко думи, пишат с емотикони“, коментира Вълчев.
Министърът заяви, че родителите задължително ще бъдат уведомявани за ситуацията в училище – регулярно веднъж седмично и извънредно при заболяло дете или учител. Особено внимание в училищата ще се обърне на спазването на всички здравни протоколи. „Когато има дете със симптоми, то ще бъде отделено. Незабавно се уведомяват и родителите, които следва да го заведат на лекар. Ако имаме болно дете или учител, незабавно ще се уведомява районната здравна инспекция“, обясни министърът.
Сред предизвикателствата за новата учебна година той постави и осигуряването в максимална степен на компенсаторно обучение, когато се наложи училището да работи в електронна среда. Това важи до голяма степен за учениците от рискови групи или такива, чиито родители са с рискови заболявания. В изпратените до училищата насоки за работа има и списък с хроничните заболявания, при които учениците могат да учат от вкъщи.
„Началният учител върви с паралелката и ако в нея има болен ученик, той се карантинира заедно с учениците. За него не се изисква дистанция с учениците, а такава с останалите учители. Тоест няма да я имаме традиционната учителска стая или ако имаме, то трябва в учителската стая да има дистанция и носене на маски. Учителите, които работят с ученици от повече от една паралелка, трябва да носят маски и да има дистанция с учениците от класа“, информира министърът.
След разговори с родители пък е постигнато съгласие за тази година при медицински причини да се преминава в особена дневна форма с разрешение на местните РУО, която ще ползва режима на самостоятелната форма, но с предимствата на другите форми – най-вече дистанционна форма или обучение в електронна среда. Възможност за това ще бъде разписана с измененията в Закона за предучилищното и училищното образование. „Ще се опитаме да направим всяка една от тези форми на обучение, които имаме в Закона, по-пълноценна с повече часове за допълнителни консултации, повече възможности за срещи с учителя. Променяме и проекта „Подкрепа за успех“, така че да можем чрез него да финансираме допълнителните часове“, разясни министър Вълчев.
Освен това през новата учебна година ще има и възможност за дистанционна форма на обучение. За целта между 15 и 20 училища в страната ще станат центрове за дистанционна форма за обучение. На практика в тях ще бъде организиран втори образователен процес с допълнителни часове за учителите или с привличането на допълнителни учители. Подобни центрове ще обучават ученици от повече от една община и област. Прогнозите са тези центрове да заработят в края на септември или в началото на октомври. В Закона е записано, че дистанционната форма за обучение е за учениците от V до XII клас, припомни министърът.
„Различните форми съдържат различни предимства. Това, което се опитваме да направим, е максимален компенсаторен пакет и независимо каква е формата, да имаме максимум възможности за компенсиращо обучение и допълнително взаимодействие с учителите – заяви министър Вълчев. – Предстои ни трудна година, но и редица световни лидери заявиха, че ако оставим училищата затворени, рискуваме да има повече негативни последствия върху децата, отколкото може да причини пандемията от COVID-19. Генералният секретар на ООН дори говори за поколенческа катастрофа“, обобщи министър Вълчев.

 

Задължителни мерки в училищата за ограничаване на рисковете от разпространение на COVID-19

1. Спазване на общите здравни мерки.
2. Носене на лични предпазни средства (маски или шлемове). Носенето на маска или шлем в класната стая от учениците е по желание. Носенето на маска или шлем е задължително:
– в общите закрити части на учебната сграда – преддверие, фоайета, стълбища, коридори, санитарни възли, медицински кабинет, учителска стая, библиотека, бюфет и столова (освен при хранене) – за всички ученици, учители и външни лица;
– в класните стаи и другите учебни помещения от учителите, които преподават на ученици от повече от една паралелка/клас/етап. При учители, които преподават само в една паралелка, носенето на защитна маска/шлем е по тяхно желание;
– в училищните автобуси.
Маските за учениците се осигуряват от децата, респ. техните родители. Училищата осигуряват маски в случаите, когато учениците нямат такива или не са подходящи за ползване, а за учителите – маски или шлемове.

3. Дезинфекция на повърхностите и проветряване.
Необходимо е всекидневно двукратно (преди началото и след приключване на смяната) влажно почистване и дезинфекция на подове, бюра, чинове, маси, дръжки на врати, прозорци, ключове за осветление, бутони на асансьори, парапети, уреди, екрани, тоалетни чинии, мивки, кранове и др., а при наличие на потвърден случай на COVID-19 хигиенните и дезинфекционните мероприятия в зависимост от обектите варират от 4 пъти на ден до дезинфекция на всеки час.
Учебните стаи се проветряват по време на всяко междучасие, като се обръща специално внимание на кабинетите, учителската стая, физкултурния салон, лабораториите, работилниците, в които повърхностите, мишките, клавиатурите и инструментите се дезинфекцират във всяко междучасие.
Във всички санитарни помещения и тоалетни в училищата е необходимо да се следи за изразходването и своевременното осигуряване на течен сапун или дезинфектанти, еднократни салфетки за подсушаване на ръцете, тоалетна хартия, както и регулярно изхвърляне на боклука.
На дезинфекция и почистване подлежат и училищните автобуси преди и след всеки курс.

4. Засилена лична хигиена и условия за това:
– осигуряване на течаща топла вода и сапун във всяко санитарно помещение и в тоалетните;
– поставяне на автоматични дозатори за дезинфектант за ръце на входа на училището, в учителската стая и в коридорите, а при възможност – и в класните стаи, лабораториите и работилниците;
– създаване на навици за миене на ръцете с течен сапун и топла вода след посещение на тоалетната, преди хранене, след отдих на открито/физическа култура, при кихане и кашляне;
– правилно използване на дезинфектант за ръце, който се нанася върху чисти ръце;
– елиминиране на вредни навици, свързани с докосване на лицето, носа, устата и очите.

5. Спазване в столовата и в бюфета на публикуваните на интернет страницата на МЗ и БАБХ „Препоръки към бизнес операторите и работодателите от хранителния бизнес“.
6. Създаване на вътрешноучилищна организация и спазване на правилата във връзка с епидемията:
– определяне от директора на лице, отговорно за организация и спазване на правилата;
– разпределяне на отговорностите в училищния екип и задълженията на останалия персонал, в т.ч. и графици за дежурства;
– запознаване на персонала, учениците и на външните посетители със здравните изисквания;
– създаване на организация на хигиенните и дезинфекционните дейности и запознаване с инструкциите за начина на ползване на съответните биоциди.

7. Максимално ограничаване на контактите между ученици от различни паралелки при занимания по интереси:
– организиране на групи в рамките на паралелката, а при необходимост от смесване на ученици от различни паралелки,
в т.ч. и от различни училища – разреждане на учениците и осигуряване на нужната дистанция, която не позволява пряко взаимодействие;
– при заниманията по интереси, свързани с колективни спортове, се прилагат актуалните здравни регулации на МЗ.

Your Image Description

Свързани статии:

Препоръчителни мерки на МОН за ограничаване на рисковете от разпространение на коронавируса Default ThumbnailТрафикът на хора – съвременното робство МОН ще проверява за скрити отсъствия България е там, където има хора, които говорят български и мислят като българи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Тема на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

„Звездни“ онлайн наблюдения за любители

Следваща статия

Препоръчителни мерки на МОН за ограничаване на рисковете от разпространение на коронавируса

Следваща статия
Търсят се педагозите,  които вдъхновяват

Препоръчителни мерки на МОН за ограничаване на рисковете от разпространение на коронавируса

СТЕМ средата е бъдеще, което започва днес

СТЕМ средата е бъдеще, което започва днес

„Задължителна“, или думичката, която разбуни духовете

„Задължителна“, или думичката, която разбуни духовете

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 4s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2024, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на сп. Философия 2022 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2021, година XXX
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"