Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Педагогика Съдържание на сп. “Педагогика”, 2025 г.

Сп. „Педагогика“, книжка 9/2025, година XCVII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
14-11-2025
в Съдържание на сп. “Педагогика”, 2025 г.
A A

Екологично знание в образователната система – възможности за мултиплициране на ефектите

Доц. д-р Симеон Петров, доц. д-р Елена Калфова,

проф. д.п.н. Татяна Томова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/ped2025-9.01

Резюме. Настоящата статия си поставя за цел да анализира доколко практиките за екологично образование в България са обвързани със съвременните разбирания за ролята на знанията, компетентностния подход и трансформиращото образование, и да идентифицира учителите като потенциални агенти с мултиплициращ ефект спрямо очертаването на проекологичното поведение и дефиниране на възможни пресечни точки между образователните и екологичните политики. Представени са резултатите от изследване на нагласите на професионалисти в областта на началното и средното образование. Направени са констатации относно подхода към екологичното образование и ролята на учителите за социалната промяна.

Ключови думи: екологично образование, проекологично поведение, публични политики

виж повече

 

 

 

Development of Democratic Culture through Contents about the Roma in Classroom Teaching – Students’ Perception

Prof. Aleksandra Trbojević, DSc.,

Prof. Biljana Jeremić, DSc.

University of Novi Sad (Serbia)

Prof. Hadži Živorad Milenović, DSc.

University of Pristina – Kosovska Mitrovica (Serbia)

Prof. Bojan Lazić, DSc.

University of Novi Sad (Serbia)

https://doi.org/10.53656/ped2025-9.02

Abstract. The research problem is the contribution of content about Roma in classroom teaching to the development of democratic culture of students in the third and fourth grades of primary school. The research started from the general assumption that content about Roma in classroom teaching significantly contributes to the development of democratic culture of students but that it is insufficiently represented in the content of classroom teaching. It also started from the specific assumptions that the research will determine the optimum number of lessons in which content about Roma is taught; identified factors that, according to students’ assessments, determine the learning of content about Roma in younger grades of primary school; and how such student assessments are influenced by certain demographic characteristics of students (gender, grade they attend, regularity of class attendance and success in learning). The research was conducted The research was conducted in the Sombor area in April 2024 on a sample of 104 students. Data collected by Scaler – USR-RDKU (a  = .771) and processed with descriptive statistics, factor analysis, Mann Whitney U test and analysis of variance confirmed all assumed hypotheses. The research results are presented in the form of conclusions and pedagogical implications are given.

Keywords: development of democratic culture, getting to know diversity, school, classroom teaching, contents about Roma

виж повече

 

 

 

Естественият интелект за изкуствения интелект в дигиталното приобщаващо образование

Проф. д.п.н. Дора Левтерова-Гаджалова

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

https://doi.org/10.53656/ped2025-9.03

Резюме. В статията са представени резултати от изследване перспективите на дигиталното приобщаващо образование с използване на изкуствен интелект от страна на бъдещи и настоящи учители, чието мнение метафорично се обозначава като „естествен интелект“. Целта на изследването е да се проучат предиспозициите на студенти и учители относно възможности и заплахи от използването на изкуствения интелект за реализиране на дигитално приобщаващо образование. За целите на изследването е създаден въпросник, чрез който се проучват атитюдите на 230 студенти и учители за използването на изкуствения интелект за реализация на дигиталното приобщаващо образование. Получените резултати демонстрират проучени, апробирани и/или предполагаеми силни и слаби страни на прилагането на изкуствения интелект в дигиталното приобщаващо образование. Резултатите са дискутирани в контекста на педагогически и дигитални компетентности на респондентите и резултати от научни изследвания. В заключение, професионалното и субективно приемане и използване на прилагането на изкуствен интелект в дигиталното приобщаващо образование среща предиспозиции и експертиза, което води до необходимост от специализирани обучения на педагогическите специалисти.

Ключови думи: изкуствен интелект, дигитално приобщаващо образование

виж повече

 

 

 

Генеративен изкуствен интелект в образованието: проблеми и решения

Доц. д-р Силвия Гафтанджиева,

проф. д-р Росица Донева

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

https://doi.org/10.53656/ped2025-9.04

Резюме. През последните години инструментите с генеративен изкуствен интелект (ИИ) променят начина, по който се търси информация, и се очертават като мощно средство за генериране на съдържание и изпълнение на интелектуални задачи. Тази статия представя възможности за приложение на генеративни ИИ инструменти в образованието, изследва потенциални проблеми при тяхното използване и представя решения за тяхното преодоляване. Основно място е отделено на необходимостта от разработване на политики и стратегии за ефективно използване на ИИ във ВУЗ като фактор за насърчаване на иновации в обучението, както и от методики и инструменти за автоматизирано оценяване на качеството на генерираното с ИИ учебно съдържание.

Ключови думи: образование, автоматизирано оценяване на качеството, генеративен изкуствен интелект, качество на генерирано учебно съдържание

виж повече

 

 

 

Въздействието на себеефективността върху благополучието на студентите в дигиталната ера

Проф. д.пс.н. Манол Манолов

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

https://doi.org/10.53656/ped2025-9.05

Резюме. Настоящото изследване разглежда връзката между себеефективността и благополучието сред студенти, обръщайки внимание и върху ролята на дигиталните умения като медиаторна променлива. Резултатите показват, че себеефективността има силна положителна връзка с всички компоненти на благополучието, като най-силно е свързана с усещането за постижения (R = 0.737, p < 0.001) и смисъл (R = 0.583, p < 0.001). Регресионният анализ потвърждава, че 54.33% от вариацията в себеефективността може да бъде обяснена чрез благополучието и дигиталните умения (R² = 0.5433, p < 0.001). Медиаторният анализ показва, че дигиталните умения частично медиират връзката между благополучието и себеефективността с индиректен ефект (B = 0.1012). Това подчертава значението на благополучието като ключов предиктор за себеефективността, докато дигиталните умения допринасят за укрепването на тази връзка. Резултатите предоставят основа за разработване на интервенции, насочени към подобряване на себеефективността и благополучието чрез интегрирани подходи.

Ключови думи: себеефективност, благополучие, усещане за постижения, дигитални умения, дигитални знания, смарт образование

виж повече

 

 

 

A Case Study on University Students’ Performance, Attitudes, and AI Use in Completing an Online Multi-stage EFL Writing Assignment

Dr. Blagovesta Troeva-Chalakova

New Bulgarian University (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/ped2025-9.06

Abstract. The paper presents a small-scale case study on the implementation of a multi-stage writing assignment among forty-three students of English as a foreign language (EFL), enrolled in an online intermediate course. The purpose of the study is to evaluate the advantages of a combination of product- and process-oriented assessment, its benefits for students based on their performance and attitudes, as well as the unauthorized use of artificial intelligence (AI) tools during task completion. A mixed-methods approach is employed combining quantitative data from the online learning system in which the assignment is conducted with qualitative data from a student survey. The results suggest that introducing process assessment elements in writing assignments may offer greater learning value than direct product (essay) assessment. Unauthorized use of AI was not entirely prevented. It occurred among a small number of both strong and weaker students. Two online AI detection tools produced highly inconsistent results, while human judgment did not identify all cases flagged by both detectors. The analysis reveals teacher bias, with more cases detected among students who rarely attended classes compared to high-proficiency active learners. In view of reinforcing learning, the results highlight the need for further research on multi-stage assessment and the potential of a hybrid approach, in which AI use is reasonably integrated into the students’ training, following strict guidelines.

Keywords: English as a second language, writing assessment, essays, process-based assessment, AI-generated texts, AI use detection

виж повече

 

 

 

Повишаване на говорната компетентност в обучението по английски език на студенти бакалаври: подход, основан на задачи, за подготовката на бъдещи учители

Доц. д-р Хилда Терлемезян

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

 https://doi.org/10.53656/ped2025-9.07

Резюме. Изследването разглежда ефективността на подхода, основан на задачи (Task-Based Language Teaching – TBLT), в развиването на комуникативната и педагогическата компетентност на студенти бакалаври, подготвящи се за учители по английски език в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. След завършването на лекционния курс по „Методика на чуждоезиковото обучение“ 142 студенти от специалности „Начална училищна педагогика с чужд език“ и „Английска филология“ имаха възможност в практическите занятия да подготвят и проведат урок, прилагайки някоя от представените интерактивни техники за преподаване на чужд език. След това сред тях бе проведено анкетно проучване, резултатите от което показват, че прилагането на TBLT и интерактивни педагогически техники води до значително подобрение в говорните умения, чуждоезиковата и педагогическата увереност, както и способността за работа в екип. Студентите оценяват положително използването на интерактивни методи и подчертават ролята на груповата работа и практическите задачи за повишаване на комуникативната им компетентност на английски език, както и педагогическите им умения. Въпреки предизвикателствата, свързани с планирането на групова работа и представянето пред аудитория, студентите демонстрират високо ниво на удовлетвореност от курса.

Ключови думи: комуникативна компетентност, подход, основан на задачи, интерактивни педагогически техники, развиване на говорни умения, групова работа, оценяване с рубрики

виж повече

 

 

 

Модел за прилагане на подхода на игровизация във висшето образование

Доц. д-р Ваня Сивакова

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

https://doi.org/10.53656/ped2025-9.08

Резюме. В статията се представя модел за приложение на подхода на игровизация във висшето образование и се обсъждат резултатите от приложение на подхода при студенти от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Разглежда се концепцията за игровизация, споменават се основни елементи, използвани при приложение на подхода, софтуерни приложения с възможности за игровизация.

Ключови думи: модел за приложение на игровизация, елементи на игровизация, игровизация във висшето образование

виж повече

 

 

 

 

Perceptions of Social Networking through the Prism of Teacher Education Students

Libuša Gužíková

University of Constantine the Philosopher in Nitra (Slovakia)

Dr. Beáta Pošteková

University of Žilina (Slovakia)

https://doi.org/10.53656/ped2025-9.09

 Abstract. Social networks have become an integral part of our lives, providing mediated interaction and thus allowing us to interact with each other and build virtual communities. We see significant threats to social networking especially in family and institutional settings. For this reason, the present study aimed to investigate the use of social networking sites by student teachers, in the context of their impact on family interactions. Our findings show that „significant popularity“ is observed in the use of platforms such as Instagram, YouTube and Facebook, with more than half of the respondents spending 2-4 hours per day on social networking sites. Through correlation analysis, we confirmed a positive relationship between the ‘online’ time students spend on social media during the working week and at the weekend. We can confirm that students who spend more time on social networks during the work week also spend more time on social networks during the weekend, despite the fact that many just return home to their families during the weekend. The study highlights the need for a balanced use of social networking, not only in the context of college students’ family environments.

Keywords: family relationshipsм, conflicts, social networks, students, online communication, shared content

виж повече

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII Default ThumbnailСп. „Педагогика“, книжка 4s/2025, година XCVII Default ThumbnailСп. „Педагогика“, книжка 6/2025, година XCVII Default ThumbnailСп. „Педагогика“, книжка 8/2025, година XCVII

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Perceptions of Social Networking through the Prism of Teacher Education Students

Следваща статия

Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата

Следваща статия
Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата

Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата

Ревнива диня, разговорна чорбица или тъжен сладкиш

За термина амаксофобия

Заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова откри нов STEM център в 138. Средно училище за западни и източни езици „Проф. Васил Златарски“ в столицата

Зам.-министър Емилия Лазарова откри STEM център в столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 3/2025, година XXXIV
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 4s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2024, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на сп. Философия 2022 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2022, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"