С реновирани басейни вече разполага СУ „Христо Ясенов“ – Етрополе
Стоян СТОЯНОВ
С реновирани покрити басейни ще посрещне новата учебна година СУ „Христо Ясенов“ – Етрополе. Те са официално открити преди дни. Големият 25-метров басейн в спортния комплекс на училището не работи от 2016 г. поради лоша вентилация, недобро затопляне на водата и необходимост от други ремонти. Ремонтиран е и басейнът за по-малките деца. Необходимите дейности са финансирани по благотворителната програма „Българските добродетели“ на дружествата „Геотехмин“, „Елаците-Мед“, „Геострой“ и „Геотрейдинг“ – част от индустриалната група „Геотехмин“, която е най-големият работодател в региона.
„През последните две учебни години по програмата „Българските добродетели“ на „Геотехмин“ са направени много ремонти в училище. Като се започне от изграждането на ново парокотелно с подмяна на вида гориво. Изградено е парно отопление в общежитието, топлопровод до басейна и са направени частични ремонти в сградата на училището. Във физкултурния салон е поставен нов дъбов паркет, направена е и вентилационна система, както и топло- и хидроизолация на покрива. При ремонта на басейна са подменени помпи, поставени са влагоуловители и мощна вентилационна система, която осигурява комфорт в помещението“, разказва за „Аз-буки“ директорката на училището Мила Манчева. Изцяло обновени са и инсталациите в басейна. Поставена е специална висококачествена настилка против хлъзгане. Вече има и нови съблекални и бани, както и енергоспестяващо LED осветление.
Директорката на училището отбелязва, че басейнът ще започне да се ползва активно от есента, тъй като има още няколко административни стъпки. На първо време, ще имат достъп само ученици от училището. Предстои да се намери точният механизъм за издръжка на съоръжението, което не е по силите само на училището.
Извън тези ремонти със съдействието на Общината е реновирана и ученическата столова. Ремонтирани са санитарни помещения, изградена е и добра вентилационна система. Ремонтирани са входът и стълбищните клетки на спортния комплекс. Обновени са затворените преди 15 години тоалетни на втория етаж в училището.
Всичко това са ценни придобивки за СУ „Христо Ясенов“, в което през отминалата учебна година се обучават около 730 ученици, сред които и възпитаниците на футболната академия „Христо Стоичков“. В последните две години се отчита ръст в приема в I клас, като са разкрити по четири паралелки. Толкова са заложени и за новата учебна година. „Рязко намаляха учениците ни, когато спадна броят на учениците в общежитието. През 2015 – 2016 г. в него имаше около 90 деца, които идваха тук, за да са част от футболната школа.
В един момент, по причини извън образованието, те станаха по-малко. Сега там са 32 момчета“, споделя директорката Манчева.
През май училището изпраща зрелостниците от паралелки с профили „Икономическо развитие“, „Чужди езици“ и „Физическо възпитание и спорт“, която няма наследник в следващите класове. Бъдещите дванайсетокласници ще се обучават в профилите „Чужди езици“, „Икономическо развитие“ и „Предприемачество“. Приемът за есента в VIII клас предвижда традиционния профил „Чужди езици“ с интензивно изучаване на чужд език (английски) и профилиращи предмети английски език, испански/руски/немски език и за втора поредна година „Софтуерни и хардуерни науки“ с интензивно изучаване на чужд език (английски) и профилиращи учебни предмети информатика, информационни технологии.
А как се справят тази година възпитаниците на гимназията на НВО и ДЗИ? „Има какво да се желае – казва Манчева. – Зрелостниците постигнаха над средния резултат за страната на изпита по английски език в профилирана подготовка за ниво В2. По няколко от останалите предмети за ДЗИ пък стоим над средните резултати за Софийска област – математика, история, биология. На НВО в
X клас резултатите по математика не са добри. По БЕЛ в X и в VII клас сме над средните за областта и около средните за страната. По математика в VII клас резултатите ни са по-ниски от миналогодишните, макар и над средните за областта. Такива са и в IV клас. За сметка на това по български език стоим много добре при четвъртокласниците, като резултатите са над средните за страната.“
Според събеседничката ми различни фактори оказват влияние върху тези резултати. „Много лесно е да обвиним за това само онлайн обучението през последните три години. Безспорно, то оказа своето влияние. Но при него огромният стрес беше при връщането към присъствено обучение в училище. Получи се сблъсък между очакванията на учениците и желанието на учителите да наваксат. Не трябва да изключваме и факта, че особено за втория ДЗИ по профилирана подготовка се предполагаше усвояването на нелек материал“, смята Манчева.
Директорката отбелязва още, че завършващите X клас са се интересували живо как са преминали матурите по профилиращите предмети и какво е отчетено като трудност, за да направят своя избор за трети и четвърти профилиращ предмет във втори гимназиален етап. „Тук вървим по по-трудния начин – правим сборни групи по трети и четвърти профилиращ предмет с единственото желание да дадем възможност на децата наистина да стигат до желани предмети, които ще са им необходими след това. По-сложно е за организация, но е по-полезно за тях“, уточнява събеседничката ми.
В продължение на три години Етрополската гимназия е част от Списъка на иновативните училища в страната. Иновацията „На училище с книжка и мишка“ е свързана с обучението на децата от начален етап за работа с дигитални устройства с образователна насоченост. „И това бе нашият старт в онлайн обучението. Децата от паралелките, в които се реализираше иновацията, много по-лесно се приспособиха и родителите им бяха подготвени за промяната, която се наложи – коментира Манчева. – Можем да мислим за нова иновация, но това не трябва да става на всяка цена, година след година. Необходимо е да има логика, смисъл и надграждане на постигнатото в подобни действия.“
През отминалата учебна година в училището са сформирани 15 клуба за занимания по интереси – както в областта на математиката и природните науки, така по изобразително изкуство, танцови и вокални групи, има и два мажоретни състава. Учениците участват редовно в различни състезания и конкурси, макар и не толкова масово през пандемичните години. Преди ковид редовно се включват в Ученическите игри, откъдето печелят отличия и във финалите.
Зад постиженията на възпитаниците на училището стои екип от 83-ма педагози, в който преди няколко години се осъществява голяма смяна на поколенията.
В класните стаи влизат много млади педагози, сред които и бивши възпитаници на гимназията. „Изключително доволна съм от попълненията млади колеги. Имат интерес и желание, стараят се и са иновативни, без някой да изисква това от тях. В тях може и сме длъжни да инвестираме“, категорична е директорката. Специално подчертава колко бързо колегите ѝ израстват в технологично отношение при преминаването в онлайн режим на работа.
В предходните години СУ „Христо Ясенов“ участва в Националната програма „Иновации в действие“, като учителите споделят опит и практики с други иновативни и неиновативни училища от страната. Работят и по други национални програми на МОН. Кандидатствали са и по новата програма „Заедно в изкуствата и в спорта“.
„По „Еразъм+“ приключихме проект в края на 2021 г. с партньори от Италия, Испания, Гърция, Словакия, Норвегия. Последни бяхме домакини ние. Много е мотивиращо за децата. Включително и със състезателния характер на процедурата да бъдат избрани да се включат в дейностите по проекта. Благодарение на това участие доста ученици започнаха да търсят самостоятелно участие в „Еразъм“ проекти. И вече няколко години поред имаме ученици, които кандидатстват, биват одобрявани и се включват в мобилности в чужбина. А когато се върнат, споделят със съучениците си преживяното и наученото. Тази инициативност, която искахме да събудим, много ме радва. Вече има деца, които разчитат на себе си, за да продължат в различна посока“, споделя директорката Манчева. Заедно с колегите си сега се подготвят за участие в нов проект по Европрограмата.
Мила Манчева, директор:
Колеги по математика и по биология от училището участваха в обсъждането на учебните програми. Не смятам, че в кратки срокове ще станат промените, които очаква обществото. Но е чудесно, че разговорът по програмите започна, че се коментират учебният материал и облекчаването му.
Трудно се правят промени. Трябва да се съобразим с онова, което търсят от нас родителите и децата, за да им го предложим. За всички тях проблемът е в липсата на процес на затвърждаване на изучения материал.
Няма лошо да се променят началото и краят на учебната година, но да се обмисли внимателно доколко училищните сгради в страната са пригодени за обучение в летните месеци. Защото няма как да има нормален учебен процес в класна стая, в която температурата е над 30 градуса. Трябва да подсигуряваме условия. Категорично смятам, че и дете, и учител, влизайки за половината от деня в една сграда, трябва да се чувстват добре, да им е приятно в нея, за да можем да изискваме от тях всеотдайност, усърдие и да търсим резултати.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg