EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Социалните функции на съвременната наука през призмата на взаимоот- ношенията наука – управленска сфера
[Social Functions of Modern Science Through the Prism of Science – Government Interactions] /
Людмила Иванчева / Ludmila Ivancheva – стр. 9
UNITING EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Изследване на педагогическите условия за включване на децата със СОП в общата образователна среда
[Study of Educational Conditions for Inclusion of Children with SEN in Mainstream Education Environment] /
Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska – стр. 29
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Рефлексията в интегративното поле на методиката на обучението по биология
[Reflection in Integrative Field of Methodology of Biology Education] /
Иса Хаджиали, Наташа Цанова, Надежда Райчева, Снежана Томова / Isa Hadjiali, Natasha Tzanova, Nadezhda Raycheva, Snezhana Tomova – стр. 38
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Резултати и изводи от участието на България в PISA 2012 [Results and Conclusions from Bulgaria’s Participation in PISA 2012] /
Светла Петрова / Svetla Petrova – стр. 67
Using the Results of a National Assessment of Educational Achievement /
Thomas Kellaghan, Vincent Greaney, T. Scott Murray – стр. 81
READ IN THE LATEST ISSUES OF ,,AZ BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ – стр. 106
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 108
СОЦИАЛНИТЕ ФУНКЦИИ НА СЪВРЕМЕННАТА НАУКА ПРЕЗ ПРИЗМАТА НА ВЗАИМООТНОШЕНИЯТА НАУКА – УПРАВЛЕНСКА СФЕРА
Людмила Иванчева
Институт за изследване на обществата и знанието – БАН
Резюме. Статията обсъжда взаимоотношенията между изследователска сфера, политика и гражданско общество. Разгледани са историческите етапи в развитието на научната политика (Политика за науката; Наука в политиката; Политика за технологична иновация) и техни конкретни референти в рамките на САЩ и Европейския съюз. Откроени са и особеностите на тоталитарния модел на научна политика, характерен в следвоенния период за страните от Централна и Източна Европа. Изследвана е ролята на научното консултиране в процеса на вземане на управленски решения на високо ниво, като са просле- дени тенденциите в тази област – например засилване на неговото значение в условията на „знаниево общество“ и превръщането му във важна вторична функция на съвременната наука. Представена е концепцията за „епистемните общности“ в процеса на подпомагане на формирането на политики. Застъпе- на е и темата за опасностите и възможните „лоши практики“, които могат да възникнат при научното консултиране на управленския сектор. Разгледана е ролята на обществеността в научната и иновационната политика. Анализи- рана е еволюцията на научната политика на Европейския съюз в качеството є на инструмент за интензифициране на диалога и взаимодействието между изследователската сфера и обществеността. Направен е изводът, че в услови- ята на рискова среда и повишена несигурност се засилва ролята на научната експертиза и на социалния фактор в процеса на вземане на управленски реше- ния, като същевременно възниква необходимост от насърчаване с политиче- ски средства на обществената подкрепа за НИРД.
Keywords: social functions of science, science and policy, dialogue science- society, European research policy
SOCIAL FUNCTIONS OF MODERN SCIENCE THROUGH THE PRISM OF SCIENCE – GOVERNMENT INTERACTIONS
Abstract. The paper discusses the interactions between R&D, policy and citizen society. The historical stages in the development of science policy are considered (Policy for Science; Science in Policy; Policy for Technological Innovation), as well as their specific referents in USA and European Union. The specific totalitarian model of science policy is also considered. The role of science consulting in the high- level decision making process as a precondition for evidence-based policymaking is investigated. It is presented the concept of „epistemic communities“for assisting the decision making. Some risks and „bad practices“ in policy consulting process are outlined. Further, the growing significance of public awareness and public participation in science and innovation policy making has been considered. The paper analyses the evolution of European science policy during the last decade as an instrument of intensification of the R&D sector and society. The conclusion is made that in an environment with risks and uncertainty the role of scientific expertise, as well as of the social factor in high level decision making enhances, and a political fostering of the social support for R&D is needed.
Ludmila Ivancheva,
Assoc. Prof. Institute for the Study of Societies and Knowledge – Bulgarian Academy of Sciences
ИЗСЛЕДВАНЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ УСЛОВИЯ ЗА ВКЛЮЧВАНЕ НА ДЕЦАТА СЪС СОП В ОБЩАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА
Пелагия Терзийска
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. В статията се разглеждат редица фактори, които определят педа- гогическите условия за ефективно осъществяване на включващо образование на деца със специални образователни потребности (СОП) в общата образова- телна среда. Представени са резултати от собствени изследвания.
Keywords: inclusive education; children with special educational needs, pedagogical conditions
STUDY OF EDUCATIONAL CONDITIONS FOR INCLUSION OF CHILDREN WITH SEN IN MAINSTREAM EDUCATION ENVIRONMENT
Abstract. The article deals with a number of factors determining the pedagogical conditions of effective inclusive education of children with special educational needs (SEN) in the mainstream educational environment. It presents the results of author’s own research.
Pelagia Terziyska,
Assoc. Prof. Faculty of Pedagogy South-West University “Neofit Rilski”
РЕФЛЕКСИЯТА В ИНТЕГРАТИВНОТО ПОЛЕ НА МЕТОДИКАТА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО БИОЛОГИЯ
Иса Хаджиали, Наташа Цанова, Надежда Райчева, Снежана Томова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Поради многофункционалната си изява и богат развиващ потен- циал в цялостния образователен процес рефлексията е изведена с ранг на съществен елемент в структурата на ключовите компетентности, необходими и присъщи за всеки в „обществото на знанието“. Това определя и значението на рефлексията за качеството на крайния продукт от образование, както и по- стиженията на учещия се през целия живот субект. В статията проблемът рефлексия е представен в контекста на интегратив- ния характер на методиката на обучение по биология в пресечното поле на взаимоотношенията „теория – практика“ с три центъра: – исторически и структурно-функционален анализ на рефлексията за из- веждане на фундамента на педагогическата технология и ключовите понятия, които я характеризират; – рефлексията в предметното поле на методиката на обучение по биология и технологичен прочит от ъгъла на качеството на крайния продукт; – емпирично изследване, насочено към разкриване на динамиката в разви- тието на рефлексията над качествата на личността в условията на целенасо- чено организиран учебен процес по биология. Цялостното експериментално въздействие има характер на продължително (лонгитюдно) изследване и проя- вите на рефлексията върху качествата на личността се проследяват в развитие – в обучението в ІХ, Х и ХІ клас.
Кeywords: key competence, refl ection, personal refl ection, refl ective approach, self-assessment
REFLECTION IN INTEGRATIVE FIELD OF METHODOLOGY OF BIOLOGY EDUCATION
Abstract. In the „society of knowledge“ refl ection is necessary for everyone as a basic component in the structure of key educational competences. This determines and the importance of refl ection on the quality of the end product of education and achievements of the learner throughout life. In the study refl ection is clarified in integrative field of methodology of biology education with basic interaction „theory – practice“ and following key points: – historical, structural and functional analysis of refl ection intended to describe key concepts that characterize refl ective pedagogical technology; – technological concretization of refl ection in scientific area of methodology of biology education by standpoint of educational results quality;– empirical study intended to elucidate dynamic development of refl ection on the personal qualities. Study is methodologically grounded on the concepts of refl ective approach transferred into refl ective pedagogical technology. Whole experimental infl uence has features of a long-lasting study and the effects of refl ection under personal qualities are observed in a development during teaching in IX, X and XI classes. Results suggest that refl ective pedagogical technology stimulates form stable adequate students’ self-esteem and high-leveled refl ective skills in analyzing their own personal qualities and „I-image“.
Dr. Isa Hadjiali,
Assist. Prof. Department of Biology Education University of Sofia
Prof. Dr. Natasha Tzanova
Department of Biology Education University of Sofia 8
Dr. Nadezhda Raycheva,
Assist. Prof. Department of Biology Education University of Sofia
Dr. Snezhana Tomova,
Assoc. Prof. Department of Biology Education University of Sofia
РЕЗУЛТАТИ И ИЗВОДИ ОТ УЧАСТИЕТО НА БЪЛГАРИЯ В PISA 2012
Светла Петрова Център
за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Резюме. Програмата за международно оценяване на учениците – PISA, е част от дългосрочен проект на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), започнал през 1997 г. Това е най-мащабното и предста- вително международно сравнително оценяване на учениците. PISA определя ефективността на училищното образование, като измерва знанията и уменията на 15 – 16-годишните ученици в три области: четене, математика и природ- ни науки. Програмата се провежда през тригодишни периоди, като при вся- ко изследване се акцентира върху една от трите области. През 2012 г. беше проведен петият етап на PISA с акцент върху математическата грамотност на учениците. Статията съдържа обобщен обзор на резултатите по математика на българ- ските ученици, сравнени с резултатите на техните връстници от останалите държави и региони, участвали в PISA 2012. Представена е концепцията на PISA 2012 за оценяването по математика, както и рамката на теста, използван в изследването. Подробна информация за PISA 2012 и постиженията на българските уче- ници може да бъде намерена в националния доклад „Предизвикателства към училищното образование. Резултати от участието на България в PISA 2012“, публикуван на интернет страницата на Центъра за контрол и оценка на качест- вото на училищното образование – www.ckoko.bg.
Keywords: PISA, literacy, large-scaled assessment, international comparative research
RESULTS AND FINDINGS FROM THE PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT – PISA 2012
Abstract. The Programme for International Student Assessment – PISA, is an ongoing programme of the OECD, started in 1997. PISA is most representative as geographical coverage international assessment of students’ achievements. PISA assess the extend to which students near the end of compulsory education have acquired some of the knowledge and skills that are essential for full participation in modern society. The assessment focuses on students’ ability to use their knowledge and skills to meet real-life challenges. The main interest of the measurement in 2012 was in the mathematical literacy. This article is about the first findings from PISA 2012. The analyses are made in the contects of the factors that infl uence the students’ performance. The national report on the national results in PISA 2012 is available on the internet site of the Centre for Control and Assessment of the Quility in School Education – www.ckoko.bg.
Dr. Svetla Petrova
Centre for Control and Assessment of the Quality
in School Education Ministry of Education and Science