КЪМ ЧИТАТЕЛЯ
МЕТОДИКА И ОПИТ
Модел за устойчив професионален избор в средното професионално образование по архитектура и строителство
Резюме. В статията е представен модел за устойчив професионален избор. В модела са събрани факторите, които действат на устойчивостта на професионалния избор на учениците от Професионалната гимназия по строителство и архитектура. Целта е ефективното и едновременно действие на факторите да доближи юношите до професионалната действителност, да създаде ясна представа за избраната професия. Да създаде възможност за един поглед на метафизично ниво върху образователния процес, през който трябва да се премине, за да се достигне до избраната професия.
Ключови думи: избор на кариера; кариерно ориентиране; строителство и архитектура
Виолетка Цолова
Софийска гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Христо Ботев“
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Изследване на нагласите на университетски преподаватели за приложение на изследователско обучение
Резюме. В статията се проследяват тенденции в развитието на научноизследователското преподаване в академична среда. Проблемът се разглежда в две области: научно-теоретична и рефлексивно-емпирична. Научно-теоретичната част представя релацията между качеството на обучение и изследователското обучение. Рефлексивно-емпиричната част представя резултати от проведено изследване сред академични преподаватели. Анкетата, чрез която се реализира изследването, обследва области като рефлексия и саморефлексия в преподаването. Представени са теоретично обосновани изводи. Очертани са съвременните тенденции в изследователското обучение на студенти в българските университети.
Ключови думи: изследователско обучение; методология; висше образование
Румяна Неминска
Тракийски университет – Стара Загора
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Тенденции в класификацията на лица с умствена изостаналост
Резюме. Статията представя историческите тенденции в развитието на класификацията на умствената изостаналост. Направен е преглед на различните ревизии на Международната класификация на болестите. Извършена е съпоставка между различните класификации на умствената изостаналост на база преход ревизиите на Международната класификация на болестите.
Ключови думи: умствена изостаналост; интелектуално увреждане; класификация; коефициент на интелигентност
Милен Замфиров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Основно училище „Христо Ботев“ – Раковски
Приказка за едно голямо училище в едно малко градче
Резюме. Текстът разказва за подготовката на училището за отбелязване на 150 години от неговото основаване. Идеята за създаване на филм ретроспекция, родила се по време на подготовката, се е превърнала в своеобразна разходка във времето и поглед през годините към хората и техните усилия, съхранили училищния дух до наши дни.
Ключови думи: училище; празник; учители; наследство
Ана Боргоджийска, Павлина Плачкова
Основно училище „Христо Ботев“ – Раковски
Постигане на базова грамотност на учениците от II клас
Резюме. Текстът разглежда методи и похвати за превръщане на ученика в активен участник в учебния процес. Посочени са конкретни подходи, използвани в клас, оценен е ефектът от прилагането им. С помощта на екипна работа, участие в проектни задачи и извънкласни занимания е установено значително повишаване на интереса и подобряване на уменията за четене и писане при деца от началния етап на обучение.
Ключови думи: ученик; активен участник; учебен процес; подход; ефект; екипна работа
Даниела Говедарска, Мария Котова, Ивелина Масалджийска
Основно училище „Христо Ботев“ – Раковски
Голямото приключение, наречено диктовка
Резюме. Текстът разглежда диктовката като средство за усъвършенстване на правописно-пунктуационните умения и навици, а и за усвояване на знания по фонетика, морфология и лексикология. Тя служи и за развитие на устната и писмената реч още от първи клас. Посочени са различни по вид диктовки, описана е направена входна диагностика в началото на учебната година за емоциите, които предизвиква думата диктовка сред учениците. Направени са изводи за ролята на диктовката при формиране на речева и правописна култура у учениците.
Ключови думи: диктовка; видове; заключения; формиране на речевата и правописната култура
Ангелина Генчева, Мая Драгоева
Основно училище „Христо Ботев“ – Раковски
Интерактивни методи в часовете по изобразително изкуство за създаване на млади таланти
Резюме. Статията разказва за дейностите на учениците в часовете по изобразително изкуство. Описани са различни типове уроци и използвани изобразителни техники. Посочено е повлияването върху интереса на децата посредством нестандартни или непознати до момента за тях арт техники.
Ключови думи: урок; изобразително изкуство; арт техники; ученици
Лиляна Кисова
Основно училище „Христо Ботев“ – Раковски
Как училищен двор в град Раковски стана любимо място за игри, учене и отдих
Резюме. Статията разказва за инициатива за преобразяване на училищния двор в привлекателно и интересно за учениците място. С помощта и на родители, учители осъществяват инициатива за оформяне на интересни кътове за учене и игра.
Ключови думи: училище; игра; интерактивни методи; ученици
Ана Боргоджийска, Янка Арлашка,
Ивана Лесова, Ани Димитрова
Основно училище „Христо Ботев“ – Раковски
Добри практики в преподаването
Резюме. За последните петнадесет години авторите, в работата си като преподаватели по английски език в ОУ „Христо Ботев“ – Раковски, прилагат и продължават да търсят различни методи и подходи при преподаването на езика с цел провокиране на интерес и мотивиране на учениците. Най-общо, добрите практики могат да бъдат разделени в три направления.
– Общуване – чрез писма и картички с деца от различни държави. Това определено дава възможност учениците да превърнат знанията си по чужд език в умения, като прилагат усвоеното не в измисления свят на учебниците, а в реална житейска ситуация.
– Театър – театърът на английски език, като иновативен метод в нашата практика, намира своето практическо приложение в два аспекта: използване на театрални техники и драма упражнения в ежедневното обучение като допълнение към други форми на обучение по чужд език; подготовка и изпълнение на театрални проекти като извънкласна дейност за децата.
– Технологии – интегрирането на ИТ в обучението по чужд език определено е успешен начин за мотивиране на учениците да участват пълноценно в учебната дейност и да поемат отговорността за собственото си учене.
Ключови думи: добри практики; общуване; театър; технологии
Милена Лесова, Моника Даржалиева-Косова
Основно училище „Христо Ботев“ – Раковски
Училище на радостта
Резюме. „Училище на радостта“ в ОУ „Христо Ботев“ – Раковски, е интерактивна класна стая на открито, която дава възможност на учениците да излязат от затвореното пространство на учебната стая, да бъдат на чист въздух и играейки, да разширяват и обогатяват своите знания. Учениците използват всичките си сетива, имат директни наблюдения и преживявания, което улеснява възприемането и разбирането. Децата се поставят при нови, по-различни условия. Сменят статичното положение в час с динамично. Включването на детето в достъпна практико-изследователска дейност, насочена към преобразуване на действителността, е важно условие за изграждане на положително емоционално-оценъчно отношение към природния свят, за формиране на екологична и гражданска култура у подрастващите.
Ключови думи: училище; интерактивна карта; класна стая на открито; позитивна нагласа; ученици
Павлина Плачкова, Кремена Алексиева
Основно училище „Христо Ботев“ – Раковски
Днес представяме: Професионална гимназия по икономика и туризъм „Алеко Константинов“ – Велинград
Нетрадиционни решения за традиционната педагогическа комуникация в образователните институции
Резюме. Образованието е жива система, ежедневно изявяваща се по хиляди различни начини в действията на реални хора и институции. Най-фундаменталното ниво в образованието изисква създаването на условия, позволяващи на учениците да искат и да могат да учат.
Кой е най-добрият начин да подкрепяме децата си? Да видим личността! Децата са съвършено различни и всяко дете е уникално, със собствен темперамент, интереси, заложби и нагласи. Те подават сигнали и за нас е важно да разчитаме тези сигнали. Какво би се случило, ако училището засилва и не заглушава гласа на децата?
Да осъзнаем очакванията на новото време. Какво може да се постигне? Възможности за промяна съществуват във всяко училище. Образованието трябва да накара младите хора да се ангажират не само със собствения си свят, но и с този, който ги заобикаля.
Успешните училища проявяват постоянна креативност в начините, по които реализират обучението и комуникират. Една от основните задачи на училището е да обучава ученици еднакво подготвени както според академичните принципи, така и социално адаптирани и професионално ориентирани. Да възпитаваме гъвкавост и устойчивост, помагащи им да се справят с трудностите по житейския им път, да развиваме способности за намиране на иновативни решения.
Учениците учат най-добре, когато активно правят неща, водени от естествения човешки стремеж да творят и да създават, а не чрез усвояване на идеи и абстракции. Това събужда любопитството им, те търсят отговорите и смисъла. Важното е учениците да бъдат ангажирани, сами да търсят възможности да са активната част от обучителния и възпитателния процес.
В доклада се представят иновативни практики в гимназията – моделът на обърнатата класна стая, училищната медиация, създаването на ученически съвет и активното включване на младите хора в училищния живот, както и ефектът от използването им.
Ключови думи: самоуправление; обърната класна стая; училищна медиация; ученическа личност; учене чрез преживяване
Елена Гергова-Еличина, Любка Байлова
Професионална гимназия по икономика и туризъм „Алеко Константинов“ – Велинград
Трудовоправни проблеми в управлението на училищната организация
Резюме. В материала се разглежда управленският опит, изграден на база на текущата работа на ръководния екип, за преодоляване на възникнали проблемни ситуации и казуси.
Ключови думи: трудово правоотношение; трудов договор; работно време; отпуски; подбор
Петър Веселинов
Професионална гимназия по икономика и туризъм „Алеко Константинов“ – Велинград
Диагностика на резултати от тест входно ниво в Х клас по чужд език в професията
Резюме. Авторът има за цел да изрази своята визия и дългогодишен опит в професионалното обучение на студентите по чужд език в актуална и интересна специалност в областта на туризма. Усилията са насочени към диагностициране на резултатите при обучението в хотела и ресторанта, а идеите са следните:
– да покаже връзката между практическата дейност на учениците и използването на чужди езици, в случая английски;
– да се очертае значението на диагностицирането на първоначалните знания и умения на ученика при започване на учебната година и планирането на стратегия на учителя за учебния процес.
Основната цел на учебната програма е изучаващият чужд език в професията да формира комуникационни умения в изучаваната професионална област. Предмет на изследването е измерването на уменията и компетенциите на студентите за решаване на конкретни задачи и ситуации в туристическия бранш, притежаването на адекватни знания и комуникационни умения с туристи от други англоговорящи страни. Извършената диагностична процедура доказва работната хипотеза, че използването на теста като метод за оценка на знанията в часовете по английски език стимулира тяхната познавателна активност и помага за по-дълбокото и качествено усвояване на учебния материал.
Ключови думи: английски език; диагностика на резултатите; знания; изследвания; комуникационни умения; туризъм
Илия Тупчев
Професионална гимназия по икономика и туризъм „Алеко Константинов“ – Велинград
Пътят на една мечта
Резюме. Разработката описва подробно работата по проект в професионалната гимназия и промяната, която се провокира у екипа от ученици и учители в резултат на овладените умения за публично изказване, презентиране, коментар, гражданско образование.
Ключови думи: приобщаване и солидарност; езиково многообразие; зачитане; толерантност; единна Европа; дебат
Люба Сергева
Професионална гимназия по икономика и туризъм „Алеко Константинов“ – Велинград
Визуализация на обучението по практика „Сервиране“
Резюме. Практикуването на визуализация на образователното съдържание, като форма на иновация на образователния процес в професионалните гимназии, се основава главно на ИКТ и е сериозна предпоставка за гъвкаво и устойчиво обучение за всички учебни предмети.
Ключови думи: практикуване; иновация; образователно съдържание; ваканционно училище; ИКТ
Камен Шолев
Професионална гимназия по икономика и туризъм „Алеко Константинов“ – Велинград