Младият екип на детската градина в Батановци пише проекти
и така модернизира образователната инфраструктура
Татяна ДИКОВА
Ако някой ме попита дали детските градини работят по проекти, моят отговор винаги би бил повече от категоричен – работят. И съветът ми е да се запознае с всекидневието на деца и учители в Детска градина „Валентина Терешкова“ в гр. Батановци, област Перник. Начело на образователната институция е Ани Паласкова. Стъпва за първи път в градината преди 20 години като учител. Възпитаничка е на Югозападния университет „Неофит Рилски“ с магистърска степен по предучилищна и начална училищна педагогика. Следват Софийският университет „Св. Климент Охридски“ и магистърска степен по мениджмънт на образованието. В Алма матер защитава и I ПКС. Носител на Почетно отличие „Неофит Рилски“ на МОН за дългогодишна цялостна високопрофесионална трудова дейност в системата на предучилищното образование.
Но да се върнем на темата за проектната работа на една детска градина. Екипът на „Валентина Терешкова“ е изключително отворен за работа с бъдещи педагози и е работодател по „Студентски практики“ фаза 1 и 2 – проект, финансиран по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
„Желанието ни е продиктувано от факта, че всеки от собствен опит се е убедил колко много сме на „ти“ с теорията, завършвайки университета. Но това ни най-малко не помага, когато застанем пред двайсетина дечица, всяко със своя характер и всички готови за поредната лудория. Много е важно още докато си студент, да влезеш в детската градина и лично да се убедиш за какво иде реч. И наистина ли да бъдеш детски учител, е твоето призвание“, казва директорката. Връща лентата назад към времето, когато за първи път влиза в ролята на учител, за да се убеди от личен опит, че наученото в университета няма общо с реалността на професията.
Участието в „Студентски практики“ е и лакмусът за това дали младият човек правилно се е насочил към професията педагог в предучилищната степен.
В детската градина ли е мястото му за реализация през следващите десетилетия. Затова ДГ „Валентина Терешкова“ се включва в Проекта, а фактът, че студентите идват на практика, говори, че ясно си дават сметка за изключителната възможност, която им се предоставя.
Общо по 9 проекта работи екипът на детската градина – към МОСВ, ОПНОИР, ОПРЧР, както и по национални програми на МОН.
През 2020 г. Националната програма „ИКТ в системата на предучилищното и училищното образование“ позволява на детските градини да кандидатстват за мултимедийно оборудване. „Идеята е да се дигитализира образованието, включително и в най-ранния етап, а
децата да имат достъп до един съвременен модел
на образование и възпитание.
По Програмата получихме част от необходимата ни техника, а останалата закупихме със средства от дарения.
Детската ни градина не е голяма, посещава се от 103 деца – 5 групи, включително една яслена. Но можем да се похвалим, че имаме три интерактивни дъски. Те се използват активно от колегите, които работят с предучилищните групи и във филиала в
с. Ярджиловци. Такова съотношение брой деца – техника няма да видите и в най-модерните детски градини в големия град“, с право се гордее Ани Паласкова.
Община Перник, част от която е гр. Батановци, се подготвя и четиригодишните задължително да бъдат обхванати в предучилищни групи. Към момента се търси мнението на родителите за необходимостта и ползата от това децата да посещават задължително детска градина от 4-годишна възраст.
За щастие, единствената детска градина в Батановци – „Валентина Терешкова“, има необходимата база. Сградата пострадала сериозно от земетресението през 2012 г. Затова е построена нова с всички условия за пълноценни занимания, игри и отдих на децата.
ДГ „Валентина Терешкова“ е средищна, има филиал в село Ярджиловци и се посещава от деца и от съседните населени места, дори от по-отдалечените села Гигинци и Зидарци. Интересното обаче е, че в нея са се записали и малчугани, които живеят в областния център – Перник. А възрастовият диапазон на малчуганите е от 10 месеца до 7 години.
„Всички деца за нас са значими и имат равни права на достъп до качествено предучилищно образование“, категорична е моята събеседничка. И така обяснява изключителната активност на ръководената от нея детска градина по отношение на работа с деца със специални образователни потребности и такива от уязвими групи и участието в проектите „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ и „Подкрепа за приобщаващо образование“ – и двата финансирани от ОПНОИР, както и по приоритетна ос 4 „Подобряване достъпа до образование и обучение“ по ОП „Развитие на човешките ресурси“. Точно в името на децата на проектен принцип от тази година в детската градина работят ресурсен учител, логопед и психолог.
„Те изключително много помагат на учителите, и най-вече на децата.
Резултатите от тяхната работа радват и родителите.
Немалко от дечицата ни имат потребност от обща подкрепа, например при обучителни
затруднения или с логопедични проблеми. Така специалистите ни обхващат и работят с всички деца в нужда и ги учат да говорят на правилен, книжовен български език“, пояснява директорката. Убедена е, че подобни положителни резултати, като цяло, повишават и доверието на родители и общество към образователната институция. „Нашите родители са доволни от това, което предлагаме на децата. А това затвърждава имиджа на образователната институция. Не са редки случаите, когато самите родители ни търсят за помощ за преодоляване на проблем с възпитанието и израстването на детето, на обучителни и логопедични проблеми. Това означава, че ни се гласува доверие“, обобщава Ани Паласкова.
„Слънцето ме кани навън да играя“, „Зелена стая за учене на открито“, детски кът за игра на открито – това са част от придобивките за малчуганите във „Валентина Терешкова“ – придобивки, които ги правят съпричастни към природата, ползите и грижите за нея от ранна възраст.
Учителите в ДГ „Валентина Терешкова са млади хора (най-възрастният е на 46 г., а най-младият на 24 г.). Изключително амбицирани са да въвеждат иновативни практики в работата си, а това предполага и модерна инфраструктура за образование, игри и възпитание. Екология, информационни и комуникационни технологии, насърчаване на четенето, фолклор са само част от областите, към които педагозите проявяват интерес. Затова екипът участва в толкова много проекти и национални програми и печели призови места на национални и международни конкурси – Xanthi Greece 9th BIENNALE 2O2I; конкурс за Васил Левски в Българското училище „Васил Левски“ в Париж 2021 г.; Международен конкурс за детска рисунка в Българския културен център в Сиатъл, щата Вашингтон, САЩ, 2021 г.;
колективна изложба в Мадрид, Испания, 2020 г.; Международен детски великденски фестивал в Босилеград, Сърбия, 2020 г..
„За нас екологията и усилията, които човек трябва да полага, за да запазим планетата Земя, са сред водещите образователни теми, и то от най-ранна възраст. Затова изградихме зелена класна стая за учене на открито и екокът. Интересното в случая е, че важният партньор са родителите. Идеята ни е – и тя среща тяхната подкрепа, децата да опознаят природата, да прекарват максимално дълго време на открито, да познават нуждите ѝ и да се грижат за опазването ѝ“, пояснява Ани Паласкова. А като се казва максимално време на открито, се има предвид не само игри, но и за образователни ситуации, като за целта в зелената класна стая в централната сграда са обособени работни масички със столчета, а във филиала – беседка.
При такъв млад екип ролята на наставника е много важна, особено при констатацията, че новодипломиралите се педагози идват в детската градина все по-неподготвени за това, което ги очаква. Във „Валентина Терешкова“
всеки млад новопостъпил учител получава компетентна подкрепа от колегите, натрупали вече опит.
Наставничеството не се заплаща, макар че съществува в най-чиста форма. Другата възможност да се трупат заедно с опита и нови знания след университета, е квалификацията. „Това също е силната ни страна. И заради това, че колегите ни са млади, и заради убеждението ни, че човек трябва да учи цял живот, защото винаги има какво да научи. Затова непрекъснатата квалификация просто няма алтернатива. Ужасно би звучала императивната фраза: „Знам всичко!“, казва Ани Паласкова.
Всеки месец един учител подготвя разработка в различна форма и на различна тема и я представя пред целия екип. Използват се и всички възможности на Националната програма „Квалификация“. „Важно е обаче квалификацията да не се провежда само заради необходимостта от събиране на кредити. Но това е личен избор, а при екипната квалификация зависи от директора на образователната институция. Той съгласува, разбира се, всичко с екипа, който ръководи. Ако педагогът се е насочил към квалификацията с цел да получи повече знания и умения, това е възможно най-добрият вариант. Съответно със своя поглед и разбиране за качествено образование подбира образователната институция, с която иска да работи, избира и темата, която ще му даде необходимите знания.
Ако нещата се правят само заради кредита, ефект няма да има – категорична е директорката. – Събрали сме достатъчно кредити.
Не е никакъв проблем. Но ако си отговорен човек, това не може да ти бъде цел. Не одобрявам и „пътешествията“, с други думи екскурзиите до екзотични дестинации, като форма на квалификация. От опита си мога да кажа, че водещи при избора трябва да са потребностите на екипа, на обучителя, темата и качеството на самото обучение, което педагогът ще получи.“
Мандатността на един директор може да бъде и полезна. Ако в един момент той реши, че е постигнал всичко за институцията, която ръководи, и забави темпото в очакване на пенсионирането, това се превръща в проблем за институцията, е друго мнение на директора на ДГ „Валентина Терешкова“. „Няма нищо лошо и нищо стресиращо през определен период директорът да се отчита докъде е стигнал и каква стратегия изпълнява в полза на училището или детската градина“, смята Ани Паласкова. За предизвикателство приема варианта един доказал се през своята мандатност директор отново да бъде такъв, но на друга институция, която например изпитва затруднения, и със своя опит да я „вдигне на крака“.
А като педагог е категорична – учебните помагала и програмата в предучилищните групи трябва да бъдат с акцент овладяване на българския език. От това зависи успеваемостта на детето в училище, където още от първи клас се продължава с надграждането на знанията по езика. Без него няма как детето да успее в училище.
И едно лично мнение – би било добре изучаването на християнската религия да започва още от детската градина. Разбира се, с изричното желание на родителите, във факултативна форма, при ясно разписана методика и официално одобрени учебни помагала.
„За мен християнските ценности са много важни за възпитанието на човека и за израстването му като личност. Затова е хубаво още от ранна възраст децата да са запознати с тях. Подобни морални устои могат да бъдат само от полза за обществото и за личността“, заключава Ани Паласкова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg