Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Образование и наука с хоризонт 2029 г.

Министерският съвет очерта приоритетите в сектора в Програмата за управление в периода 2025 - 2029 г.

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
25-02-2025
в Новини 2025
A A
Снимка Олег Попов

Изработване на концептуално нови учебни програми и учебни планове за средното образование. Приемане на стандарт за качеството и работещ механизъм на оценка на добавената стойност на училищата. Въвеждане на стандарт за качество в ранното детско развитие и грижа. Диференциране на финансирането на държавните висши училища в зависимост от комплексна оценка за качество и реализация.

Това са част от мерките за промяна в образователния сектор, заложени в Програмата за управление на Република България за периода 2025 – 2029 г. Документът бе приет от Министерския съвет и публикуван на интернет страницата на правителството тук.

В Програмата, фокусирана върху качеството на живот на хората, акцент е поставен на образованието, здравеопазването и развитието на пазара на труда. В тази връзка, в сектор „Образование и наука“ са формулирани няколко основни приоритета, като са посочени и мерките за тяхното постигане с цел създаването на интегрирана и иновативна образователна среда, която да осигури качествено предучилищно, училищно и висше образование.

Подготвени и мотивирани учители

Осигуряването на подготвени и мотивирани учители ще се постига чрез поддържане възнагражденията на педагогическите специалисти на ниво поне 125 на сто от средната брутна работна заплата за страната.

Залага се промяна в подготовката и квалификацията на учителите и директорите, насочена към формирането на компетентности, както и на ефективна подкрепа чрез наставничество. Ще бъде въведен модел на обективна оценка на работата на учителите и директорите на базата на постигнати резултати.

И не на последно място е посочена необходимостта от промяна в учебните програми и в начина на преподаване в професионалните направления във висшите училища, които обучават бъдещите учители.

Подобряване на качеството и достъпа до училищно образование

С оглед подобряването на качеството и достъпа до училищно образование се отбелязва, че основна цел е промяната в доминиращата култура на учене – от заучаване и възпроизвеждане на знания към формиране на умения и нагласи, функционална интелигентност и мотивация за учене.

Постигането ѝ е обвързано с реализирането на няколко мерки – изработване на концептуално нови учебни програми и учебни планове, насочени към развиване на ключови компетентности, въвеждане на формати на оценяване с фокус към функционалност и приложимост на знанията и насърчаване на образователните иновации на всички нива в системата.

Нови учебни програми ще бъдат разработени в спортните училища и в училищата по изкуствата и по културата.

С оглед промяна в културата на управление в образованието е разписано приемането на стандарт за качеството и работещ механизъм на оценка на добавената стойност на училищата, намаляване на административната тежест и промяна във фокуса на работа на регионалните управления на образованието към оценяване качеството и ефективността на политиките.

Друга голяма цел на системата е приобщаването и развитието на способностите и интересите на всяко дете. Разписаните мерки предвиждат координирана работа на институциите за обхващане на всяко дете и ученик в системата и предотвратяване на отпадането. Ще се въведе цялостен подход към преподаване и възпитаване на здравословен начин на живот на децата. Ще бъдат разширени и мерките за приобщаване на децата и учениците със специални образователни потребности, за подкрепа на личностното развитие и за десегрегация.

Сред целите за развитие на образователния сектор е посочено и продължаване процеса на дигитална трансформация на предучилищното и училищното образование.

Набелязаните мерки предвиждат въвеждане на дигиталната грамотност хоризонтално в учебните програми. Акцентира се върху развиване на дигитални умения и насърчаване на дигитална креативност у учителите и учениците чрез обучения, квалификации, подкрепа и достъп до дигитални ресурси и инструменти. Ще се работи за осигуряване на сигурна и стабилна дигитална инфраструктура за всички участници в образователния процес, се посочва още в документа.

Предвид бързото развитие на технологиите се залага на развиване на грамотност и умения, свързани с етичното и ефективно използване на изкуствения интелект. Посочено е още развиване на капацитет на училищно, регионално и национално ниво за управление на процеса по дигитална трансформация.

Акцент в образователния сектор е и развитието на средно образование, съобразено с нуждите на пазара на труда и професиите на бъдещето. В тази връзка се предвижда разширяване на професионалното образование и дуалната форма на обучение според регионалните потребности на икономиката. Ще бъдат разработени и приложени гъвкави учебни планове и програми по професии.

Ще се финансират ученически практики на реални работни места. Ще се разширява и мрежата от високотехнологични училища чрез изграждане на нови и развиване на съществуващите. Национален кариерен център за учениците ще подпомага ориентирането им за бъдеща реализация.

Модернизирането на физическата среда във всички училища, детски градини и центрове за специална образователна подкрепа също е изведено като една от целите в образователния сектор. Предвидените мерки обхващат увеличаване на ресурсите за изграждане и пристрояване на ясли, детски градини и училища с фокус изграждане на достъпна архитектурна среда, програма за модернизация на дворовете на образователните институции, продължаване изграждането и ремонта на физкултурни салони и спортни площадки, както и площадки за пътна безопасност.

Училищата и детските градини ще бъдат стимулирани да произвеждат и използват зелена енергия за своите нужди.

Интегрирана политика за ранно детско развитие

Целта на интегрираната политика за ранно детско развитие е засилената координацията между институциите за подкрепа на личностно развитие и интеграция на децата. Разписаните мерки предвиждат разработване и въвеждане на стандарт за качество в ранното детско развитие и грижа, както и система за наблюдение и оценка на качеството. Записано е и въвеждане на модел за езикова подкрепа и успешна интеграция на всички деца в предучилищното образование.

Залага се и на разширяване на националната програма за насърчаване внедряването на образователни иновации в детските градини.

Ще бъде разработена и методика за определяне постиженията на децата при постъпване в детска градина и за училищна готовност при постъпване в I клас.

Повишаване на качеството и репутацията на българското висше образование

Набелязаните мерки за повишаване на качеството на висшето образование, модернизация и привличане на чуждестранни студенти предвиждат създаване на система от стимули и правила за завишаване на изискванията за придобиването на висше образование.

Посочено е повишаване на възнагражденията на академичния състав и поддържането им на ниво около 180 на сто от средната работна заплата за страната.

Записано е и увеличаване на стипендиите на студентите и докторантите, както и на стимулите за публикуване в референтни издания и регистриране на патенти.

Акцент е дигитализацията на висшите училища и поощряването на създаване и ползване на отворени електронни образователни ресурси.

Предвижда се и популяризиране на българското висше образование по света и активна работа за привличане на чуждестранни студенти в българските висши училища.

С цел подобряване приложимостта на висшето образование и на връзката с пазара на труда е посочена необходимостта от учестена актуализация на учебните програми, определяне на приема в държавните университети в зависимост от потребностите на пазара на труда и на обществото.

Ще се прилага

диференциране на финансирането на държавните висши училища в зависимост от комплексна оценка за качество и реализация.

За повишаване качеството на управление на висшите училища се предвиждат промени в акредитацията, насочени от оценка на формално разписани процедури към обективност, оценяване на ефективността на политиките и реалното качество. В същото време, ще се регламентира модел за споделено ползване на ресурси между университетите и създаването на обединения от висши училища.

Ще се поощрява и участието на висшите училища в европейски алианси и проекти за иновации.

Развитие на науката и научните изследвания

Основната цел на политиките в сектора е осигуряване на високо качество на научните изследвания. В тази връзка е заложено устойчиво увеличаване на публичното финансиране за научните изследвания и иновациите – от 0,3% от БВП до минимум 1 процент.

Записано е и разработване на модел за устойчиво финансиране на многогодишни научно-иновационни програми на изследователските висши училища и научните организации, както и осигуряване на съвременна научна инфраструктура и модернизиране на съществуващото научно оборудване.

Фокус е поставен и върху привличане на млади хора за дългосрочна кариера в областта на науката и на сътрудничество с бизнеса за привличане на частни инвестиции в научни изследвания. Освен това висшите училища с финансова насоченост ще бъдат стимулирани да привличат преподаватели от бизнеса.

Друг акцент е интернационализацията на българската наука и интегрирането ѝ в европейското и световното научноизследователско пространство. За целта у нас ще бъдат привличани водещи световни учени и ще бъдат установявани дългосрочни партньорства.

Българските учени ще бъдат подпомагани за по-активното участие в европейски и международни научни програми и инициативи. Предвиждат се и стимули за българските научни институти и висши училища за включване в научноизследователски алианси на европейско и международно ниво.

България като духовно и езиково пространство по целия свят

Осъществяването на този приоритет залага на включване на българите извън страната в родната образователна система. За постигането на целта се предвижда увеличаване на подкрепата за българските неделни училища и за създаване на мрежи от училища за съвместна дейност, включително за организиране на дистанционно обучение.

Записано е създаване на програма за обмен между български училища в страната и такива зад граница, както и финансови стимули за изграждането на мрежи и партньорства.

Ще се осигурят и обучения на учителите от българските неделни училища, както и на местни учители, преподаващи български език и култура.

Не на последно място, ще се регламентира допълнителен държавно финансиран прием и увеличаване на стипендиите за студентите от българската диаспора.

Приоритетна цел е и популяризирането и утвърждаването на българския език по света.

Като мерки в тази посока са посочени усилия за признаване на българския език като част от образователните системи на други държави и възможност за изучаването му. Разширяване на изучаването на български език по света чрез повишаване броя на лекторатите по българистика в чуждестранните университети, броя на студентите и докторантите и увеличаване размера на финансирането им. Предвижда се и създаване на национален тренировъчен център за подготовка на преподаватели в чужбина.

Резултатът от усилията е утвърждаването на България като духовно и езиково пространство по целия свят чрез подкрепа на българската диаспора.

Развитие на устойчива иновационна политика

В сектор „Иновации и растеж“ на Програмата се посочва, че сред основните предизвикателства пред страната са ниските инвестиции в научна и развойна дейност – под 1% от БВП, недостатъчният ръст на преките чуждестранни инвестиции и ограничената подкрепа за индустриални и технологични проекти. Бавната дигитализация, слабата интеграция между науката и бизнеса и липсата на координация в развитието на стратегически технологии допълнително възпрепятстват напредъка.

Посочено е още, че са необходими комплекс от мерки, които да доведат до

величаване на инвестициите в научни изследвания до 2% от БВП

и засилване на конкурентоспособността на икономиката.

С оглед насърчаване развитието на научноизследователска и развойна дейност в подкрепа на иновационната среда се предвижда преструктуриране на Националния иновационен фонд и създаване на Съвет по иновации и научни изследвания. Залага се на подкрепа за развитие на центровете за компетентност и за върхови постижения, на лабораторния комплекс на „София Тех парк“ и на техни обединения.

Една от основните цели в тази посока е развитие на среда за трансфер на технологии и ускорено внедряване на иновации. За осъществяването ѝ се залага на развитие на национален модел и правила за трансфер на знания и технологии и определяне на съществуващо звено за неговото прилагане. Ще се предоставя подкрепа за индустриални партньорства за трансфер на знания и технологии.

Предвижда се и структуриране на Фонд за технологичен трансфер – дялови и квазидялови инвестиции. Ще се създаде и акселератор в рамките на Ускорител за иновациите в отбранителния сектор, както и инкубатор в сферата на космическите технологии към Европейската космическа агенция.

Цел ще бъде и развитието на хоризонтална иновационна политика в ключови сектори. Предвидените мерки обхващат разработване и прилагане на национална политика за ускорено развитие и внедряване на изкуствен интелект, създаване на национална стратегия в областта на космическата политика и присъединяването на България като асоцииран член към Европейската космическа агенция, създаване и определяне на национален компетентен орган за космически услуги и национален електронен регистър по дейностите и операциите в орбита.

Ще се създаде и институционална иновационна мрежа в сектори като енергетика, отбрана, високи технологии, образование, здравеопазване и финанси.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Стипендията на докторантите става 1227 лева Министър Красимир Вълчев проведе онлайн среща с началниците на регионалните управления на обраозваниетоМинистър Красимир Вълчев очерта приоритетите в средното образование Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обсъди приоритетите във висшето образование на среща с ректорите, синдикатите в сектора и представители на студентските съветиМинистър Красимир Вълчев обсъди с ректорите приоритетите във висшето образование Средствата за образование нарастват до 4,8% от БВП

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Министерски съветобразованиеприоритетипрограма за управлениеРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Министър Вълчев: Математическите гимназии са ключови, за да бъде България силна в ерата на изкуствения интелект

Следваща статия

Русенският университет избра зам.-ректори и ръководители на центрове

Следваща статия
Русенският университет избра зам.-ректори и ръководители на центрове

Русенският университет избра зам.-ректори и ръководители на центрове

Парламентарната комисия по образованието и науката прие на първо гласуване предложения законопроект за държавния бюджет на страната за 2025 г.

Ресорната комисия в Народното събрание подкрепи проектобюджета за образование и наука за 2025 г.

Обученията по киберсигурност на ученици, учители и ръководни екипи в училищата в цялата страна ще се провеждат всяка година по Националната програма на МОН за информационни и комуникационни технологии в системата на предучилищното и училищното образование

Обучения по киберсигурност в над 100 училища

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 4s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2024, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на сп. Философия 2022 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2021, година XXX
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"