Доц. д-р Деспина Василева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-3-ADVecp
Резюме. Статията представя проучване на разбирането на учениците от XII клас за понятията „национализъм“, „глобализъм“ и „патриотизъм“. Целта е да се открият възможни автостереотипи и социални нагласи, изразени в ученическите есета, както и степента на осмисляне на понятията. Участниците са 46 ученици от XII клас на възраст 18 – 19 години. Проучването е осъществено чрез създаване на есе по граждански проблем на тема „Какво означават глобализмът, патриотизмът и национализмът в съвременния свят?“. Оценката на всяко есе е поставена от трима преподаватели по български език и литература. Всеки текст е оценен по отношение на понятията „патриотизъм“, „глобализъм“, „национализъм“. Първо, като ниво на разбиране и осмисляне на понятията. Второ, по степен на проява на нагласата – от крайно положителна до крайно отрицателна. Разбирането е оценено по петстепенна скала. Нивото на проява на нагласата е оценено по тристепенна скала. Резултатите от изследването показват ниската средна стойност на разбирането.
Ключови думи: есе по граждански проблем; нагласи; автостереотипи