Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Философия
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Стратегии на образователната и научната политика Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2017

Стратегии на образователната и научната политика, година XXV, книжка 3, 2017

от
08-06-2017
в Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2017
A A

CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ

Икономически теории и българската образователна политика в сферата на финансиране на образованието
[Economic Theories Concerning Bulgarian Educational Policy in the Sphere of Educational Finance]
/ Ваня Кастрева-Монова / Vania Kastreva-Monova – 231 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Систематизация и сравнителен анализ за състоянието на държавните висши училища в България
[Comparative Analysis of the Status of the State Higher Schools in Bulgaria]
/ Лиляна Вълчева, Стефан Аспарухов / Lilyana Valcheva, Stefan Asparuhov – 240 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ

„Химерната група“ в училище и загуба на „биографичното illusio“
[The Chimerical Group in School and the Loss of the Biographical Illusio]
/ Николай Цанков, Веска Гювийска / Nikolay Tsankov, Veska Gyuviyska – 270 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Иновационни стратегии за икономически просперитет
[Innovative Strategies for Economic Prosperity]
/ Анастас Анастасов / Anastas Anastasov – 282 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Практически проблеми при противодействието на проявите на насилие и проблемното поведение в училищна среда – образователни, психологически и правни аспекти
[Prevention and Intervention of Violations and Problematic Behavior in School – Educational, Psychological and Legal Aspects (Practical Dimensions)] 
/ Яна Кузманова, Станислав Пандин / Yana Kuzmanova, Stanislav Pandin – 291 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Феноменът „многоезичие“ – учебни политики и практики 
[The Phenomenon “Multilingualism” – Learning Policies and Practices]
/ Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – 308 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Между носталгията по социализма и свободния достъп до европейския пазар на труда
[Between Nostalgia for Socialism and Free Access to the European Labor Market]
/ Надежда Жечкова / Nadezhda Zhechkova – 313 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

PORTRAITS / ПОРТРЕТИ

Юджийн Гарфийлд – гигантът на научната информация (1925 – 2017)
[Eugene Garfield – The „Master“ of the Scientific Information (1925 – 2017)]
/ Светла Байкушева / Svetla Baykusheva – 321 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

REVIEWS AND ANOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ

Технохуманизмът и дейтъизмът – новите религии на бъдещето
[Technohumanism and Dataism – New Religions of the Future]
/ Васил Сивов / Vasil Sivov – 326 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ-BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ

нагоре


 

ИКОНОМИЧЕСКИ ТЕОРИИ И БЪЛГАРСКАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА ПОЛИТИКА В СФЕРАТА НА ФИНАНСИРАНЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО

 

Ваня Кастрева-Монова
Регионално управление на образованието – София-град

 

Резюме. Създаването и развитието на децентрализирано финансово управление на средното образование е една от съществените промени, които се осъществяват в българското образование. Статията анализира икономическите теории, на базата на които се развиват принципите на финансиране на българското образование. С въвеждане на системата на делегираните бюджети от 2008 г. реформата цели прехвърляне на ресурси, права за вземане на решения и отговорности за предоставяне на услуги към по-ниските равнища на публично управление. Децентрализираното управление на финансите утвърждава и разширява финансово-икономическата автономия на училището като важна предпоставка за подобряване качеството на образованието в България.
Keywords: financial management; delegated budget system; economic theories

 

ECONOMIC THEORIES CONCERNING BULGARIAN EDUCATIONAL POLICY IN THE SPHERE OF EDUCATIONAL FINANCE

 

Abstract. The creation and development of decentralized financial management of secondary education is one of the major changes concerning the Bulgarian education. The article analyzes the economic theories, on the basis of which the principles of financing the Bulgarian education are developed. With the introduction of the delegated budget system in 2008, the reform aims to transfer resources, decision-making rights and responsibilities to deliver services to lower levels of public governance. Decentralized financial management affirms and extends the financial and economic autonomy of the school as an important prerequisite for improving the quality of education in Bulgaria.

 

Dr. Vania Kastreva-Monova
Head of Regional Department of Education – city of Sofia

нагоре


 

СИСТЕМАТИЗАЦИЯ И СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА ДЪРЖАВНИТЕ ВИСШИ УЧИЛИЩА В БЪЛГАРИЯ

 

Лиляна Вълчева, Стефан Аспарухов
Национален браншов синдикат „Висше образование и наука“

 

Резюме. В публикацията са изведени резултати от проведено изследване в периода юли 2016 г. – март 2017 г. върху 33 държавни висши училища (ДВУ) в България по данни на Национален браншов синдикат „Висше образование и наука“ към Конфедерацията на независимите синдикати в България (ВОН-КНСБ). Сравнителният анализ е структуриран в две части – първо, за цялата съвкупност от ДВУ, и второ – за систематизирани от ВОН-КНСБ шест групи ДВУ според спецификата на обучение в тях. Анализът е приложен за: i) стойности по натурални показатели (брой студенти, брой наети, брой преподаватели учени); ii) стойности на основните трудови възнаграждения, вкл. съпоставени към регионалните средни брутни работни заплати (СБРЗ) по данни от Националния статистически институт (НСИ); iii) стойности на допълнителните трудови възнаграждения. Изследването е направено по повод прилагани и предстоящи реформи в системата на висшето образование и науката в България в подкрепа на социалните партньори от Министерството на образованието и науката (МОН) и Комисията по образование и наука към Народното събрание (КОН-НС), насочено към работодателите – за подобряване ефективността на управление на ДВУ в контекста на новите изисквания на Закона за висшето образование (ЗВО), Закона за развитието на академичния състав в Република България (ЗРАСРБ) и други нормативни актове, свързани с начина, условията и реда за финансиране на висшето образование (ВО) и акредитацията на ДВУ.

Keywords: higher education; science; universities; autonomy; quality; funding; governance; reform; higher education; trade unions; social dialogue and partnership

 

COMPARATIVE ANALYSIS OF THE STATUS OF THE STATE HIGHER SCHOOLS IN BULGARIA

 

Abstract. The article presents the results from a survey conducted in the period July 2016 – March 2017 and encompassing 33 State Higher Education Institutions (HEIs) in Bulgaria, according to data from the National Trade Union “Higher Education and Science” at the Confederation of the Independent Trade Unions in Bulgaria.

 

Dr. Lilyana Valcheva, Dr. Stefan Asparuhov
National Trade Union “Higher Education and Science”
Confederation of Independent Trade Unions in Bulgaria

нагоре


 

ХИМЕРНАТА ГРУПА“ В УЧИЛИЩЕ И ЗАГУБА НА „БИОГРАФИЧНОТО ILLUSIO“

 

Николай Цанков, Веска Гювийска
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград

 

Резюме. Текстът разглежда идеята за химерните групи в училище, като тип групировки с криминогенен потенциал, чрез биографичния метод. За целта се използва понятието „биографична илюзия“ и „биографично illusio“ на френския социолог Пиер Бурдийо и се проследяват механизмите за неговата загуба. „Девиантната норма“ е косвено свързана с проблема за човешката идентичност, доколкото девиантната личност предполага отхвърлянето ѝ от общността като неадаптивна. В контекста на идеите на Пиер Бурдийо девиантното поведение не е свързано със загуба на идентичност, а с приписване на идентичност. Негативна идентичност на химерната группа в училище още чрез акта на именуване предопределя съдбата на тези ученици. Изследването е насочено приоритетно към разкриване на дълбинните механизми при изработването на социална идентичност на девиантните общности и връзката ѝ с биографичната илюзия и биографичното illusio.

Keywords: chimerical group; biographical illusion; biographical illusion; symbolic power; symbolic capital; practical logic; astuteness of the pedagogical mind

 

THE CHIMERICAL GROUP IN SCHOOL AND THE LOSS OF THE BIOGRAPHICAL ILLUSIO

 

Abstract. The paper applies the biographical method to explore the concept of chimerical groups at school as a type of potentially criminogenic gangs. To this purpose, the concepts biographical illusio and biographical illusion as introduced by French sociologist Pierre Bourdieu are employed and the process of their loss is delineated. The problem of “deviant norm” is indirectly related to the one of human identity inasmuch as a deviant personality implies social repudiation due to lack of adaptability. In the context of Bourdieu’s ideas, deviant behaviour is not associated with loss of identity, but rather with attribution of identity. With the very act of its naming, the negative identity of the chimerical group at school predetermines the lot of these students. Thus, the research exposes the in-depth mechanisms of the formation of the social identity of deviant communities as well as the relation of that identity with the biographical illusion and the biographical illusio.

 

Dr. Nikolay Tsankov, Assoc. Prof.
Dr. Veska Gyuviyska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University – Blagoevgrad

нагоре


 

ИНОВАЦИОННИ СТРАТЕГИИ ЗА ИКОНОМИЧЕСКИ ПРОСПЕРИТЕТ

 

Анастас Иванов Анастасов
Институт за икономически изследвания – БАН

 

Резюме. В статията се представя икономическият просперитет в хотелиерското предприятие в границите на туризма. Акцентът е насочен към икономиката на туризма, която, като научна дисциплина, изследва стопанските взаимоотношения. В тази насока е представена иновационна стратегия на социално-икономически организъм, съобразен с интеграцията на науките, която е основна тенденция в развитието на хотелиерството в границите на туризма. Представени са концептуален и технологичен модел, чиито функции са методологически.

Keywords: strategy; prosperity; economy; hotels; tourism

 

INNOVATIVE STRATEGIES FOR ECONOMIC PROSPERITY

 

Abstract. The article presents the economic prosperity in the hotel institutions within the borders of the tourism industry. The focus is on the economics of tourism which as a scientific discipline, researches economic relationships and in this aspect the study introduces one innovative strategy of the socio – economic organism. The strategy is consistent with the occurring scientific integration, which proves an essential tendency in the development of hospitality management within the tourism industry. The work offers two methods, conceptual and technological, both of which have methodological functions.

 

Mr. Anastas Ivanov Anastasov
E-mail: anastas.anastassov@gmail.com

нагоре


 

ПРАКТИЧЕСКИ ПРОБЛЕМИ ПРИ ПРОТИВОДЕЙСТВИЕТО НА ПРОЯВИТЕ НА НАСИЛИЕ И ПРОБЛЕМНОТО ПОВЕДЕНИЕ В УЧИЛИЩНА СРЕДА – ОБРАЗОВАТЕЛНИ, ПСИХОЛОГИЧЕСКИ И ПРАВНИ АСПЕКТИ

 

Яна Кузманова, Станислав Пандин
1)Софийска адвокатска колегия; 2)Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Статията разглежда възможните форми на превенция и интервенция на полето на средното образование. Проявите на насилие и проблемното поведение са пречупени през призмите на образованието, психологията и правото.

Keywords: problematic behavior; violence; еducational, psychological and legal aspects

 

PREVENTION AND INTERVENTION OF VIOLATIONS AND PROBLEMATIC BEHAVIOR IN SCHOOL – EDUCATIONAL, PSYCHOLOGICAL AND LEGAL ASPECTS (PRACTICAL DIMENSIONS)

 

Abstract. The article examines the possible forms of prevention and intervention in the field of secondary education. The manifestations of violence and problematic behavior are presented through the prisms of education, psychology and law.

 

Ms. Yana Kuzmanova, lawyer
Sofia Bar Association
Mr. Stanislav Pandin
University of Sofia

нагоре


 

ФЕНОМЕНЪТ „МНОГОЕЗИЧИЕ“ – УЧЕБНИ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ

 

Нина Герджикова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Филиал Смолян

 

Резюме. Статията анализира проблема за многоезичието и неговото отражение върху практиките на учене и преподаване в училище. Направен е опит за теоретизиране на многоезичието като дидактически феномен. Като ключови се определят категориите „хронотоп“, „хетероглосия“ и „социална компетентност“. Въз основа на тези категории са необходими конкретни изследвания в мултикултурната класна стая в българската действителност с цел създаване на нов тип методика за овладяване както на роден, така и на няколко чужди езика.

Keywords: social competence; heteroglossia; multiculturalism

 

THE PHENOMENON “MULTILINGUALISM” – LEARNING POLICIES AND PRACTICES

 

Abstract. The article analyses the problem of multilingualism and its impact on the practices of learning and teaching at school. An attempt was made to theorize multilingualism as a didactic phenomenon. The categories “chronotop”, “heteroglossia” and “social competence” are defined as key. Based on these categories, specific research is needed in the multicultural classroom in Bulgarian reality, with the aim of creating a new type of mastering methodology, both in native language and in several foreign languages.

Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova, DSc.
University of Plovdiv – Branch Smolyan

нагоре


 

МЕЖДУ НОСТАЛГИЯТА ПО СОЦИАЛИЗМА И СВОБОДНИЯ ДОСТЪП ДО ЕВРО ПЕЙСКИЯ ПАЗАР НА ТРУДА (Аспекти от политическата култура на българските турци в началото на ХХI век)

 

Надежда Жечкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Българските турци, тяхната култура и историческа съдба са широко застъпени в редица изследвания, но за политическата им култура се пише относително малко. Настоящият текст има за цел да насочи вниманието към някои нейни аспекти. От една страна, е ясно изразената носталгия към социализма, свързван със сигурност и икономическа стабилност за отделния индивид. От друга страна, положителната оценка на евроинтеграцията, която обаче се разбира повече като свободен достъп до западноевропейските трудови пазари. Как „икономическият“ фактор влияе върху политическата култура на това население в началото на ХХI век и върху изграждането на образа както на социлизма (преди и извън събитията от 1984 – 1989 г.), така и на Европейския съюз?

Keywords: Bulgarian Turks; political culture; nostalgia for socialism; European Integration

 

BETWEEN NOSTALGIA FOR SOCIALISM AND FREE ACCESS TO THE EUROPEAN LABOR MARKET (Aspects of the Political Culture of the Bulgarian Turks at the Beginning of the ХХІ Century)

 

Abstract. The article draws attention to some aspects of the political culture of the Bulgarian Turks. On the one hand, there is a pronounced nostalgia for socialism associated with the individual security and economic stability. On the other hand, the positive assessment of European integration, which is understood as free access to Western European labor markets. How does the “economic” factor influence the political culture of this population at the beginning of the ХХІ century?

 

Ms. Nadezhda Zhechkova
University of Sofia

нагоре


 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXV, книжка 1, 2017 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXV, книжка 4, 2017 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXV, книжка 5, 2017 Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Стратегии на образователната и научната политика“ 2017

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

сп. „История“, книжка 3, година XXV, 2017

Следваща статия

Много хубаво, ама бъгаво

Следваща статия
Защо „мекането“ е толкова заразно?

Много хубаво, ама бъгаво

Български език и литература, книжка 3, година LIX, 2017

Да влезеш в образа на своя герой

Да влезеш в образа на своя герой

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 4s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2024, година XXXIII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2024, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 3s/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на сп. Философия 2022 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Философия“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. „Философия“, 2021 г.
  • Сп. „Философия“, книжка 4/2021, година XXX
  • Сп. „Философия“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"