RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Дидактически компетентности
[Didactic Competences]
/ Нели Митева, Наталия Витанова / Neli Miteva / Natalia Vitanova – стр. 867
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Приложение на образователната драма в обучението на бъдещи учители по биология
[The Integration of Drama Education into Training of Pre-Service Biology Teachers]
/ Ася Асенова, Камелия Йотовска / Asya Asenova, Kamelia Yotovska – стр. 881
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Cognitive-Didactic Model when Generating Testing Items on the Topic of “Mechanical Oscillation”
/ Georgi Totkov, Zhelyazka Raikova, Marieta Atanasova – стр. 892
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Дидактически аспекти в междукултурното общуване на чужд език
[Didactical Aspects in the Multicultural Communication and the Foreign Language Teaching]
/ Мина Хубенова / Mina Hubenova – стр. 900
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
DEVELOPMENT OF THE SOCIAL PEDAGOGY / РАЗВИТИЕ НА СОЦИАЛНАТА ПЕДАГОГИКА
Педагогическата работа при с деца с увреждания
[Pedagogical Work with Disabled Children]
/ Пламен Колев / Plamen Kolev – стр. 908
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Партньорство между институциите при социална защита от домашно насилие (Създаване на местен механизъм за приложение на Закона за защита от домашното насилие)
[Partnership between Institutions in Social protection Against Domestic Violence (Establishment of a Local Mechanism for Application of the Law on Protection Against Domestic Violence)]
/Георги Димитров / Georgi Dimitrov – стр. 918
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Критерии за резилианс при родители с риск от раздяла с децата им (изследване на случай)
[Resilience Criteria for Parents at Risk of Separation with their Children (Case Study)]
/ Яна Cтанева / Yana Staneva – стр. 928
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Предизвикателства и предпоставки за супервизията като алтернативна форма за овладяване на проблеми от професионален характер при специалистите от ресурсните центрове към Министерството на образованието и науката
[Supervision as Alternative Helping Form in Management Professional problems of Resource Centers Specialist’s in the Field of Children with Special Needs]
/ Иван Карагьозов / Ivan Каragyozov – стр. 940
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Социалнопедагогическа работа чрез арттерапевтични средства в ресурсното подпомагане на деца със специални образователни потребности
[Social-Pedagogical Work through art Therapeutic Methods in Resource Support of Children with Special Educational Needs]
/ Ваня Градинарова / Vanya Gradinarova – стр. 962
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Влиянието на музикалните занимания през свободното време на подрастващите върху тяхната самооценка за личностно развитие
[Influence of Musical Activities in Adolescent’s Leisure Time on their Self-Assessment of Personal Development]
/ Милена Великова / Milena Velikova – стр. 972
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Превенция на агресията чрез позитивни начинания и позитивна подкрепа
[Prevention of Aggression through positive Ventures and positive Support]
/ Надие Карагьозова / Nadie Karagyozova – стр. 984
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
Между традицията и иновативността – излезе нова монография по дидактика на проф. д-р Петър Д. Петров
[Between Tradition and Innovation – a new Monograph on Didactics by Prof. Dr. Peter D. Petrov]
/ Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – стр. 989
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
IN MEMORIAM
За професор Иван Иванов лично
[For Professor Ivan Ivanov Personally]
Наталия Витанова / Natalia Vitanova – стр. 991
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
THE WRITTEN WORD REMAINS. WRITE CORRECT /
НАПИСАНОТО ОСТАВА. ПИШИ ПРАВИЛНО – стр. 993
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Нели Митева, Наталия Витанова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Pезюме. Един от важните аспекти на процеса на обучение е въпросът, свързан с готовността на учителя за неговото ефективно организиране. В тази статия е направен опит да се определи мястото на дидактическата компетентност в структурата на професионално-педагогическата компетентност на учителя, да се дефинира понятието „дидактическа компетентност“ и да се направи теоретически анализ на проучванията по този въпрос до настоящия момент.
Keywords: professional competence; didactic competence; functions of didactic competence levels of didactic competence; teacher
DIDACTIC COMPETENCES
Abstract. One of the important aspects of the learning process is the issue related to the readiness of teachers for its effective organization. This article is an attempt to determine the place of didactic competence in the structure of professional and pedagogical competence of the teacher, as well as to define the term „didactic competence“ and make a theoretical analysis of studies on this issue to date.
Dr. Neli Miteva, Assoc. Prof.
Faculty of Humanities
University of Shumen „Bishop Konstantin Preslavsкi“
Prof. Dr. Natalia Vitanova
Faculty of Education
University of Shumen „Bishop Konstantin Preslavsкi“
ПРИЛОЖЕНИЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ДРАМА В ОБУЧЕНИЕТО НА БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
Ася Асенова, Камелия Йотовска
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Pезюме. Приложението на образователната драма в професионалната подготовка на бъдещите учители по биология е проблем с особена актуалност, който дава възможност да се постави акцент върху специално организирани ситуации, в които обучаемите чрез преживяване и емоционална рефлексия придобиват различни знания, умения и професионални компетентности. В настоящата статия е представен образователният потенциал на драма метода за формиране на професионални компетентности на бъдещите учители по биология. Представен е цялостен модел за имплементиране на елементите на образователната драма в конкретна педагогическа дисциплина в рамките на обучението на бъдещи учители по биология.
Keywords: drama education; training of pre-service teachers in biology; pedagogical model
THE INTEGRATION OF DRAMA EDUCATION INTO TRAINING OF PRE-SERVICE BIOLOGY TEACHERS
Abstract. The application of drama education in the training of pre-service teachers in biology is an issue of particular relevance, which allows focusing on
specially organized situations where students acquire different knowledge, skills and professional competencies based on experiential and emotional reflection.
This article presents the educational potential of drama method of formation of professional competence of pre-service teachers in biology. Presented a
comprehensive model to implement the elements of drama education in a specific pedagogical discipline in the training of pre-service teachers in biology.
Dr. Asya Asenova, Assoc. Prof.
Ms. Kamelia yotovska, Assist. Prof.
Department of Biology Education
Faculty of Biology
University of Sofia
COGNITIVE-DIDACTIC MODEl WHEN GENERATING TESTING ITEMS ON THE TOPIC OF “MECHANICAl OSCIllATION”
Georgi Totkov, Zhelyazka Raikova,
Marieta Atanasova
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
Abstract. In this article is presented a cognitive-didactic model based on which can be generated testing items, which assess the achievements at school students in the physics section „Mechanical oscillation”. The model is based on the extended Bloom’s Taxonomy and can be used in conventional physics education at Secondary school as well as in e-learning. An example test, which was constructed by applying the presented model, has been offered.
Keywords: cognitive-didactic model; testing items; Bloom’s Taxonomy; “Mechanical oscillation” test
Prof. Dr. Georgi Totkov
Dr. Zhelyazka Raikova, Assoc. Prof.
Ms. Marieta Atanasova, Assist. Prof.
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
Plovdiv, Bulgaria
ДИДАКТИЧЕСКИ АСПЕКТИ В МЕЖДУКУЛТУРНОТО ОБЩУВАНЕ НА ЧУЖД ЕЗИК
Мина Хубенова
Университет за национално и световно стопанство
Pезюме. Настоящата статия обсъжда един изключително актуален за педагогическото пространство проблем за междукултурното общуване на чужд език. По отношение на педагогическите реалности образованието се разглежда през призмата на културата. Междукултурното образование днес е неразделна част от общото образование. Неговата глобална цел е способността за толерантно общуване с хората от друга култура. Става въпрос за глобална цел с три аспекта според дидактиката – когнитивен, емоционален и прагматичен.
Keywords: multicultural education; competence; Common Framework European of Reference for languages; language policy of the European Union;
multylinqualism in the European Union
DIDACTICAL ASPECTS IN THE MULTICULTURAL COMMUNICATION AND THE FOREIGN LANGUAGE TEACHING
Abstract. This paper attempts to put forward some problems of foreign language teaching in relation to cross-cultural communication. The introduction of cross-cultural issues in foreign language teaching is a logical consequence of the integrative tendencies which are getting more and more popular. The new circumstances require a different attitude towards the learners. They should be viewed as subjects of their own culture on the one hand, and as representatives of the foreign culture through the language studied, on the other hand. The problem is discussed in terms of its cognitive, emotional and pragmatic
dimensions. The acquisition of proper language communication is placed within the context of cross-cultural education. However, the skills and attitudes that go with this acquisition process are ignored.
Dr. Mina Hubenova
Faculty of International Economics and Politics
University of National and World Economy
ПЕДАГОГИЧЕСКАТА РАБОТА ПРИ С ДЕЦА С УВРЕЖДАНИЯ
Пламен Колев
Технически университет – Габрово
Pезюме. Децата с увреждания са динамична социална група, силно нуждаеща се от подкрепа, която социалната работа може да ѝ предостави. Актуалността на тематиката се засилва и от факта, че много деца са изведени от специализирани институции и са насочени към услуги в общността, където идеята е прилагане на принципно нов подход в тяхната грижа, от там и важната роля, която имат различните специалисти при осъществяване на пряката социална работа с децата с увреждания. Социалните услуги са един от стълбовете в политиката, който има отношение към ефективното социално включване и участие в живота на обществото на уязвимите групи.
Keywords: children with disabilities; pedagogical work; social work; social Services
PEDAGOGICAL WORK WITH DISABLED CHILDREN
Abstract. Children with disabilities are a dynamic social group, strongly in need of support that social work can provide. The topicality of the theme is reinforced by the fact that many children are drawn from institutions and are aimed at community services, where the idea is to implement a fundamentally new approach to their care, hence the important role played by various experts in the implementation of direct social work with children with disabilities. Social services are a milestone in politics, which is relevant to effective social inclusion and participation in society of vulnerable groups.
Mr. Plamen Kolev, Assist. Prof.
Technical University – Gabrovo
ПАРТНЬОРСТВО МЕЖДУ ИНСТИТУЦИИТЕ ПРИ СОЦИАЛНА ЗАЩИТА ОТ ДОМАШНО НАСИЛИЕ (СЪЗДАВАНЕ НА МЕСТЕН МЕХАНИЗЪМ ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА ОТ ДОМАШНОТО НАСИЛИЕ)
Георги Димитров
Софийски университет „Свети Климент Охридски“
Pезюме. Процесът на партньорство е важна предпоставка за управление на дейностите и процесите в социално-педагогическата сфера. Ключова роля
за успех има партньорството между институциите при социална защита от домашно насилие. Създаването на модел на взаимодействие на регионално
нивое следващ етап в процеса на партньорство в рамките на Местен механизъм за приложение на Закона за защита от домашното насилие. Необходимо е да се подобри процесът на координация и обмен на информация; да се организират обучения за професионалисти; да се засилва сътрудничеството между институциите при изпълнение на мерките за превъзпитание на извършителите на домашно насилие; да се развива социалната инфраструктура за подкрепа на жертви и извършители чрез нови програми, развитие на компетентности, нови (социални) услуги.
Keywords: domestic violence; mechanism; cooperation; progress; partnership
PARTNERSHIP BETWEEN INSTITuTIONS IN SOCIAl PROTECTION AGAINST DOMESTIC VIOlENCE (ESTABlISHMENT OF A lOCAl MECHANISM FOR APPlICATION OF THE lAW ON PROTECTION AGAINST DOMESTIC VIOlENCE)
Abstract. The partnership process is a prerequisite for management activities and processes in the social and educational sphere. A key role for success is the
partnership between the institutions in social protection from domestic violence. The creation of a model of interaction at a regional level is the next stage in the
process of partnership within the Local mechanism for the application of the Law on protection from domestic violence. It is necessary to improve the process of
coordination and information exchange; to provide training for professionals; to strengthen cooperation between institutions in the implementation of measures for rehabilitation of perpetrators of domestic violence; to develop social infrastructure to support victims and perpetrators through new programs, development of competences, new (social) services.
Mr. Georgi Dimitrov, PhD student
Faculty of Primary and Pre-school Pedagogy
Sofia University
КРИТЕРИИ ЗА РЕЗИЛИАНС ПРИ РОДИТЕЛИ С РИСК ОТ РАЗДЯЛА С ДЕЦАТА ИМ (ИЗСЛЕДВАНЕ НА СЛУЧАЙ)
Яна Cтанева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Феноменът резилианс е предмет на различни изследвания през последните десетилетия. Научни статии и реални ситуации от практиката на
подкрепящите специалисти изследват явлението и неговите фактори. Откриването на критериите за устойчивост при определени целеви групи представлява интерес и трудност за изследователите. Родителите, изложени на риск от раздяла с децата си, са една от тези групи, които заемат голям процент от потребителите на социалните услуги в страната. Тази статия разглежда въпроса: как да се идентифицира резилианс при родителите, така че техният житейски опит да бъде използван впоследствие за подобряване на психосоциалната подкрепа при предоставянето на социални услуги.
Keywords: resilience, factors; criteria; social services; parents
RESIlIENCE CRITERIA FOR PARENTS AT RISK OF SEPARATION WITH THEIR CHIlDREN (CASE STUDY)
Abstract. The phenomenon of resilience is a subject of various studies in recent decades. Scientific articles and real life situations from the practice of assisting
specialists, examine the phenomenon and its factors. Interest and difficulty are the criteria for detection of resilience in certain target groups. Parents at risk of parting with their children is one such group occupying a large percentage as users of the social services in the country. This article addresses the question: how to identify parents who experience resilience, so that their life experience subsequently be used to improve the psycho-social support in the provision of social services.
Ms. Yana Staneva, PhD student
Department of Social Education and Social Work
University of Sofia
ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА И ПРЕДПОСТАВКИ ЗА СУПЕРВИЗИЯТА КАТО АЛТЕРНАТИВНА ФОРМА ЗА ОВЛАДЯВАНЕ НА ПРОБЛЕМИ ОТ ПРОФЕСИОНАЛЕН ХАРАКТЕР ПРИ СПЕЦИАЛИСТИТЕ ОТ РЕСУРСНИТЕ ЦЕНТРОВЕ КЪМ МИНИСТЕРСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Иван Карагьозов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Тенденцията за нарастване на броя на децата със специални образователни потребности по данни от ресурсните центрове увеличава значението на специалистите в ресурсното образование. Това сравнително ново професионално поле има вече своите успехи, но има и какво още да се направи, за да бъде по-ефективно и полезно. Особеностите на супервизията я превръщат във вероятна алтернативна форма за решаване на проблеми с професионална насоченост, както и за бъдещи професионални постижения в изследваната сфера. Установената ѝ ефективност в международен аспект я прави привлекателна, но внезапното й внедряване би могло да предизвика и значителни сътресения. Проучването на нагласите и отношението към супервизията в бъдещите нейни полета на изява не само ще облекчи евентуалното ѝ въвеждане,
но и ще е предпоставка за високо качество на нейното предлагане.
Keywords: supervision; deficits; specialists; resource centers
SUPERVISION AS ALTERNATIVE HELPING FORM IN MANAGEMENT PROFESSIONAL PROBLEMS OF RESOURCE CENTERS SPECIALIST`S IN THE FIELD OF CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS
Abstract. The trend of escalation of the number of children with special educational needs, in resource centers data, increases the importance of resource
specialists in this field. This relatively new professional field already has its successes, but there is more to be done to be more effective and useful. The special
features of supervision convert it into a possible alternative form of solving problems with professional orientation and future professional achievements in
the study area. The established efficiency of supervision in international aspect makes it attractive, but the sudden implementation could cause significant
disruptions. The study of attitudes and ratio to supervision in its future fields of activity will not only facilitate eventual entry, but also a prerequisite for the
quality of its offering.
Mr. Ivan Каragyozov, PhD student
Department of Social Education and Social Work
University of Sofia
СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКА РАБОТА ЧРЕЗ АРТТЕРАПЕВТИЧНИ СРЕДСТВА В РЕСУРСНОТО ПОДПОМАГАНЕ НА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ
Ваня Градинарова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В условията на детската градина и/или общообразователните училища, в които се обучават и възпитават деца и ученици със СОП, е от
изключително значение прилагането на разнообразие от методи и дейности, стимулиращи активността и взаимодействията на децата. През последното десетилетие прилагането на арттерапевтични методи в работата с деца със СОП се оказва много полезен инструмент, който отговаря на специалните потребности и е път към познанието. Разнообразието от техники позволява избраните дейности да бъдат съобразени с нивото на децата и да провокират силните страни на личността, което, от своя страна, може да спомогне за преодоляването на страхове, да разшири диапазона на възможностите им и да окаже положително влияние на самочувствието им. В настоящата статия е представено изследване, което има за цел да проучи възпитателните аспекти на арттерапевтичната работа при деца със СОП и да се отрази кои от тях оказват ефективно въздействие върху развитието им и способства за социалната ѝ адаптация посредством взаимодействието с изкуство.
Keywords: art therapy; children with special educational needs; inclusive education; development social pedagogy work
SOCIAL-PEDAGOGICAL WORK THROUGH ART THERAPEUTIC METHODS IN RESOURCE SUPPORT OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Abstract. Application of a variety of methods stimulating early development is crucial for students with special educational needs (SEN) in kindergarten and
general education schools. Over the last decade art therapeutic methods have proven effective in working with children with SEN by providing a new path to knowledge. Through the use of art therapeutic techniques, selected activities can be tailored according to the developmental level of children. This strength-based approach helps children overcome fears and increase self-esteem. In the present article, we explore the educational aspects of art therapeutic work with children with SEN and identify the factors that have a significant impact on their development and social functioning in particular.
Ms. Vanya Gradinarova
Sofia University
ВЛИЯНИЕТО НА МУЗИКАЛНИТЕ ЗАНИМАНИЯ ПРЕЗ СВОБОДНОТО ВРЕМЕ НА ПОДРАСТВАЩИТЕ ВЪРХУ ТЯХНАТА САМООЦЕНКА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ
Милена Великова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Твърди се, че заниманията с музикални дейности по време на възпитателния процес на децата допринасят за тяхното емоционално развитие.Освен във формалното образование в училище голяма част от тях се реализират в извънкласните, извънучилищните дейности и в свободното време. Фокусът на настоящия доклад е отправен към влиянието, което имат за развитието на децата посещаваните от тях организирани музикални занимания през свободното им време. Анализът на влиянието, което те оказват върху самооценката им, дава възможност да се откроят важни аспекти за педагогиката на свободното време и културното участие чрез заниманията с музика. Настоящият доклад представя резултатите от изследване, което има за цел да установи самооценката и нагласата за личностно развитие на две групи деца на възраст от 11 до 14 години. Тези две групи се разграничават с това, че едната включва деца, които посещават организирани музикални занимания през свободното си време, а другата – деца, които не посещават подобни занимания през свободното си време.
Keywords: leisure time; musical activities; education; personal development
INFLUENCE OF MUSICAL ACTIVITIES IN ADOLESCENT’S LEISURE TIME ON THEIR SELF-ASSESSMENT OF PERSONAL DEVELOPMENT
Abstract. It is assumed that practicing musical activities during the educational process of the children contribute to their emotional development. In addition to
formal education at school, most of them are realized in extracurricular activities and children’s leisure time. The focus of this report is on the impact of organized musical activities (in children’s leisure time) on children‘s development. The analysis of the influence of the musical activities provides an opportunity
to highlight important aspects of the pedagogy of leisure time and cultural participation by practicing music. This report presents the results of research on self-assessment and attitude to the personal development of two groups of children aged 11 to 14 years. One group includes children who attend organized musical activities in their leisure time, and the other group – children who don’t attend such activities in their leisure time.
Ms. Milena Velikova
Sofia University
Sofia, Bulgaria
ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА ЧРЕЗ ПОЗИТИВНИ НАЧИНАНИЯ И ПОЗИТИВНА ПОДКРЕПА
Надие Карагьозова
Община Кубрат
Резюме. Настоящата статия разглежда необходимостта от позитивна подкрепа в работата с деца в конфликт със закона и успешните форми на положително въздействие от практиката на МКБППМН (Местна комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните) при община Кубрат.
Keywords: prevention, positive support; children in conflict with the law
PREVENTION OF AGGRESSION THROUGH POSITIVE VENTURES AND POSITIVE SUPPORT
Abstract. This paper discusses the need for positive support in dealing with children in conflict with the law, as well as the successful forms of positive impact
on the practice of the local Committee dealing with antisocial activities of minors and underage in the Municipality of Kubrat.
Ms. Nadie Karagyozova
Municipality of Kubrat
МЕЖДУ ТРАДИЦИЯТА И ИНОВАТИВНОСТТА – ИЗЛЕЗЕ НОВА МОНОГРАФИЯ ПО ДИДАКТИКА НА ПРОФ. Д-Р ПЕТЪР Д. ПЕТРОВ
Нина Герджикова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски” – Филиал Смолян
BETWEEN TRADITION AND INNOVATION – A NEW MONOGRAPH ON DIDACTICS BY PROF. DR. PETER D. PETROV
Dr. Nina Gerdzhikova, Assoc. Prof.
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”- Branch Smolyan
Plovdiv, Bulgaria
Наталия Витанова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
FOR PROFESSOR IVAN IVANOV PERSONALLY
Prof. Dr. Natalia Vitanova
Faculty of Education
University of Shumen “Bishop Konstantin Preslavsкi”
Shumen, Bulgaria