ПРАВНО И ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ / LEGAL AND CIVIC EDUCATION
За правата на детето и възпитанието
[About Child’s Rights and Upbringing (Education)] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – стр. 903
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
В помощ на оценката на риска от възникване на зависимости в юношеска възраст /
[Support to the assessment of addiction risk duringadolescence] /
Юри Кацаров Yuri Katsarov – стр. 979
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Ефективност в управлението и организацията на детската градина
[Effi ciency of Kindergarten in the Management and Organization] /
Милкана Мушанова / Milkana Mouchanova – стр. 986
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Образователните софтуерни продукти в часовете по български език и литература в I–IV клас –
на какви изисквания трябва да отговарят? /
[Educational Software Products in the Hours in Bulgarian Language and Literature in I–IV Class –
Of What Rules Laid Down by Must Meet?] /
Виолета Кюркчийска / Violeta Kyurkchiyska – стр. 993
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Модел на езиково и креативно развитие на 2–10-годишни деца
[Model for Language and Creative Development of 2-10 Years Old Children] /
Цветелина Панайотова / Tzvetelina Panaiotova- стр. 1001
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Подготовка за ограмотяване на 6-7 годишните деца
[Training for Liquidation of Illiteracy of the 6 to 7 Years Old Children] /
Виолета Златева / Violeta Zlateva – стр. 1012
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ДИСКУСИОННО / DISCUSION
Информационните системи за отчитане и оценка на преждевременно напусналите училище
(Актуално състояние, проблемни моменти и възможности за промяна)
[Information System for Recording the Early School Leavers – Current Status, Problems and Possibilities for a Change] /
Йосиф Нунев / Yosif Nunev – стр. 1020
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Домашното обучение: поглед към основанията за избор
[Homeschooling and Pointing out the Main Reasons for Taking up that Option] /
Биляна Гъркова / Biliana Garkova – стр. 1032
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
СПОДЕЛЕНО / SHARED EXPERIENCE
Теорията на професор Рувен Фойерщайн и произтичащите от нея инструменти за стимулиране на когнитивното развитие
[Prof. Reuven Feuerstein’s Theory and the Instruments for Stimulating the Cognitive Development That Come from It.] /
Женя Милушева / Jenya Miloucheva – стр. 1043
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
КНИЖНИНА / BOOK REVIEWS
Нова и полезна книга
[An New and Useful Book] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – стр. 1050
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 1053
ЗА ПРАВАТА НА ДЕТЕТО И ВЪЗПИТАНИЕТО
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда мястото на правата на детето във възпитанието на подрастващите в три контекста (съответно чрез три вида релации. В контекста на първата релация фокусът на разсъжденията е детето като социално същество (децата като социална група, а възпитанието се разглежда като социално право на децата и като социално задължение на възрастните). В контекста на втората интерпретация фокусът на разсъжденията са човешките права. Детето се разглежда като носител и притежател на права, а възпитанието на детето в неговите права – като човешко право. При третата интерпретация на проблема фокусът на разсъжденията е възпитанието като социално явление и факторите, които го определят. Детето се разглежда като обект и субект на възпитанието, а човешките права (съответно правата на детето) – като предмет на възпитанието.
Keywords: human rights, children’s rights, upbringing (education)
ABOUT CHILD’S RIGHTS AND UPBRINGING (EDUCATION)
Abstract. Article looks at the place of Children’s rights in upbringing (education) of children through three contexts (correspondently through the three kinds of relations. In the context of the fi rst relation the focus is child as social human being (children as social group, and upbringing (education) is discussed as a social right of the children and as a social obligation of adults. In the context of the second relation the focus are Human rights. Child is seen as a bearer and possessor of the rights. And her/his upbringing (education) in Human and Children’s Rights is seen as Human right. In the context of the third relation the focus is upbringing (education) as social phenomenon and the factors that defi ne is. Child is seen as object and subject of its upbringing (education), and Human Rights (correspondently Children’s Rights) are discussed as object of is upbringing (education).
Prof. Viara Todorova Gyurova, PhD
ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРОЕКЦИИ НА ИДЕЯТА ЗА „КОСМОПОЛИТНОТО ГРАЖДАНСТВО“
Сийка Чавдарова–Костова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се представят съвременни интерпретации на концепциите за космополитното гражданство и космополитния гражданин. В педагогически план интерес представляват отраженията на тези концепции в контекста на проблемни сфери като глобалното и гражданското образование. Посочени са връзките на понятието за космополитното гражданство с мултикултурността, интеркултурността и транскултурността. Специален акцент е поставен върху възпитателните проекции на значимостта на идентичността за процеса на формиране на космополитния гражданин.
Keywords: cosmopolitanism, cosmopolitan citizenship, cosmopolitan citizen, global education
PEDAGOGICAL PROJECTIONS OF THE IDEA FOR “COSMOPOLITAN CITIZENSHIP“
Abstract. In the paper are presented contemporary interpretations of the conceptions for the cosmopolitan citizenship and the cosmopolitan citizen. In a pedagogical aspects refl ections of these conceptions are interesting in the context of the problems` spheres as global and citizenship education. The relationships between notions of the cosmopolitan citizenship with multiculturality, interculturality and transculturality are presented. Special accent is putted on the educational projections of the importance of the identity in the process of formation of the cosmopolitan citizen.
Assoc. Prof. Dr. Habil Siyka Chavdarova – Kostova
Sofi a University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Pedagogy
ПРИНОСЪТ НА РОДИТЕЛИТЕ ЗА УЧИЛИЩНИЯ КЛИМАТ И ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО
Марияна Георгиева
Сдружение „Образователен свят“ – Велико Търново
Родителите имат право да разчитат на високо качество на образованието, осигурено от отговорните власти. Родителите са длъжни да си помагат един на друг, за да повишат уменията си като главни възпитатели и партньори във взаимоотношенията училище-семейство.
Европейска харта за правата и отговорностите на родителите
Резюме. Тази статия представя идеи как може да се подобри взаимодействието между родители и учители, като се: анализират възможни стратегии за включване на родителите в образователното развитие на детето; създават ефективни партньорства между образователните специалисти и родители с ясно дефинирани допълващи се роли; представят примери за добри практики от държавите членки за сътрудничество, свързани с живота в училище с акцент върху училищния климат; изследват различни механизми и подходи за обучение, подкрепа на родителите.
Keywords: parents, citizenship, partnership,
PARENTS’ CONTRIBUTION TO THE SCHOOL CLIMATE AND TO THE CIVIL SOCIETY
Abstract. In particular this artical presents how to improve interaction between parents and education professionals in order to: analyse how policies can be carried out to favour children’s development and how to set up effective partnerships between education professionals and parents; identify the complementary roles of parents and education professionals; present examples of good practices of cooperation from member States that are related to the life within school, mainly to the school climate; explore different training mechanisms and approaches for supporting parents.
Mariyana Georgieva
ДИСЛЕКСИЯТА ОТ ПСИХОЛИНГВИСТИЧНО ГЛЕДИЩЕ
Стела Богомилова
Фондация „Стела Богомилова“
Резюме. Настоящата статия разглежда дислексията в психолингвистичен аспект. В изложението се дава определение на понятията „норма“ и „различно възприятие и възпроизводство, (дислексия и др.)“. Представя се уникалният метод ПЛОМТ (психолингвистични образователни методи и техники), който е функция на системата НОТА – нови образователни технологии и алтернативи – за деца и възрастни с характеристиките на РВВ и дислексия. Определя се понятието „психолингвистика“. Разглеждат се причините, пораждащи дислексията, функцията на лява и дясна хемисфера на мозъка при нормолексици и при дислексици от психолингвистична гледна точка и от гледна точка на метода ПЛОМТ. Дислексията не е болест, а проблем – лингвистичен и социален. Обобщават се няколко промени в разбирането и общото тълкуване на проблема с РВВ и дислексията. Предлагат се насоки за справяне с проблема чрез програмата на фондация ,,Стела Богомилова“ ,,Превенция на дислексията“.
Keywords: norm, dyslexia, psycholinguistics, different perception and reproduction, hemisphere
DYSLEXIA IN A PSHYCHOLINGUISTIC ASPECT
Abstract. The current article examines dyslexia in a pshycholinguistic aspect. The main part provides defi nitions for ‘standard’ and ‘DPR’ (different perception and reproduction, dyslexia, etc.). The unique method ‘TEMPL’ (techniques and educational methods in psycholinguistics) is presented, which is a function of the system ‘NAME’ – new alternatives and methods in education – for children and adults with characteristics of DPR and dyslexia. The term ‘psycho-linguistics’ is determined. The reasons causing dyslexia, the functioning of the left and right hemisphere of the brain in normolexic and dyslexic people are discussed from a psycholinguistic point of view and through the method ‘TEMPL’. Dyslexia is not a disease but a problem – linguistic, educational and social. A few changes in the understanding and general explanation of the problem with DPR and dyslexia are summed up. Some guidelines are offered for coping with this problem by means of the programme of Stella Bogomilova Foundation – “Prevention of dyslexia“.
Stela Bogomilova, phsycolinguist
Chairman of Foundation „Stela Bogomilova“
Member of International Organization of Psycolinguistic ISAPL
ИЗСЛЕДВАНЕ НА ЕТНИЧЕСКИТЕ ПРЕДРАЗСЪДЪЦИ НА МЛАДИТЕ БЪЛГАРИ
Зорница Ганева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Разгледани са етническите стереотипи и предразсъдъци като понятия от гледна точка на теорията за социалната идентичност (Tajfel, 1981). Очертани са основните им характеристики и функции. Представени са резултати от проведено изследване на предразсъдъците на младите хора от български произход (n = 152; 108 мъже и 44 жени; средна възраст 24,6 години) към собствената група и представителите на основните етнически малцинства: турци, роми и евреи. Чрез свободни асоциации е изследвана връзката между стереотипи и нагласи в два социални контекста: личностен и общностен. Резултатите показват, че оценката на малцинствените групи е по-позитивна в първия контекст отколкото във втория. Изследваните лица възприемат най-негативно представителите на ромския етнос, по-слабо негативно турците, а нагласите към евреите са позитивни
Keywords: ethnic prejudices, minorities, young adults
STUDY OF ETHNIC PREJUDICES OF YOUNG BULGARIANS
Abstract. Ethnic stereotypes and prejudices as terms were examined from the point of view of the social identity theory (Tajfel, 1981). Their main characteristics and functions were outlined. The results from a carried out survey of prejudices of young people of Bulgarian origin (n = 152; 108 men and 44 women; average age 24.6 years) towards the in-group and the representatives of the main ethnic minorities: Turks, Roma and Jews, were presented. Through free associations, the relation between stereotypes and attitudes was studied in two social contexts: personal and community. The results show that the assessment of the minority groups is more positive in the former than in the latter context. The persons studied perceive most negatively the representatives of the Romani ethnos, more weakly negatively the Turks, and the attitudes towards the Jews are positive.
Dr. Zornitza Ganeva is an Assistant Professor in the Department of Education at Sofi a University “St. Kliment Ohridski“, Bulgaria. She is Doctor of Pedagogy at the Sofi a University, Bulgaria (2007) and an European Doctor of Psychology at the University of the Basque Country, Spain (2009). She has been specialising for four years at the University of the Basque Country, Spain, with a Marie Curie fellowship of the EU and a fellowship of the Ministry of Foreign Affairs of Spain. She is the author of the books“Development of ethnic stereotypes during childhood“(2009) and“Social identities and psychological well-being“(2010) and of national and international publications.
Assistant Professor Zornitza Ganeva, Eurо PhD
Sofi a University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Education
В ПОМОЩ НА ОЦЕНКАТА НА РИСКА ОТ ВЪЗНИКВАНЕ НА ЗАВИСИМОСТИ В ЮНОШЕСКА ВЪЗРАСТ
Юри Кацаров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В уводната част статията представя значимостта и тенденциите на проблема относно зависимостта към психоактивни вещества в света и в Р България, подкрепени с най-нови проучвания и независими експертизи на Световната комисия за политиката за наркотиците и Националния център по наркомании. Изложението предлага на читателя резултати от актуални изследвания, свързани с вторичната превенция и клиничната практика, посочват се семейните фактори, свързани с нарастване на риска от възникване на зависимости в следния ред: проблемни семейни и партньорски отношения, променена семейна структура, семейни нагласи и практики към наркотиците, смущения в семейния жизнен цикъл, фамилна история на злоупотреба с наркотици и зависимости и физическо и сексуално насилие върху децата. Работата и изведените от науката протективни (намаляващи риска) семейни фактори по отношение възникване на зависимости показват: високо ниво на възприемана подкрепа от членовете на семейството, въздържание от наркотична употреба на по-голям брат и силна привързаност към родителите, ефективните семейни отношения и наличието на стабилни, подкрепящи роднини като например баби или лели. В края на материала авторът, въз основа на дългогодишната си клинично консултативна практика, препоръчва алгоритъм за калкулация и базирана на нея практическа преценка на нивата за възникване на зависимости.
Keywords: prevention, risk, addictions, evaluation, youth, family factors, prevention of addictions, addiction risks, family assessment, risk assessment for adolescent
SUPPORT TO THE ASSESSMENT OF ADDICTION RISK DURING ADOLESCENCE
Abstract. In the introductory part the article presents the importance and trends of addictions to psychoactive substances in the world and the Republic of Bulgaria, supported by most recent research and independent investigations of the Global Commission on Drug Policy and the National Centre for Addictions. The exhibition offers the reader information based on the latest research, the secondary prevention and clinical practice family factors associated with the increased risk of addictions in the following order: problematic family and peer relationships, altered family structure, family adjustments and practices towards drugs, family life disorder, family history of drug abuse and addictions and physical and sexual abuse on children. The work and the drawn science protective family factors (risk-reduction) on the occurrence of addictions show: high level of perceived support from the family, the abstinence from drug use of older brother and strong attachment to parents, effective family relationships and the presence of stable supportive relatives such as grandparents or aunts. At the end of the material the author who has a long clinical consulting practice recommends algorithm for calculation and practical assessment based on the levels of occurrence of addictions.
Yuri Katsarov
Сlinical psychologist
Рart-time lecturer at the Department of „Psychology“
ЕФЕКТИВНОСТ В УПРАВЛЕНИЕТО И ОРГАНИЗАЦИЯТА НА ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Милкана Мушанова
Обединено детско заведение „Звънче“ – София
Резюме. Статията описва прилагането на иновативен модел на управление на ОДЗ № 2 „Звънче”. През последните години работата на детската градина е ориентирана към търсене на всички фактори, определящи ефективността на детската градина и прилагането на ефективни методи за качествено управление. Резултатите от дейността са показателни и потвърждават интереса към нашата работа, която е с конкретна практическа насоченост.
Keywords: effi ciency, management, kindergarten
EFFICIENCY OF KINDERGARTEN IN THE MANAGEMENT AND ORGANIZATION
Аbstract. The article describes the application of innovative management model of kindergarten № 2 „Zvunche“. In recent years the work of kindergarten is oriented to all factors determining the effi cient of kindergarten and the application of effective methods of quality control. The results of the work are indicative and confi rm the interest to our work, which is with certain practical orientation.
Milkana Mouchanova
Kindergarten 2 „Zvunche“
ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ СОФТУЕРНИ ПРОДУКТИ В ЧАСОВЕТЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В I–IV КЛАС –
НА КАКВИ ИЗИСКВАНИЯ ТРЯБВА ДА ОТГОВАРЯТ?
Виолета Кюркчийска
Начално училище „Ил. Р. Блъсков“ – Шумен
Резюме. Авторътq като участник в екип, който създава образователни софтуерни продукти за целите на обучението в I–IV клас, представя изисквания за изготвянето им. Попаднал в „терминологичния хаос“ около понятието образователен софтуер, той прави опит да изведе водещите критерии, които трябва да се имат предвид при разработването им, за да имат образователна стойност. Това предполага планиране, обмисляне на учебни задачи в софтуерна среда, като всяка подробност от учебното съдържание се прецизира, за да се включи в продукта. Статията проследява трудния и дълъг път за създаване на образователен софтуер по български език и литература, чийто резултат са „Дядо вади ряпа“, „Житената питка“ и „Хитър Петър“. Предимствата им са доказани – учениците използват едни и същи ресурси при различни видове лингвистичен анализ; при възприемане, продуциране и редактиране на текст, в резултат на което непринудено, играейки, овладяват езикови и литературни знания и формират комуникативно-речеви умения.
Keywords: education software, integrate, exacting
EDUCATIONAL SOFTWARE PRODUCTS IN THE HOURS IN BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN I – IV CLASS –
OF WHAT RULES LAID DOWN BY MUST MEET?
Аbstract. The autor as a participant in a team, which creates educational software products for the aims of the education in I – IV grades, presents the requirements for their preparation. Once he’s in the “terminological chaos“ of the educational software, he tries to name the main criterion, which has to be on our minds when we create them, so that they can have educational value. This suggests planning, and overthinking of school tasks in the educational circle, as long as every detail from the educational contents is specifi ed, in order to be included In the project. The article follows the diffi cult and long way of creating an educational software of the bulgarian language and literature, which result are “Dyado vadi ryapa“, „Wheat loaf“ (Zhitenata pitka), „Cunning Peter“ (Hitar Petar)“. Their privileges are proved – the students use one and same resources in different kinds of linguistic analysis; in perceiving, in producing and editing a text, and this way, suddenly, while they’re playing, they take on language and literature knowledge and form communicative skills.
Dr. Violeta Kyurkchiyska
Shumen University „Ep. Konstantin Preslavski“
Primary school “Il.R.Blaskov’
МОДЕЛ ЗА ЕЗИКОВО И КРЕАТИВНО РАЗВИТИЕ НА 2–10-ГОДИШНИ ДЕЦА
Цветелина Панайотова
Резюме. През последните години е засилено взаимодействието на децата с информационните технологии, компютърните и лектронните игри. Наред с това за здравето и цялостното детско развитие е необходима активна двигателна дейност. За развитието, възпитанието и обучението на 2–10-годишните деца интерес представлява връзката между „двигателните“ игри, „творческите“ игри, художествената литература за деца, изкуствата и конструктивнотехническите дейности. Представяме образователен модел за 2–10-годишни деца, наречен модел „приказка-игра“, който включва комбинация от музика, художествено слово, игри, театър, песни, танци, изобразителни, приложни и конструктивно-технически дейности.
Keywords: model, language, creative, children, music, artistic oration, games, theater, songs, dancing
MODEL FOR LANGUAGE AND CREATIVE DEVELOPMENT OF 2-10 YEARS OLD CHILDREN
Abstract. During the last decay an enhanced contact of the children with the information technologies, computers and electronic games exists. Along with this for the child’s health and its general development active motor activity is needed. For the development, the behavior and the education of 2-10 years old children of particular interest is the link between the motor games, the creative games, and the literature for children, the arts and the meccano-technical games. We describe an educational model for 2-10 years old children named ‘’tale-game’’, which includes combination of music, artistic oration, games, theater, songs, dancing, and fi ne arts, practical and meccano-technical activities.
Tzvetelina Panaiotova
ПОДГОТОВКА ЗА ОГРАМОТЯВАНЕ НА 6–7-ГОДИШНИТЕ ДЕЦА
Виолета Златева
ЦДГ №3 „Кокиче“ – Плевен
Резюме: Авторът споделя опит за формиране на умения у децата да извършват звуков анализ на речта, като се апробират ефективни методи, средства, подходи, отразяващи програмното съдържание за специализирани умения на децата за подготовка за ограмотяване в детската градина и приобщаване на родителите към подготовката за ограмотяване на децата.
Keywords: preparation for literacy whit personal approach, sound analytic-synthetic method of training in literacy
Violeta Zlateva
Kindergarten 3 Kokiche
ИНФОРМАЦИОННИТЕ СИСТЕМИ ЗА ОТЧИТАНЕ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННО НАПУСНАЛИТЕ УЧИЛИЩЕ –
СЪСТОЯНИЕ, ПРОБЛЕМИ И ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРОМЯНА
Йосиф Нунев
Министерство на образованието, младежта и науката
Резюме. Преждевременното напускане на училище е един от големите проблеми на съвременното българско образование. Наблюдение на движението на учениците през учебната година, включително на напусналите и отпадналите от образователната система, се води от Националния статистически институт (НСИ) и от Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) (с Център за информационно осигуряване на образованието – ЦИОО, чрез платформа АДМИН-М). Предложеният материал е скромен опит за анализиране на спецификата на двете системи за наблюдение и отчитане на преждевременно напусналите образователната система чрез представяне на техните предимства и недостатъци. Предлагат се и мерки както за индивидуалното им подобряване, така и за преодоляване на различията помежду им в полза на българското образование. Изследването завършва с предложение за разработване и апробиране на система от индикатори, чрез които да се следи динамиката на тази група и която да предоставя информация за превенция на отказ от образование изобщо. Предлага се проект на цялостна система от индикатори за оценка на преждевременно напусналите училище, която ще даде възможност за мониторинг и оценка на качеството на образователния процес, който ще обхване практически цялото население в тази възраст
Keywords: early, early left, dropped, indicators
INFORMATION SYSTEM FOR RECORDING THE EARLY SCHOOL LEAVERS –
CURRENT STATUS, PROBLEMS AND POSSIBILITIES FOR A CHANGE
Abstract. Early school leaving is one of the biggest problems of contemporary Bulgarian education. Monitoring the movement of students during the school year, including school leavers and dropping out, is led by the National Statistical Institute /NSI/ and the Ministry of Education, Youth and Science /MOMN/ (with the Center for Information Provision of education through platform by ADMIN-M). The material offers a modest attempt to analyze the specifi cs of the two systems for monitoring and reporting of those who left the educational system by presenting their advantages and disadvantages. In the paper we present measures for their individual improvement and for overcoming their differences in favor of the Bulgarian education. The research fi nish with a proposal for developing and testing a system of indicators aiming to monitor the dynamics of this group and to provide information to prevent denial of education in general. It is a comprehensive system of indicators for assessment of early school leavers, allowing monitoring and evaluating the quality of the educational process, which basically covers the entire population in this age.
Yosif Nunev, Ph. D.
State expert
Department of Policy Development, Analysis and Assessment
Ministry of Education, Youth and Science
ДОМАШНОТО ОБУЧЕНИЕ: ПОГЛЕД КЪМ ОСНОВАНИЯТА ЗА ИЗБОР
Биляна Гъркова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Все повече стават случаите, при които родителите вземат решение да възпитават и обучават децата си у дома. Практиката на домашното обучение се представя като алтернатива на възможностите за развитие, съществуващи и предоставяни в държавните/обществените или частните училища. Най-често посочвани причини за такъв тип избор от страна на родителите са: нужда от религиозно и морално образование и възпитание на децата; неудовлетвореност от академичната среда и постиженията в училище; неодобрение на социално-психологическия климат и избягване на рисковете, съществуващи в училищна среда. Анализирането на посочените аргументи в контекста или паралелно с други значими за възпитанието, обучението и образованието проблеми е и целта на настоящото проучване.
Keywords: homeschooling, advantages and disadvantages of homeschooling, religious or moral instruction, academic instruction, school environment.
HOMESCHOOLING AND POINTING OUT THE MAIN REASONS FOR TAKING UP THAT OPTION
Abstract. Nowadays, when speaking of our children’s education, more andmore parents decide to take up homeschooling. Homeschooling is another way to provide students with knowledge and developmental programs, that’ve already been added to most public and private schools’ programs. Most common reasons for that decision are: the need of certain religious or moral knowledge; insatisfaction of the academic environment and, also, of school’s achievements; disapproval of sociopsychological climate in class. To analyze these arguments in the context, or, in parallel with other important problems of education, is the aim of this research.
Assistant Professor Biliana Garkova
Sofi a University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Pedagogy
ТЕОРИЯТА НА ПРОФЕСОР РУВЕН ФОЙЕРЩАЙН И ПРОИЗТИЧАЩИТЕ ОТ НЕЯ ИНСТРУМЕНТИ
ЗА СТИМУЛИРАНЕ НА КОГНИТИВНОТО РАЗВИТИЕ
Женя Милушева
8 СОУ „Васил Левски“
Резюме. Проф. Рувен Фойерщайн е световноизвестен когнитивен психолог, работещ най-често с деца, които проявяват дефицитни знания и умения вкъщи, в детската градина или в училище. Основните идеи на развитата от него теория са възможността за структурна когнитивна променливост и необходимостта от медииран обучителен опит. Ежегодно проф. Фойерщайн организира летен семинар за специалисти от цял свят. Всеки участник преминава обучение за работа с някоя от програмите на проф. Рувен Фойерщайн – за диагностика (LPAD – Learning Potential Assessment Device) или за интервенция (IE – Instrumental Enrichment). В сферата на образованието теорията и инструментите са приложими за допълнителна подкрепа на надарени ученици, за работа с деца със специални образователни потребности, при културна депривация на деца, за интеграция на деца с различен произход. Понякога се използват и при деца с нормално развитие.
Keywords: Reuven Feuerstein, mediated, learning, experience
Jenya Miloucheva
Secondary school N.8 Vassil Levski
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Иржи Прокоп. Сравнителна педагогика. Превод от чешки език, Габрово, Екс-Прес, 2012, 294 с.
Резюме. Статията представя съдържанието на книгата на И. Прокоп от Карловия университет в Прага „Сравнителна педагогика” (2012). Книгата съдържа ценна информация за същността на сравнителната педагогика, съвременните тенденции в европейското образование, образователните системи и промените в училищното образование, в подготовката и квалификацията на учителите в Чехия, Полша, Франция, Англия, Швеция и Германия.
Keywords: education, system of education, comparative education, Еuropean education
AN NEW AND USEFUL BOOK
I. Procop. Comparative pedagogy. In bulgaruan languige. Gabrovo,Ex-Press, 2012, 294 pp.
Abstract. Article presents content of the book “Comparative pedagogy”. The author is university teacher at the Karlovy University in Prage (Chech Republic). The book contains valuable information about essence and specifi city of Comparative pedagogy, modern tendencies of European education, systems of education and changes in school education and teachers’ basic and post-diploma education in Chech Republic, Poland, France, UK, Sweden, Germany.
Prof. Viara Todorova Gyurova, PhD